Zo blij als een klein kind ben ik met mijn nieuwe nikon d3200 body. Ik kwam van een d40 met een tamron 18-270mm maar door de verouderde body was dat het toch niet. Ik heb in elk geval een uv filter... Maaaaaar wat MOET je nou nog meer echt hebben van filters etc? Ik fotografeer veel binnenshuis en buiten. Varierend portret tot landschap. Verder ga ik binnenkort nog cursussen volgen om mijn camera wat beter te leren kennen . Ik bewerk al veel op de computer trouwens. En het zijn .nef bestanden.
Ik ben heel blij met polarisatie filter en voor landschappen, een groothoeklens, ik heb de tamron 10-24 (en ook 18-270) en dat is echt erg gaaf. Verder dingen als flitsers, statief, grijsfilter is ook allemaal leuk !
Ik zou niet teveel filters gebruiken. Vaak is de kwaliteit glas vere van dat van de elementen van je lens en gaat je fotokwualiteit achteruit, om nog niet te spreken van lensflair en kleurwazen die ze kunnen veroorzaken. Ja, heb beschermd je frontelement van je lens, maar in mijn ogen lever je teveel in. Zeker met een goedkoop filter. Daarentegen is een ND-filter wél erg gaaf voor als je landschappen gaat doen Zoek die maar eens op op youtube. Heeeel gave effecten mee te behalen!!!!