Lekker recept varkenshaas gevraagd

Discussion in 'De lounge' started by PenK, Apr 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ik heb gisteren bij de slager varkenshaasjes gekocht. 'Heerlijk' dacht ik, dat is alweer een tijd geleden. Maar nu nog een lekker recept.
    Ik doe ze normaalgesproken lekker met peper en zout insmeren en daarna braden, maar wellicht zijn er nog andere lekkere recepten.

Hoop dat jullie nog wat leuke tips en ideeen hebben zodat ik vanavond een extra verrassend stukje vlees op tafel kan zetten!:)

2. Setteke

Setteke Niet meer actief

Wij hebben met de kerst dit gegeten: Super de Boer - Recept

Heel lekker, maar kan me voorstellen dat je daarvoor niet alles in huis hebt.

3. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ow dan heb ik nog wel een goede voor je, is hier favoriet; Varkenshaas in champignon-port-roomsaus.
    Ingredienten:
    -varkenshaas
    -champignons
    -uien
    -bosui
    -port
    -kookroom

Varkenshaas eerst even in 5 minuten op hoog vuur aanbraden. Zodat alle kanten dicht zijn geschroeid en de varkenshaas lekker sappig blijft. Dan lekker kruiden met peper en zout. Dan lekker laten sudderen en af en toe omkeren op laag vuur voor ongeveer 20 minuten.

Als de varkenshaas klaar is haal je hem uit de pan en wikkel je hem in plastic folie (blijft hij warm). Het bakvocht laat je in de pan. Doe nu champignons en uien in de pan en bak deze todat ze lekker zacht zijn geworden. Doe het vuur op hoog en blus af met een flinke scheut port. Laat nog even 1 minuut sudderen. Draai het vuur op laag en voeg er wat kookroom doorheen. Lekker even laten sudderen nog en een beetje proeven of er meer port doorheen moet of meer room. Als het te dun is eventueel verdikken met bindmiddel.

Doe de varkenshaas in een schaal (heel of in stukken gesneden) en giet het champignon port-room mengsel erover heen. Gooi daarna nog wat gesnipperde bosuitjes erover en klaar is kees.

Nogmaals het is hier favoriet en heb het al geregeld gemaakt voor gasten die hun vingers erbij op likken.

Succes

4. Ckialita

Ckialita Bekend lid

Jan 28, 2009
    993
    0
    0
    Gisteren gemaakt met gourmetten, maar denk dat het ook wel gewoon kan

Varkenshaas met kerrie-roomsaus

Nodig: varkenshaas, peper, zout, wat bloem, boter, gesnipperde ui, knoflookpoeder, kerriepoeder, slagroom (ongeklopt en ongezoet) en tabasco.

Bestrooi de varkenshaas met zout en peper en wentel hem door de bloem. Verhit de boter in een pan en bak het vlees aan beide kanten bruin. Doe dan de uisnippers en het knoflookpoeder erbij. Roer alles even om en doe er een flinke scheut slagroom bij, dat je een mooie saus kan maken. Doe er ook kerriepoeder bij. Laat het gerecht koken tot de saus is ingedikt. Maak het gerecht af met zout en een druppeltje tabasco.

Voor de hoeveelheden moet je even improviseren, ik heb alleen hoeveelheden voor 1 plakje in een gourmetpannetje ;)

5. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Oeee, lekkurr!!! Maar heb idd. niet alles in huis. Eigenlijk alleen de koriander en limoen niet, de rest wel!
    Maar, deze gaat in mijn receptenboekje en ga ik vast een andere keer maken!
    Dankjewel!!!

6. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Klinkt ook erg goed! Zou ik dit ook kunnen maken met rode wijn??? Ik heb geen port, maar wel rode wijn in huis!

7. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    ja hoor, dat lukt wel! Word het varkenshaas in champignon-wijn-roomsaus :p.
    En de smaak van wijn is natuurlijk wel iets anders dan port. Maar als je wijn lekker vind kan het dus prima!

8. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113

Ben dol op wijn:D:D

dankjewel!

9. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
  10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik doe vaak varkenshaasje met champignon roomsaus of warme pepersaus, of soms na braden opensnijden, plakken brie erin en even in warme oven om brie te laten smelten.

Mijn man maakt vaak varkenshaas simpel, in plakken geserveerd met paddenstoelenrisotto met rucola.

11. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

Apr 15, 2008
    1,366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik heb niet een heel recept voor je maar ik bestel in het restaurant vaak varkenshaas met een lekker wijnsausje.
    Misschien een goed idee voor een volgende keer aangezien je nu waarschijnlijk al gegeten hebt! :)

12. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Varkenshaasje in plakjes snijden..
    Even aanbraden in de pan met beetje peper (alleen dichtschroeien, dus niet garen).
    Plakjes katenspek insmeren met abrikozenjam, en dan een plakje in de katenspek rollen.
    Dit vervolgens zo'n 20 min in de oven op een graad of 180/200.

Klinkt vreemd, maar het is zooo lekker (en ik lust overigens geen jam op brood, dus die smaak is eraf, het is echt een mengeling van smaken).

13. choco23

choco23 Actief lid

Aug 6, 2009
    155
    0
    0
    hier mijn recept met varkenshaas gisteren gemaakt.
    varkenshaas open snijden.
    mengseltje maken van boursin met mosterd hiermee de binnenkant van varkenshaas besmeren.
    plakje brie erin en dichtbinden of met een sate prikker even dichtschroeien in de pan en dan 20 min in de oven met een plakje ontbijtspek erop.
    wij vonden het heerlijk.
    groetjes choco

14. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Weet niet of het er al tussen staat maar wij doen altijd sneetjes maken in de varkenshaas en daar knoflook boter insmeren, dan de varkenshaas lekker kruiden naar smaak en dan omwikkelen in de parmaham. Even aanbraden in de boter en dan in de oven tot de parmaham lekker knapperig is, ik vind persoonlijk de varkenshaas altijd het lekkerst als die nog rose is ...

We doen het ook wel eens gewoon lekker op de makkelijke manier en dan gewoon kruiden en braden in de pan en dan met een heerlijke champignonnen sausje en mijn mannetje met een peper sausje ...

15. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

Jul 8, 2009
    7,504
    139
    63
    Heel simpel, gewoon met gerookt ontbijtspek inrollen en dan 20 minuten op 200 graden in de oven.
    Is ook gezonder dan aanbraden omdat je geen boter gebruikt.
    En wij vinden het gewoon lekkerder dan aanbraden in een pan, omdat de smaak van de ontbijtspek in het vlees trekt.

Sausjes maken het altijd lekkerder natuurlijk, maar voor ons is dit sowieso beste basis.;)

16. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    ík bak ze altijd aan en dan op 160 (heteluchtoven) 15-20 minuutjes de oven in... heeerlijk JAMMIE JAMMIE JAMMIE

17. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    hmmm dit klinkt lekker!

18. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Owww, wat een lekkere ideeen!

Gisteren de varkenshaas 'gewoon' gegeten, met wat gebakken champignons.

Maar hier komt zeer binnenkort weer varkenshaas op het menu. Dankzij jullie super tips!!!

Bedankt meiden!!

19. bulldog

bulldog Fanatiek lid

Oct 2, 2007
    4,378
    0
    0
    NB
    varkenshaas in meddailon snijden kruiden met rollade kruiden.
    plakjes roombrie snijden en dan om en om in een langwerpig bakje doen.
    pijnboompitjes en lente ui
    dan 20 minuten op 200gr in de oven
    jummie jummie

20. Gina82

Gina82 Fanatiek lid

Aug 3, 2007
    2,899
    1
    0
    Administratief medewerker
    Nederland
    Ik heb 2 giga lekkere recepten. 1 is varkenshaas opensnijden en dan met rode pesto insmeren van binnen en dan katenspek om de buitenkant.. heerlijk!!!!!!

2e is varkenshaas braden met peper en zout, niet helemaal gaar. Dan op een bord een gemengde salade (rucola ed) met olijfolie peper en zout neerleggen zodat hele bord bedekt is. Dan in een ander pannetje kastanjechampignons, uien, paprika en knoflook in olijfolie bakken (tomaatblokjes kunnen hier ook in, lust ik persoonlijk niet) beetje paprika poeder (minimaal) en peper en zout in. Als dat gaar is snij je de varkenshaas in plakjes en die plakjes leg je over de salade heen en daar weer overheen de inhoud van het andere pannetje.. jammieeeeee!!!!!

Share This Page