Echt honger of drinken uit pijn?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Oudje37, 18 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Ons zoontje heeft mogelijk reflux. Vandaag van de kinderarts maagzuuremmer gekregen en voorschrift om minder te voeden. Hij kreeg 6-7x 130cc maar dat is teveel volgens arts. Hij is 5 weken en 4,5 kg en mag 6x 110 of 7x100. Nu heeft hij volgens mij veel meer honger. Hij kreeg nu om 17.15 100cc en heeft 1,5 uur liggen spoken omdat hij niet voldaan was. Na 1h45min echt krijsen. Volgens mij puur van de honger, hij maakt echt zoekbewegingen met zijn mond. Weer 100cc gegeven en direct weer krijsen. Handje in zijn mond...

Als een kindje wil drinken vanwege pijn bij reflux, laat hij dan ook dat zoekgedrag zien? Zo ja, en als ik hem dus echt maar elke 3h moet voeden: kan ik hem dan een uur laten huilen? Troosten is dan echt niet mogelijk bij hem.

2. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Niemand?

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Was hij met 6-7x 120cc wel tevreden? Dan heb je inderdaad kans dat het honger is.
    Op zich logisch, het maagje van je kindje is ondertussen gewend aan 120cc, dus als je dan weer teruggaat is dat lastig voor 'm.
    Je kan wel proberen om in kleinere stapjes terug te gaan, dus van de 120 naar de 115 en dan van de 115 naar de 110 bv. en dan elke keer weer 5cc eraf als hij tevreden blijft na zijn fles.

Wat je kinderarts zegt klopt natuurlijk wel, bij reflux is het voor kindjes belangrijker om kleinere flessen te geven, alleen is het gewoon erg moeilijk om in hoeveelheden terug te gaan.
    Je kan het nog even proberen, maar anders zou ik toch weer teruggaan naar de 120cc en dan proberen hier zo lang mogelijk op te blijven.

En ja, ik denk dat een kindje met reflux ook wel zoekbewegingen laat zien. Hij wil namelijk drinken. Miscchien niet perse omdat hij honger
    heeft, maar wel omdat hij het zuur weg wil drinken.

Geef ook de medicatie even de tijd. Je hebt best kans dat het over een paar dagen beter gaat, als de medicatie werkt. Dan is de pijn van het zuur weg en is hij hopelijk ook een stuk rustiger.

Heeft je kindje ook een speentje? Hier hadden we een hongerlapje in combinatie met lichte reflux en hier was hij vaak wel tevreden met een speentje. Op die leeftijd hield hij hem volgens mij nog niet echt zelf in, maar ik hield hem dan nog gewoon een poosje tegen me aan met het speentje, dan kon de voeding ook goed zakken en zo zaten we dan samen nog een half uurtje op de bank. Vaak was z'n zuigbehoefte dan ook bevredigd en kon ik hem erna nog even in de box leggen ofzo.

4. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Ik snap er niets van. Vanochtend onrustig en na 2h alweer komen. De voeding erna (zelfde hoeveelheid) meer dan 4h er tussen?!

Hij heeft een speentje maar als hij zo'n 'honger' heeft spuugt ie dieneoest en krijsend weer uit.

Het valt me op dat hij z'n flessen sneller drinkt. Omdat hij meer honger heeft? Eerst 20-25 min en nu krap 15. Tja, dan ben je niet verzadigd. Speentje erna dus maar voor zuigbehoefte.

Die 120 was over het algemeen wel voldoende, maar ook niet altijd. Hij krijgt HA, dus licht verteerbaar. Dacht dat hij daarom misschien meer behoefte aan drinken had.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dan eerst zorgen dat de fles langer duurt. Speentje zal de zuigbehoefte kunnen stillen, maar niet een hongergevoel.
    Een baby die te snel drinkt kan honger blijven houden, daarom is 15 min minimaal maar 20 min veel beter.

Volg je ook de leefregels op?

6. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Heb nu niet ingedikt waardoor de kleinere speen er weer op kan en hij wel 20min drinkt. Maar eerder had hij bij 20min drinken ook al regelmatig honger volgens mij met 120cc. Toch lijkt hij van meer voeding idd last van zijn maag te krijgen.

Bedje staat schuin, min 30min rechtop na voeding. Draagzak wil ie niet in. Zoveel mogelijk regelmaat, hoewel hij overdag bijna niet in bed wil. Hij slaapt sowieso heel weinig overdag. Lijkt hyper. Ingebakerd in bed helpt dan niet, gaat huilen en is niet te troosten.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dik je standaard in?

Merk je verbetering als je indikt?

Schud je de fles?

Leefregels even op een rijtje, mocht je niet alles weten;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

8. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Ik dik sinds een week in, omdat toen het spugen echt erg werd. Met indikken zeker minder spugen maar een stuk meer buikpijn. En hij kon minder goed poepen. Dus nu zoeken naar een balans. 4 van de 6 flessen indikken met ong 0,5 schepje nutriton en 2 flessen niet indikken. Die 2 flessen zijn verspreid op de dag en afgekolfde melk. Ik was aan het overstappen naar kv maar houd het nu even op 4 kv/ 2 bv totdat de klachten verminderd zijn (zolang als mijn productie het toelaat).

de rest van de regels passen we toe, behalve drager, dat vind hij niet fijn.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou stoppen met indikken.

Jbpm werkt de werking van medicatie tegen en als het ook nog bijwerkingen geeft...
    Indikken is niet medisch bewezen.

10. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Volgens de arts was het andersom. Jbpm werkt alleen in een zuurder milieu dus indikken lukt minder bij gebruik maagzuurremmers

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Stel dat dat zo is?
    Waarom dan gebruiken?

(Ik heb het zo gelezen zoals ik aangaf uit onderzoeken. De combinatie wordt ook afgeraden.)

12. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Net niet ingedikt en direct een enorm verschil met spugen. Omdat ik niet weet of de zantac zn werk al doet wil ik het risico niet nemen dat hij nu extra pijn zou hebben.

Puur voor mijn interesse, heb je links naar die onderzoeken?

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb geen links, helaas.

14. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Vandaag de premee speen van dr Beowns gekocht en ni doet hij weer 25 min over een fles. Alleen had hij nog steeds honger erna, echt op zn knuistjes sabbelen. 20cc extra hielp niet. Geen pijn signalen dit keer, echt honger. Maar meer dan 130cc kan ik niet geven, dus nu nog 2 uur uitzitten met een huilend kind.... :(

15. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Probeer je kindje eens op de buik te laten slapen overdag, als jij erbij bent. Dat helpt bij refluxkindjes vaak, dan doet alles minder pijn en kunnen ze beter slapen.
    Ik snap dat mensen het een onveilig advies zullen vinden, maar ik denk dat het erg belangrijk is dat een kindje slaapt.

16. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Hij wil niet op zijn buik liggen, en als ik hem zo neerleg komt er alleen maar meer voeding terug :(

Deel Deze Pagina