Hallo allemaal, Onze dochter van 4 (bijna 5) Zit sinds bijna een jaar nu in groep 1. Afgelopen september heb ik bij de juf al aangegeven of ze genoeg uitdaging krijgt. Juf gaf toen aan er naar te kijken. Er is niets mee gedaan. Nu geeft dochter aan dat ze het makkelijk vindt en geen zin heeft in school. Sinds kort hebben we squla en ze doet met gemak de opdrachtjes van groep 3 en ik zie dat ze dat echt heel leuk vind. Ze kan het uren doen. Ze zoekt echt de uitdaging. Nu heb ik morgen even een gesprekje met de juf staan want ik ken onze dochter en die zal dat echt niet tegen de juf zeggen. Ze zit nu samen met haar zus in groep 1-2. Zus is 6 en doet groep 2 nog een keer. Ik zit een beetje met de vraag of ik het wel zou willen dat ze bij elkaar in de klas zitten. Dus beide in groep 2. Maar ik wil de jongste natuurlijk niet remmen in haar ontwikkeling. Nu weet ik niet zo goed wat ik met deze vraag wil maar hebben meer mensen ervaring met zussen of broers bij elkaar in de klas?
Hier hetzelfde gehad. Onze oudste is van november en heeft lang gekleuterd. Onze middelste heeft een groep overgeslagen en hierdoor kwamen ze in groep 3 bij elkaar. Ik zag heeeeeeeel veel beren, Maar het is me 200% meegevallen. Nu beiden in groep 4.
Dat klinkt positief! Ze zitten nu ook bij elkaar in de klas maar ik merk dat de jongste daar toch wel wat last van heeft. Vooral met afspreken. Als er iemand met haar meekomt en uiteindelijk met de oudste aan het spelen is. Ik heb ook nog geen idee wat de juf gaat zeggen hoor.
Mijn ouders hebben voor dezelfde keuze gestaan en het niet gedaan. Mijn broer heeft groep 2 nog een keer gedaan, ik kon een jaar overslaan maar dan kwam ik bij hem in de klas. Mijn ouders zagen dit niet zitten en hebben er vanaf gezien. Ik ben fluitend door de basisschool gekomen, hoefde er niets voor te doen. Na de basisschool mavo gedaan, dit ook fluitend. Voor mijn examens heb ik vrijwel niets gedaan. Ik werkte, ging tussendoor examen doen en ging weer werken Ik ben van mening dat ik op de basisschool niet heb leren leren. Juist omdat alles zo makkelijk was. Verrijking ed was er volgens mij niet. Soms vraag ik me wel eens af hoe het verlopen was als ik wel een klas had overgeslagen en voldoende uitdaging had gehad. Had ik dan wel leren leren en het verder geschopt als de mavo? Ja, dat denk ik wel. Met bovenstaande in mijn achterhoofd zou ik haar zeker door laten stromen. De periode op de basisschool is zo kort vergeleken met haar toekomst!
Daar heb ik duidelijke afspraken voor. Als met z’n drieën wordt overeengekomen dat met z’n alles spelen leuk is, prima. Maar anders is vriendje of vriendinnetje voor degene waar de afspraak mee is gemaakt. Dan mag zus zich er niet mee bemoeien. Ook goede afspraken gemaakt op school. De ene aan de ene kant van het lokaal, de andere aan de andere kant. In principe niet bij elkaar in een groepje etc. Bij ons ook omdat de jongste cognitief voor loopt op de oudste en dat vindt ze niet altijd even leuk (de oudste)
Dat is dus precies waar mijn dilemma zit. Ze is best verlegen en zou er zelf niet om vragen. Ze doet op school gewoon wat ze moet doen. Als ik haar de uitdaging bied en als ik zie wat ze dan geniet dan denk ik wel dat het echt nodig is. Nu nog afwachten wat de juf gaat zeggen. Dank je wel voor je bericht.
Dat is wel een hele goede tip. Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. Jongste loopt ver voor op de oudste. Oudste heeft zelfs al eens benoemd dat ze net zo groot wil zijn als de jongste.
Ik heb er altijd bewust voor gekozen om mijn beide kinderen niet bij elkaar in de groep te willen hebben. Op het kdv niet en nu ook niet op de bassischool. Nu begint de jongste met groep 1-2 als ze oudste naar 3 gaat. Dus dat probleem is er niet. Er is wel een mogelijkheid. maar stel dat ze door middel van versnellen alsnog bijelkaar komen dan wil ik dat liever niet. Gelukkig zijn hier ook meerdere groepen 3. Er is namelijk een klas groep 3 en en klas 2-3 en ik heb aangegeven dat ik de jongste niet daarin wil hebben. Ik vind het heel belangrijk dat ze beiden hun eigen ding hebben. Thuis moeten ze al rekening houden met elkaar en ze zien elkaar ook op de bso. Maar dat vind ik ook vrije tijd.
Ik snap je helemaal. Hier een kleine school met alleen maar combiklassen. 1-2, 3-4 enz. Dat betekent dat ze sowieso om het jaar bij elkaar in de klas zitten. Ik geef ze ook liever beide een eigen klas maar dat is dan helaas niet mogelijk. Ik ben er ook nog niet uit. Even kijken wat de juf vanmiddag zegt want het hangt natuurlijk van veel met factoren af dan cognitief.
Maar even terug: is ze van november? Als ze vorig jaar al groep 1 heeft gedaan, waarom niet naar groep 2 gegaan als het toch combiklassen zijn? Op school van zoon gaat iedereen voor januari sowieso door naar de volgende groep tenzij er sterke twijfels zijn. Dan had ze nu in groep 2 gezeten en meer uitdaging gehad. Kan ze niet alsnog naar groep 2? En als ik het goed lees, dan zitten ze nu toch ook al bij elkaar in één ruimte?
Jullie jongste wil meer, dit moet je niet tegen houden in mijn ogen. De oudste hebben jullie ook een jaartje langer laten kleuteren omdat zij dit nodig heeft de jongste heeft blijkbaar al groep 2 nodig in haar ontwikkeling. Je moet je kinderen los van elkaar zien. dat ze bij elkaar in de klas zitten is niet anders, maar ze zullen toch onafhankelijk van elkaar vriendjes en vriendinnetjes krijgen en hun eigen leventje opbouwen. qua leeftijd zitten ze dicht op elkaar dus zal er altijd in alles overlap zijn. maar ze zullen uiteindelijk hun eigen weg wel kiezen. in de klas van mijn zoon zit een tweeling, ze zitten bewust bij elkaar (want wij hebben meerdere klassen met dezelfde leerjaren), maar hebben allebei een eigen leventje, ze hebben andere karakters, zijn heel verschillend. het gaat dus ook prima dat ze bij elkaar zitten.
Dank je wel voor je berichtje. Dit is inderdaad precies waar ik mee zit. Ik ga zometeen in gesprek met de juf en we zullen zien hoe zij het ziet maar ik ben ervan overtuigd dat ik haar graag in groep 2 wil laten meedraaien. Ze heeft het gewoon echt nodig.
Hier gaan alle kinderen van voor 1 januari, na de zomer door naar groep 2. Dat is volgens mij op heel veel scholen zo. Dus eigenlijk is ze nu dus blijven zitten in groep 1, dan snap ik wel dat ze het saai vindt.
Nee ze is van 23 december. Hier gaan ze automatisch weer naar groep 1. Ja ze zitten nu bij elkaar maar dat zou volgend jaar niet het geval zijn.
Hier ligt de grens op 1 nov, tenzij dúidelijk klaar voor groep 2. Dus een kindje van 4 nov gaat het jaar erna weer naar groep 1. Maar het is niet heel ongewoon dat bij deze kindjes gedurende het schooljaar erna wordt besloten toch nog door te schuiven naar groep 2 - het is een combi 1/2 dus dat is zo geregeld eigenlijk. Ik zou het zeker bespreken met de leerkracht! Over broers/zussen in dezelfde klas; tja, als het voor de jongste beter is naar groep 2 te gaan en voor de oudste ook, dan zou dat mijn keuze zijn. Komen ze dan bij elkaar? Het zij zo. Hier combi-klassen waardoor er wel sneller broers/zussen samen zitten, het ene stel speelt veel samen, het andere juist totaal niet. Van te voren is toch niet te voorspellen hoe het zal gaan en mócht het problemen geven, dan is er wel een oplossing voor te verzinnen toch?
Ja hier is de grens ook zoiets. Vandaag een heel fijn gesprek met de juf gehad en zij was ook al wat dingen opgevallen. Ze gaat de komende week even wat "testjes" doen om te kijken waar ze precies staat en moet dan ook overleggen met de ib-er maar waarschijnlijk mag ze zo snel mogelijk naar groep 2 omdat ze al veel van de groep 2 stof beheerst. De juf was blij dat ik er zelf ik mee kwam. De juf gaf ook aan dat er nu ook geen problemen zijn in de klas en dat ze die in de toekomst ook niet ziet.
Van alleen een klas overslaan ga je niet leren leren, want als je als je alles sneller oppikt, ben je daar ook zo klaar. Je schuift het hooguit een stukje door.