Kattenvraag over niezen

Discussion in 'De lounge' started by Sann, Dec 17, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Vorige week begon 1 van onze poezen te snotteren en te niezen. aangezien zij als kitten niesziekte heeft gehad ben ik met haar naar de dierenarts geweest. ze had wat koorts en heeft een spuit met antibiotica gehad.
    Alleen nou loopt de kater sinds vandaag ook ineens om de haverklap te niezen. hij komt verder niet ziek over en ik zie ook geen snot of zo, alleen heel veel niezen.
    Als ik de dierenarts bel zeggen ze altijd geli9jk dat ik maar langs moet komen, maar vraag me af of dat nu gelijk nodig is of niet. Iemand hier verstand van?

2. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    ja die zegt dat waarschijnlijk om geld binnen te halen

heb ook een kat die ook wel eens de hele dag niest
    maar zo gezond als wat

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik zou het heel even afwachten ( een dag of 2 )
    Maar als ie minder gaat eten en/of drinken en/of slomer word dan wel meteen naar de dierenarts!

Kan kan namelijk ook niezen door de te droge lucht in huis ( doordat de verwaming nu warmer is )
    Als je kat buiten komt en daarna weer binnen komt in de warme droge lucht kan ie er helemaal last van hebben.

Wel zo dat niesziekte zeer besmettelijk is en de kans dus heeel groot is dat je kater het nu ook heeft.
    Bij niesziekte kun je er beter te vroeg als te laat bij zijn!

Beterschap!

4. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

Nov 16, 2007
    401
    0
    0
    Ik zou goed opletten, mijn kater had ook niesziekte en was ook gewoon in gedrag, niesziekte is heel erg besmettelijk. Ik heb ook goed opgelet op mijn andere kater, die heeft het niet gekregen. Verder niezen mijn kater heel weinig dus als ze heel vaak niezen ga ik zeer zeker direct naar de dierenarts. Sterkte ermee.

5. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    ik kijk het ff aan tot vrijdag idd. als het erger wordt ga ik natuurlijk gelijk.
    Het is in ieder geval anders dan bij Pita, de andere kat. die snottert echt en dat doet Diablo niet gelukkig.

6. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Een kat hoort niet te niezen. Als de kat echt niesziekte heeft, kijk dan eens of hij blaren op zijn tong heeft. Ze kunnen soms ook zomaar een longonsteking er van krijgen zonder dat je het echt merkt. Niesziekte is behoorlijk besmettelijk dus zou wel even vragen wat ze er eventueel aan doen als je langs zou komen.

7. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Weet zeker dat hij dan net als pita ook een antibioticaspuit krijgt. Pfff, altijd fijn 2 zieke katten als het de bedoeling is dat je een paar dagen naar je man gaat met kerst (die werkt op een boot). Maar even zien hoe het loopt, anders zal ik thuis moeten blijven als ze erg ziek zijn.

8. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Mijn katten (heb er 5) niezen ook wel eens...en ze komen nooit buiten
    En ze zijn altijdeven levendig als altijd!

9. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Een kat mag natuurlijk wel een keer niezen, maar niet de hele dag door... is toch bij ons ook zo, wij niezen ook weleens, maar meestal als we de hele dag door moeten niezen, hebben we een flinke verkoudheid te pakken, bij een kat is het dan meestal de niesziekte.

Ik zou toch naar de dierenarts gaan, misschien is je kat dan wel genezen en kun jij zonder zorgen naar je man toe :)
    Liefs
    Kirby

10. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Zijn je katten jaarlijks ingeent? Dat is namelijk wel verstandig.

Verder: niet alle katten die niezen hebben niesziekte! Niesziekte wordt door een aantal specifieke verwekkers veroorzaakt (m.n. een aantal virussen) en aan virussen is NIETS te doen. Een eventuele secundaire bacteriele infectie die kan ontstaan omdat de weerstand verlaagd is kan met antibiotica worden aangepakt.

Als je kat zich verder goed voelt, eet, drinkt en normaal in zijn gedrag is kan je het best even aankijken. Zelf ga je ook niet voor een neusverkoudheid naar de huisarts toch?

Vanzelfsprekend moet je naar je dierenarts als er naast het niezen meer misgaat met je beestje!

De reden waarom je dierenarts al snel zegt even langs te komen is omdat hij/zijn nou eenmaal niet door te telefoon met zekerheid een uitspraak kan doen over de gezondheidstoestand van je kat zonder deze gezien te hebben, maar wel verantwoordelijk blijft voor zijn uitspraken en adviezen! Je huisarts stelt ook niet zomaar telefonisch een diagnose of geeft medicatie mee!

Bij deze de gratis overpeinzingen van een dierenarts... (Jammer overigens dat de eerste conclusie die door veel mensen getrokken word vaak is dat de dierenarts alleen op je geld uit is, terwijl hij/zij alleen graag op een verantwoorde manier zijn vak wil uitoefenen!)

11. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    hij voelt zich nog steeds normaal volgens mij. wilde gewoon naar buiten ook en eet ook gewoon. Zag alleen wel dat 1 oog wat traant. Niezen doet ie ook nog steeds maar zn neus is niet vies. Twijfel heel erg of ik nou wle of niet zal gaan.
    Bedankt Whabbit voor het advies. ik snap dat zeker wel hoor dat een dierenarts niet telefonisch een diagnose kan stellen.
    Mijn katten zijn niet ingeent. Heb helaas op mn schoonmoeder en haar jarenlange kattenervaring vertrouwt en die laat nooit enten en vind het onnodig. Ga ze in januari als ze weer beter zijn toch alledrie maar eens laten enten voortaan.

12. verena87

verena87 Bekend lid

Dec 9, 2006
    605
    0
    0
    Mijn kater niest ook wel eens hoor, regelmatig zelfs, komt nooit buiten (mits hij ontsnapt)
    Mijn katten zijn ook niet geent. Maar wij hebben daar eerlijk gezegt ook geen tijd voor, we varen 6dagenin de week en zijn allene op zondag vrij. Varen van 06 tot 22uur en soms nog langer

13. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Maareh... als hij ziek wordt zou je toch ook tijd/gelegenheid maken om hem na te laten kijken neem ik aan? Zo'n enting hoeft maar 1x per jaar?

(voor de goede orde: iedereen moet hierin zijn eigen afwegingen en keuzes maken vind ik; vraag het me gewoon af!)

14. moes

moes Fanatiek lid

Jul 20, 2006
    2,765
    9
    38
    chronische niesziekte is niet besmettelijk!
    (mits je katten zijn ingeënt, en dat zijn de jouwe dus niet!)

wij hebben een kater uit het asiel gehaald, die heeft chronische niesziekte, de kans dat onze
    andere katten het ook krijgen is erg klein,
    omdat ze elk jaar gewoon netjes hun inenting krijgen.

even een ander vraagje:
    waarom laat je je kat niet inenten?
    is niet zo heel duur, en scheelt een heleboel!
    laat je trouwens je kindje wel inenten? of is dat ook niet nodig (volgens jouw schoonmoeder dan...)

15. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik laat mijn katten ook niet inenten
    Hebben we nog nooit gedaan...en ze zijn allemaal oud geworden :D

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Tsja, dat vind ik nooit zo'n goed argument. Natuurlijk is het niet gezegd dat als je je dier niet inent hij per definitie ziek wordt. Als ik met mijn ogen dicht de straat oversteek is het ook niet zeker dat ik wordt overreden, maar de kans daarop is toch wel aanzienlijk groter!

17. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Ik ben gisteren met Diablo naar de dierenarts geweest. Tussen de tijd 's ochtends dat ik de afspraak maakte en om half 6 ging werd ie ineens toch best wel ziekjes. Hij heeft 2 prikjes gekregen. Eentje met voor 2 weken antibiotica.
    Tja, waarom lieten we niet enten. Ik ging op de jarenlange ervaring van mn schoonmoeder en nog vele anderen af die zeiden dat enten complete onzin was. Om het geld is het me niet te doen. als ik een dier neem ga ik daar niet op beknibbelen. zou nog leiver zelf minder eten dan.
    Voortaan laten we dus toch maar enten.
    Hoop in ieder geval dat onze kleine man gauw opknapt en dat onze oude kat het niet krijgt.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier thuis laten we ook niet meer enten ik heb 3 katten gehad alle3 laten enten ieder jaar en die zien niet ouder geworden dan 5 nu lopen en 12 die nooit geënt zijn.nooit ziek zijn geweest en de oudste is nu al 15.daarbij is het ook al wetenschapelijk bewezen dan jaarlijks enten niet goed is.(vee arts in de familie)

19. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Hoezo is dat niet goed dan?

Diablo had gisterenavond een heel dichtgeplakt oogje. heb eht dus maar even schoon gemaakt en dat liet ie gewoon gebeuren. Nu lijkt ie wel wat beter. hij mauwt me in ieder geval gek om naar buiten te mogen, maar denk niet dat dat verstandig is dus hou m maar binnen. De andere kat voelt zich nog prima en de allereerste patiënt knapt goed op gelukkig.

20. RianneF

RianneF Bekend lid

Oct 31, 2008
    712
    0
    0
    Het argument, mijn kat ent ik nooit en die is 15 geworden, is een zwak argument. Mijn kat wordt in april 12 (perzische kat) en die laat ik wel enten. Enten zegt niks over hoe oud ze worden.
    Inenten en niesziekte voorkomen kan niet, de inenting zorgt er wel voor dat als je kat niesziekte krijgt, dat het met een kuurtje makkelijk te genezen is. Bij een niet geente kat is niesziekte gevaarlijker omdat het daar geen antistoffen tegen heeft.
    Enten is echt geen onzin, je bent zelf toch ook ingeent tegen bepaalde ziektes?

Share This Page