Tja, over die lange vinger kun je zeker ook je bedenkingen hebben, dat ben ik wel met je eens. Zou inderdaad net zo goed een soepstengel, of een droog biscuitje ofzo kunnen zijn, of nog weer wat anders. Mijn punt was dan ook vooral dat een psz/kdv wel degelijk in kan grijpen bij overdadige traktaties. En 1 lange vinger is nog altijd een stuk minder erg dan een heel grote snoepzak, zeker als je een kind hebt dat bijzonder goed kan onthouden dat het zo'n snoepzak gekregen heeft en er dan ook constant naar blijft vragen... Heb iemand hier al eens horen zeggen dat je dan de zak 'gewoon' in de kast moet leggen, dat ze het dan wel vergeten. Nou, mama vergeet die zak dan wel, maar dochterlief hier in elk geval echt niet
@jvtje, maar dan nog ben ik benieuwd waarom soepstengels niet gezond zouden zijn? En als mijn dochter zo'n zak krijgt weet ze dat het in haar snoeptrommeltje gaat en een deel wat ze niet mag naar pappa en mamma Ze doet daar helemaal niet moeilijk over. En zou ze dat wel doen, tsjaaa dikke pech voor haar
Nee, da's waar (nou ja, die vergeet mama dan alle momenten dat dochterlief niet in de buurt is ) @sjudith: ik heb nergens gezegd dat soepstengels niet gezond zouden zijn hoor Net als met zo ongeveer alles zal het ook met soepstengels wel zo zijn dat 'teveel' niet goed is, maar 1 of 2 soepstengels op een dag zal geen kwaad kunnen, lijkt mij. Maar ik weet verder niet waarom de psz voor lange vingers gekozen heeft, ook nooit naar gevraagd (heb er zelf geen moeite mee als ze die af en toe eens krijgen). Denk dat het wel iets zal zijn van dat (bijna) alle kindjes dat wel lusten, soepstengel hebben misschien toch al meer kindjes weer problemen mee?? Maar dan ga ik ook maar wat gokken hoor... Maar in elk geval vind ik het wel een goede oplossing zo voor het traktatie probleem, dat de psz dat gewoon zelf regelt. Ja, je kunt je dan afvragen of lange vingers de beste traktatie zijn, maar een hoop traktaties die je anders zou krijgen vind ik nog een stuk minder verantwoord (hoevaak mijn dochters al niet een cupcake bijv. van het kdv -waar ouders dus wel zelf een traktatie meegeven- hebben meegenomen, of een lolly ofzo. Als ik daar tussen moet kiezen of een lange vinger, kies ik persoonlijk toch voor de lange vinger ) Mijn dochter doet er verder ook niet zo moeilijk over hoor, over snoepjes die ze gekregen heeft op het kdv. Ze mag er af en toe best eentje hebben en ze accepteert het ook wel als wij zeggen dat ze "nu" geen snoepje krijgt. Ze is erg goed om om een snoepje te vragen vlak voor etenstijd en ja, dan krijgt ze toch echt niets van me Dus heb wat dat betreft ook geen 'lastige' peuter zoals TS.
Vind ook zon grote snoepzak grote onzin. Ik doe altijd alles in de trommel. Moet wel eerlijk zeggen dat niet verpakt snoep bij mij standaard in de prullenbak gaat. Ik vind dat een beetje smerig. Hier kregen ze met kerst zon zuurstokje (rood/wit) van de juf!!!! Dat vond ik zo raar. Heb m ook gelijk weggegooit. Gelukkig taalt ze er niet naar dus wat ik dan weggooi mist ze niet gelukkig! Hier eten we een keer per week frietjes. En met een frikandel. Weet niet hoe mensen er bij komen dat er ogen of afgeschraapt vlees van de botten of huid inzit maar dit is absoluut niet waar!!!! Ga maar eens googlen... Ik ben zelf een keer in zon fabriek geweest en dat vlees zag er echt normaal uit (was intercedent en ging op bezoek bij een fabriek die dat maakte) Hier krijgen ze voor de rest ook weinig snoep. Koekje krijgen ze 2 per dag en dan hebben we het over biscuitjes/ speculaas smoeltjes of de alfabet koekjes van goodies. Van lange vingers ben ik ook niet zo van maar weet wel dat ze die soms krijgen bij de gastouder. Hier ga ik absoluut niet moeilijk over doen. Voor de rest af en toe een keer chipjes maar dat is denk ik een keer in de 2 weken. Ik vergeet dat gewoon. Wat ik me wel afvraag dat sommige ouders patat eten en dat de kids wat anders krijgen???? Als ik dat deed en dat is denk ik vanaf 15 maand dan wou hij en zij het gewoon niet hebben maar wouden hetzelfde wat wij hadden. Tja wat moet je dan? Een tijdje door gezet en niks gegeven maar ze aten dan niks anders en waren boos. En over van alles aanbieden met eten mijn dochter en zoon aten tot anderhalf alles en dus ook komkommer, tomaat, olijven enz...Nu spugen ze het gelijk uit. Wij eten wel veel rauwkost maar kids willen dit dus niet. Alleen lust mijn dochter de 3 bakjes salade. (sla, komkommersalade en farmersalade) Maar goed echt gezond is die ook niet. Wij eten trouwens wel veel salade maar kids dus echt niet. Beetje lang verhaal geworden..
Tja, dan zou ik zelf even de verpakkingen van frikandellen lezen. Op de ingrediëntenlijst van de meeste frikandellen staat dat het van separatorvlees is gemaakt. En een beetje google levert daarover het volgende op: Separatorvlees is een restproduct uit de vleesindustrie. Botten van een uitgebeend karkas worden met behulp van een hogedrukmachine, de separator, ontdaan van de laatste in de voedingsindustrie verwerkbare vleesresten. In België spreekt men ook wel van schraapvlees of spuitvlees, naar de manier van winning. Separatorvlees bestaat uit een substantie geproduceerd van de resten spierweefsel en dergelijke die aan beenderen overblijven nadat het vlees er vanaf is gesneden. De beenderen worden machinaal verwijderd uit de karkassen. Kipseparatorvlees is bijvoorbeeld een bijproduct van kipfilet. De laatste stukken worden onder hoge druk van de beenderen afgespoten en worden daarna verwerkt in vleesdeeg of farce, waar dan goedkope vleesproducten van gemaakt worden als bijvoorbeeld kipnuggets of frikandellen. Dus dat het niet waar is, hebben ze je mooi wijsgemaakt in die fabriek.
Als wij iets eten wat kinderen niet mogen (bijv filet american), dan vertel ik eigenlijk hetzelfde als wat ik vertel als ik wijn of koffie drink, en kinderen iets anders krijgen. 'dit is niet (geschikt) voor jou, mama heeft iets anders lekkers voor jou'. Klaar. Ik bedoel, wat doen kinderen als jij koffie, of alcohol drinkt?
@cindy: toch eens proberen hoor die sushi.. Het is echt lekker. Vaak is het hele stevige vis dus het voelt dan niet heel raar en glibberig. @adi: Mja het viel me al eerder op dat sommige mensen hier moeite hebben hun kind iets te weigeren als het gaat om eten. Hier krijgt ze soms gewoon iets anders.. Lijkt me hele normaal. En met 15 maanden kreeg ze ook gewoon weleens niks als wij wel iets hadden.. Dat was nou niet echt een probleem. Niet kunnen weigeren ligt niet aan je kind maar aan hoe je er zelf mee omgaat.
ik sluit me gedeeltelijk aan bij saskia, behalve de sushi, ik zou nooit iets eten wat rauw is, ben geen kanibaal. ( dat is dus voor mij persoonlijk) wij eten ook geen biefstuk met een plas bloed eronder bijv. ik denk dat veel mensen inderdaad moeite hebben met het weigeren aan hun kinderen van bepaalde dingen. wij zijn van die zonnatura types, die gaan voor weinig ( liefst geen suiker) voor kleine kinderen. uitkijken met kleurstoffen en geen zoetstoffen. we eten amper friet alleen bij speciale gelegenheden of uitjes. je kan evengoed en net zo gemakkelijk aardappeltjes en welke variatie dan ook in een pan of over mikken. ik mis er niks aan. ik vind die overdadige zakken snoep ook niet nodig, maar zeg gewoon nee tegen mijn zoon. hij krijgt er 1 ding uit en de rest splits ik bij papa in zijn maag die een enorme snoepkont is.wat niet wil zeggen dat mijn kind later nooit mag snoepen, maar voor iemand van 2 of 3 vind ik al die overdaad inwenselijk. sinds ik met eigen ogen heb gezien wat suiker en kleurstoffen doen ben ik daar heel bewust naar gaan kijken. ik was toen net 20 en heb dus aan de hand van provocatietesten (allergietesten) gezien wat er met kinderen gebeurd als je ze suiker of bepaalde kleurstoffen geeft. mijn maag draait nog om als ik eraan terug denk. waar ik dan weer wel heel benieuwd naar ben en die vraag stel ik oprecht, is waarom soepstengels slecht zijn en wat zijn volwassen hapjes voor op een feestje? wij hebben gewoon taart op een feestje en hapjes en ik ben ook niet te beroerd om een zak ships open te trekken als iemand dat zou willen, maar meestal komt het daar niet van. voor een klein kind vind ik een stukje van de taart en een paar hartige knabbels eigenlijk al voldoende. zo'n maagje is niet zo groot en er moet ook nog gegeten worden. over een bitterbal doe ik dan weer wat minder ansgtvallig, aangezien wij zelden uit de frituurpan eten (en de friettent al helemaal nooit) eten we ook zelden bitterballen, amar als het zo uitkomt zou ik hem die ene bal in dat jaar niet onthouden als hij die zou lusten. ik weet niet eens of hij hem zou willen. ik zit er dus een beetje tussenin tussen de 2 kampen hier denk ik.
Hmm ja moet ik ook eerst eens proberen maar dat het rauw is vindt ik zogevaarlijk... Over het verbieden....ik heb daar geen moeite mee hoor....mijn kids krijgen gewoon frietjes omdat ik dat goedvindt
Een kanibaal eet vlees van mensen... al dan niet gebakken of gekookt... Denk dat we veilig kunnen zeggen dat niemand op zp een kanibaal is...
@cindy: nouja een van de dingen van sushi is dat het altijd zo vers mogelijk hoort te zijn. Maarja.. Wij wonen in nl en niet in japan.. Maar op zich eten wij Hollanders ook rauwe zalm of haring. Daar kijkt niemand raar bij Hooguit dat het niet lekker is.. Dat is een kwestie van smaak Maar goede sushi is echt niet eng. En gewoon niet kopen in de supermarkt maar bij een sushi bar of restaurant
Ben er zelf ook geen voorstander van, maar vind je eigenlijk n beetje overdrijven als je mails wilt gaan sturen. Er zijn wel belangrijkere zaken om je druk om te maken. Niks mis met je kindje leren dat snoepjes bewaard worden in de snoeppot.
hier hebben we het probleem van de friet en andere dingen ook niet, wij eten dat bijna nooit, dus dan vraagt ze er niet naar. De keer dat wij het wel eten, eet ze gewoon mee. Maar ik herken het hier ook, als we met vriendinnen een bakkie doen ofzo hebben we ook grote koeken voor ons en een eigen trommel voor de kinderen. Er zijn er genoeg die per se de grote koek van mama willen en de mama's zeggen ook geen nee. Ik snap dat niet hoor, kinderen moeten gewoon leren dat ze niet alles krijgen wat mama heeft.
Ik heb er zelf opzich geen moeite mee om mijn kind hetzelfde te geven als wat ik heb, als het om bijv. een koek ofzo gaat. Bij een grote koek zou ik haar dan wat hapjes geven bijv (niet de hele koek), maar ze zou die koek wel mogen van me. MAAR, als er een alternatief is aangeboden (een ander koekje, snoepje, of wat dan ook in zo'n trommeltje zit), dan ben ik daar ook wel zo klaar mee "jij hebt je eigen koekje/snoepje, daar doe je het maar mee". Ik ben wel van mening dat als ikzelf iets neem, mijn kinderen op dat moment ook recht op iets hebben. Hoeft dan niet perse hetzelfde te zijn, maar ga ze niet zeggen dat zij niets mogen, terwijl mama lekker zit te snoepen.
Kijk, dit is nou iets wat niet helemaal op gaat. Niet kinderen in het algemeen moeten dat leren, jij wilt dat jouw kinderen dat leren!! Mijn kind hoeft dat van mij niet te leren hoor. Dus er valt ook niks te snappen aan het feit dat sommige moeders geen nee zeggen, want dat is hun manier van opvoeden en jij hebt weer jouw manier!! Op hun beurt snappen zij waarschijnlijk niet waar jij zo moeilijk over doet!
@skye: maar als jouw kind perse jouw koffie wil.. zeg je toch ook gewoon nee? of willekeurig welke andere moeder dus. maar als je de ene keer zegt "hier heb je een gevulde koek" en de volgende keer zegt "nou neem maar een biscuitje". snap ik dat zo'n kind blijft jengelen om die gevulde koek. Die is tenslotte veel lekkerder. (ik zou het zelf ook wel weten... maar helaas voor dochterlief ben ik op haar iets zuiniger dan op mezelf) snap je wat ik bedoel? soort van ja = ja, nee = nee. maar in geval van soms wel, soms niet.. krijg je onvermijdelijk enorme discussies als je een keer nee zegt.