Ik vraag me af, moet je nou echt de hele uitzetlijst aanschaffen ? Zoveel lakentjes, molton dingen , dekentjes etc etc Op internet kom ik ook verschillende lijstjes tegen waar weer hele andere dingen opstaan dan de andere ..... Wa moet je nou echt aanschaffen en welke lijst kan je het beste aanhouden ?
Ik heb een vriendin van mij die een kleine heeft alle dingen die zij nooit gebruikt heeft door laten strepen. Ideaal! Scheelde mij een hoop spulletjes. Daarnaast vind ik sommige dingen zelf ook niet echt nodig en mocht ik het toch nodig hebben is het zo gehaald.
ik heb via de kraamzorg een lijst gekregen en heb deze aangehouden.. bij de intake van de kraamzorg vertelde zij ook dat er zoveel lijsten zijn waaronder ook veel lijsten met dingen die echt overbodig zijn.. ik heb bijv. wel meer hydrofielluiers gehaald en kleertjes dan dat op de lijst staat maar dat is meer omdat ik wat te kiezen wil hebben en het handiger is als je niet steeds mis grijpt ( hydrofielluiers gebruik je volgens mij wel vaak en voor veel dingen)
Ik heb me goed in gelezen, ook hier en aan de hand daarvan zelf een lijst ontwikkeld met de uitzetlijst van prenatal er naast. Niet alles is nodig inderdaad! De een vind veel hydrofielen prettig, de ander een flessenwarmer, de derde zweert bij de tummytub. Goed lezen en schrappen dus!
De uitzetlijsten van winkels zijn uiteraard gebaseerd op commerciële gedachten. natuurlijk staan er ook best dingen op die je in een later stadium pas nodig hebt (lees: kinderstoel, campingbedje etc) Dus houd in eerste instantie eerst de lijst aan van de kraamzorg. Daar staan de dingen op die nodig zijn. Ik had bijv nog van die naveldoekjes aangeschaft (en deels gekregen) had ik dus niet hoeven doen volgens de dame van de intake.... want die gebruiken ze gewoon niet meer. Dus die liggen werkloos te zijn. Maar hydrofielen... daarvan kun je nooit genoeg hebben je gebruikt ze als onderlegger op het waskussen, afdrogen na het badderen, als onderlegger op het hoofdeinde van wieg/ledikant/reiswieg, spuugdoek etc... tutlap kan ook nog.
Ik zou alleen geen navelbandjes en navelklemmetjes halen. En niet teveel baby-was-rommel. Gewoon 1 lekkere wasgel (die van weleda is fijn, en weinig zooi erin) en veeeeeel hydrofielen idd! Flanellen luiers heb je niet nodig. Als je je lijstje hier neergooit, kunnen wij wel zeggen wat je wel en niet gebruikt
Op de lijst van de kraamzorg stonden de echte musts dus die aangehouden voor wat ik echt moest hebben en waarvan ik twijfelde heb ik even nagevraagd bij de intake. Voor de rest heb ik gekocht wat mij handig leek en was blij dat ik wat dingetjes voor mezelf in huis had gehaald van te voren (zoogcompressen, kotex) want ik beviel met kerst en bleek het wel nodig te hebben. Ook heb ik een vriendin laten kijken op de lijst om te kijken of er geen onnodige dingen opstonden.
Het is ook een beetje bedenken en kijken in de winkel wat jou zelf het prettigst lijkt. Sommige dingen kan je niet genoeg van hebben (hydrofieletjes bijv.) maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn. Wij hebben gehaald wat we nodig dachten te hebben en toen ons meisje er eenmaal was, nog bijgehaald wat we vergeten waren of waarvan we op voorhand dachten dat we het niet zouden gebruiken en toch nodig hadden.
Ik mis alleen op veel uitzetlijsten de vitamines (d evt k) Ik beviel net voor kerst dus manlief moest in de enorme drukte naar Etos.
Die mis ik vaak ook! zowel voor je kindje als voor jezelf. Verder zijn een hoop dingen niet nodig, vooral wipstoeltjes en dat zult dingen. Als je twijfelt, zet je lijst neer, dan kunnen we zeggen of je het echt nodig heb/handig is of totaal overbodig.
Die miste ik ook, moest hier ook als over kop gehaald worden! Ik hoorde van de kraamzorg dat het voorheen niet nodig was om direct al deze vitamines te geven!Mijn eerste kind is bijna 3 en toen hij werd geboren hoefde ik niet direct extra vitamines te geven. Dat is nu dus veranderd en ik vind dat ze dat ook op de lijst zouden moeten aanpassen.
Ook ik vond die van de kraamzorg het fijnst, hoewel daar wel weer minimale aantallen op staan, maar veel dingen zijn zo bijgekocht. Hier ook iemand met en giga stapel hudrofielen..... Omdat dat zo handig zou zijn, zeggen ze hier, haha. Van de 20 die ik er heb zijn er zo'n 17 werkloos!
Mijn dochter is nu net 2 en bij haar was het dus toen al zo Zal dus in 2010 zijn aangepast K is alleen noodzakelijk bij BV. Bij KV is dit al verwerkt.
Hier precies hetzelfde! Kan me nog steeds niet bedenken waarom ik er daar nou zoveel van moest aanschaffen, haha
Ik had 12 hydrofielen en ik heb man lief er juist nog eens iets van 8 bij laten halen bij de eerste. Gebruikte ze overal voor. lag er al 1 in bed, 1 op het aankleedkussen, 1 in de reiswieg, 1 in de box, dan nog eens 3 met badderen, en af en toe met spugen nog wel eens. Voor het weer allemaal weg gewassen was, waren ze bijna op
Maar ik had hier een hele fijne lijst van de kraamzorg. baby: Wieg of ledikant (spijltjes 6 ... 7 cm) Aankleedtafel + kussen 3 kussenhoesjes of handdoeken Bad + standaard, eventueel een tummy-tub Luieremmer of pedaalemmer met zakken (bij gebruik van weggooiluiers) Moltonmatrasbeschermer 3 bovenlakens 3 onderlakens 1 deken dubbelgevouwen 6 rompertjes van verschillende maten 4 pakjes Jasje / Mutsje 9 à 12 hydrofielluiers 6 hydrofiel washandjes 10 à 12 spuugdoekjes Weggooiluiers of 24 katoenen luiers Doekjes om de billetjes schoon te maken 2 kruiken (naadloos met schroefdop) Kam en borstel 3 babycapes Zalf voor de billetjes, zeepvrije wasgel Verzorgende of medicinale badolie Voor de kunstvoeding 2 flessen met spenen 1 maatbeker met deksel 1 flessenborstel Voor mama: Nodig voor het kraambed: Het bed moet minimaal 70 cm hoog zijn gemeten van de bovenzijde van de matras, eventueel zijn bij Kraamcentrum DAT klossen gratis te lenen 2 thermometers 2 pompjes vloeibare zeep (in badkamer en keuken) Pedaalemmer en zakken in de badkamer Emmer om het badje te vullen Fles met wijde hals of maatbeker 1 rol wc-papier Voldoende ondergoed, nachtkleding en beddengoed voor de kraamvrouw Kraampakket: 2 pakken maandverband 2 pakken kraamverband 1 pak watten 2 dozen steriele gazen 16/6 1 fles alcohol 70% 1 rol leukopor navelklem 10 celstofmatjes bedzeil kraammatras Extra nodig bij een thuisbevalling: Po (schoon in een sloop doen) 1 plastic waskom 2 emmers met vuilniszak erin extra verlichting in de kraamkamer
Wij hadden de vitamines ook niet. Ze heeft wel K in het ziekenhuis gekregen na de eerste keer aanleggen maar geloof dat we op dag 8 moesten beginnen ermee van de kraamzorg. Met kerst bevallen en in de loop van de week laten halen. Hier 15 hydrofielen en is hier net aan. Als ik weer eens bij de hema kom haal ik nog 3 bij. Ze is nu 2 weken en alleen de overslagrompertjes maat 50 hema gebruikt, was blij dat ik daarvan niet groots had ingeslagen in verschillende maten en uitvoeringen. Nu alleen nog lange mouw aan. Vind de lijst van gebakje verder wel handig!
Lakentjes dekentjes hoef je kopen allen als baby niet in slaapzak gelijk gaat slapen. Bij mij gaat zij gelijk erin dus aan 1 dekentje voor buiten heb ik genoeg aan
Da's een handige lijst, gebakje. @Sjak: Mijn dochter wordt bijna vier jaar en ik gebruik nog steeds hydrofiele luiers. Daar droog ik haar haren altijd mee. Geen betere handdoek dan een hydrofiel. Die neemt lekker veel vocht op. Als ik ze straks niet meer gebruik voor haar, worden het poetsdoeken (doen mijn vriendinnen ook). Maar ik heb ze echt veel gebruikt toen mijn dochtertje een baby was: in bed, op het aankleedkussen, op de bank, in de box, in de wandelwagen. Maar ik had een spugertke. Dat maakt waarschijnlijk ook uit.