Een jonge client van mij gaat binnenkort euthanasie plegen. Door mijn verlof heb ik hem niet meer gezien sinds juli en voordat ik terug ga werken is hij al overleden.. Ik hoorde het vandaag dat dit ging gebeuren.. Nu wil ik nog even langs gaan om afscheid te nemen.. Maar wat zeg je en wat neem je mee eventueel?? Iemand een idee??
Je zegt wat je hart je ingeeft. Als je gaat laat je al zien dat je om je cliënt geeft en ik denk dat steun al heel erg fijn zou zijn. Het moet niet te gemaakt zijn en ik zal het van het moment zelf al laten hangen. Veel sterkte! Lijkt me heel heftig!
Ligt een beetje aan diegene. Heeft hij veel gevoel voor humor? Of juist niet? Ik kon ook iemand die euthanasie heeft gepleegd, en daar heb ik ( naast het verdriet ) nog heel erg mee gelachen. Flauwe grapjes gemaakt over zijn bezoek aan Freddie Heineken, lekker feestje daar bouwen e.d. Sterkte!
Dat je je verdiende rust vind! En gewoon inderdaad wat je zelf denkt.. Laat die persoon merken dat je erachter staat.. Sterkte, moeilijke situatie!
Tja, heb het meegemaakt met mijn sm. Maar dat gaat denk ik heel anders als met een client. Denk dat het vanzelf gaat op dat moment. Sterkte!
Wat heftig. Ik weet niet goed wat je 'hoort te zeggen' op zulke momenten, ik denk dat wat je hart je ingeeft het beste is. Sterkte!
Ik heb het regelmatig aan de hand, helaas. En het blijft vreselijk moeilijk,apart,bizar.. Toch anders dan met 'natuurlijk overlijden'. Ik zeg altijd iets van : geen idee wat ik nu toch zou moeten zeggen.. Maar hoe het ook zal zijn, ik hoop dat u morgen/straks omringd zult zijn met liefde en de mensen die u dat geven, sterkte. Zoiets, en vaak krijg je dan tranen en een dikke handdruk. Moeilijk hoor.
Zoiets als we staan achter je, hopelijk vind je je rust en ben je eindelijk pijn vrij. Mijn opa heeft ook gedaan aan euthanasie gedaan en het is heel vredig en mooi geweest in mijn beleving ( was 12 jaar) we hebben bewust afscheid genomen en hij heeft zelf zijn uitvaart geregeld. Ik vind het een heel mooi iets ( helaas dat het moet maar bennblij dat dit kan en mag in nederland) en zal vooral laten zien dat hij niet vergeten gaat worden.
Op mijn werk heb ik tegen een cliënt gezegd dat ik trots op hem was en het erg fijn om hem te leren kennen. Hij was een leuke intelligente man die mijn leven een beetje heeft verrijkt en tot ziens natuurlijk! Hij had tegen een collega gezegd dat wij altijd een raam in de huiskamer moesten open laten zodat hij soms kon komen kijken.
Lastig en moeilijk... Maar ik denk: ik hoop dat het je de rust geeft die je verdiend... En veel kracht toegewenst. Verder tot ziens (ofzo)
Hagnt van de persoon en de band die je hebt af. Ik heb het met een goede vriend gehad, die heb ik gezegt dat ik van hem hield en hem een goede reis gewenst. Hij zei nml steeds: ik ga inet dood, ik ga naar het hiernamaals.
Je kunt ook gewoon eerlijk zeggen dat je niet goed weet wat je moet zeggen, maar toch nog graag wil laten weten dat je aan hem denkt ofzo.