Wij willen in de zomer van 2022 naar een camping (het liefst Italie) maar dan zonder auto. We zijn beide geen lange ritten gewend en durven daarom een lange autoreis niet aan. Ter plekke een auto huren is op dit moment zo duur dat we de opties camping zonder auto aan het bekijken zijn. We zijn opzoek naar een camping met op loopafstand een dorpje/meerdere dorpjes. We hebben een aantal campings aan het Gardameer gevonden. Ik ben op zoek naar nog meer tips/ideeën. Andere ideeën zijn ook welkom.
Wij hebben in 2011, dan wel in een hotel trouwens, in Toscane gezeten zonder auto. Alles was prima te doen met de bus. Dat is aan het Gardameer ook prima te doen. Toscane vlogen we op Pisa. Zaten in een hotel in Volterra. Geloof dat we toen 1x moesten overstappen. Ik had van te voren alles uitgezocht qua bus, was niet moeilijk. Gardameer vliegen op Verona. Dan heb je een rechtstreekse bus naar het Gardameer.
Het zou niet mijn eerste keus zijn omdat je bijvoorbeeld dan ook je boodschappen lopend of met ov moet doen. De grotere supermarkten liggen vaak buiten de stadscentra, lastiger te bereiken per ov of te voet. Daarnaast kun je lopend of per ov ook niet superveel tegelijk meenemen, en ik wil niet elke dag boodschappen doen. Dus daarom zou ik er niet voor kiezen. Dit zou ik je meegeven in je overwegingen, het kan heus, maar alles kost extra moeite en (vaak) tijd. Succes met plannen, Italië is prachtig!
Dat kan altijd! Idd veel plekken op loopafstand van de leuke plekken ik zou dan voor lazise kiezen wij hadden camping du parc, 5-10 min lopen vanaf dorpje en daar ligt ook een lidl voor de boodschappen. de bus pak je daar makkelijk mss dat je wel 1/2/3 dagen een auto wilt huren om het meer rond te rijden: maar je kunt ook in de buurt van peschiera een camping pakken
Wij gaan altijd met de camper en die halen we nooit van de plek. We doen alles op de fiets. Geen tips wat betreft campings maar wellicht zijn fietsen huren wel een optie zodat je wat verder kunt
Bij het gardameer kan je ook de ferry nemen voor uitjes. Dan stap je bij veel stadjes midden in het centrum uit. En het is een hele leuke manier van reizen! Wij zaten in Padenghe (airbnb, hadden wel de auto mee maar die lieten we toen staan) en maakten met de ferry de dagtocht naar Sirmione. Super tochtje. Volgens mij waren we 32 eurp kwijt voor een retourtje, 2 volwassenen en 2 kinderen in de basisschool leeftijd. Je kan helemaal mee tot het noorden van het meer, maar dan loopt t wel in de papieren.
Gardameer is volgens mij idd goed te doen met OV. Ook veel fietsverhuur daar, dus dat zou je ook kunnen doen. Camping du parc in Lazise zijn wij ook eens geweest, leuke camping! Wij hebben ook in Pisa en Florence op een stadscamping gestaan. Ook ideale ligging ten opzichte van de plaats zelf, maar ook het OV. Die campings zijn wellicht wat minder geschikt als je ook veel tijd op de camping door gaat brengen. Misschien in de buurt van Venetië nog kijken? Daar zitten hele grote vakantieparken. En kun je ook veel tripjes met de boot maken. Qua gezelligheid en omgeving vind ik dat deel zelf wat minder, maar wellicht spreekt het jullie wel aan.
Met hoeveel personen ben je? Als je geen kinderen hebt is het wel te doen. Vroeger gingen wij ook interrailen door Italie met ons tentje op ons rug. Er was altijd wel een bus en veel boodschappen hadden we niet nodig toen: een pak pasta, pot saus en 2 biertjes was ons avondeten Maar ik zou dat nu niet graag meer doen met ons gezin. Dan liever een weekje korter met vakantie maar met huurauto.
Dankjewel voor alle reacties en tips. We zijn met z'n 4en, onze 2 kinderen van 12 en 13 gaan mee. Goede tip om een auto voor een aantal dagen te huren en een fiets. We gaan naar de verschillende opties en campings kijken.
Ik zou in dit geval kijken naar all inn accomodaties. Dan hoeven jullie niet te slepen met boodschappen. Voor een heel gezin is dat geen doen met het OV. Bedenk ook dat het erg warm is in de zomer. En Toscane/Garda is heel veel flinke heuvels en niet overal geschikt om te fietsen (zeker niet met kinderen). Als je al het eten (en drinken ivm de warmte) op de accommodatie hebt hoef je daar niet naar om te kijken. Dan kan je uitstapjes regelen met de taxi of het OV (hoewel mijn ervaringen daar wisselend mee zijn). Niet overal is het OV goed bereikbaar en dan sta je daar in de hitte te wachten op een volle bus. In de grotere steden heb je tegenwoordig overal die elektrische stepjes. Maar met 12 is dat wellicht nog te jong.
Wat is de max afstand diz je per dag kan/wil afleggen? Toen ik destijds met mijn ouders op vakantie ging naar Spanje (1500km) deden we dit in 3 stukken. Niet om dezelfde reden als jullie (terugrit was steeds in 1 ruk) maar zi hadden we op weg naar eigenlijk minitripjes met onderweg leuke bezienswaardigheden of historische steden waar we bleven overnachten. Is dat een optie?
Wij hebben in cecina mare in Toscane in een huisje gezeten. Bushalte was 20 minuten lopen en dan klein stukje met bus naar station. We hebben Pisa, Livorno, Lucca en Florence allemaal per trein gedaan. Let wel de dienstregeling is nog al bijzonder in Italië. Niet zoals hier dat elke 15/30 minuten een bus/trein maakt. Wij hadden foto’s gemaakt van de tijden tabel bij de haltes. Voor Sienna, Volterra en nog iets 3 dagen auto gehuurd. In Zwitserland ook veel met OV gedaan. En oo Sicilië, Corfu en Rhodos maar paar keer OV, want daar was auto toch handiger. Als je op Mallorca zit dan zou ik bij de hoofdstad zitten, daar vertrekken bussen over het hele eiland.
Denk er ook aan dat je voor kamperen vaak meer spullen nodig hebt dan voor bv een hotel. Kun je daar kopen maar dat telt wel snel op.