Ze heeft ook ernstige problemen. Ze is bij GGnet en dergelijke geweest, maar ze gaat gewoon niet naar de vervolgafspraken toe. Dat komt bij mij ook over dat ze gewoon niet aan haar problemen wil werken. En ja, ik weet dan ook niet wat ik nog moet doen voor haar als ze zelf niets wilt.
Misschien kan ze op kantoor/callcenter werken? Ze heeft toch een grote mond? Ik zou er ook niet blij van worden, maar ze zou toch wel iets moeten ondernemen, want met afwachten bereikt ze geen bal! Van je moeder vindt ik het slap dat ze de afspraak voor de Tattoo niet wil laten verzetten. Het is haar kind!! Sterkte met je zusje!
Wel gek dat je jeugdzorg de schuld geeft terwijl je ouders niet voor haar willen zorgen en je zusje zelf ook niet echt in beweging komt; beetje verschuiven van de verantwoordelijkheid. Logisch dat Jeugdzorg haar laat lenen; ze moet zelf ik haar eigen onderhoud voorzien, daar heeft jeugdzorg verder niks mee te maken. Zowiezo heeft ze al geluk dat ze nog hulp krijgt; ze is boven de 18 en dan moet je t eigenlijk zelf doen.
Erg lastig. Ik denk zoals andere ook dat jij je hier niet teveel mee bezig moet houden (in je hoofd dan hé) Ze is bijna 18, ik heb hier een andere mening dan andere, maar met je 18e ben je volwassen. Ik vind dat je dan toch echt wel je eigen zaakjes een beetje moet kunnen regelen. Jij was 16 toen je uit huis ging. Ik was 18 toen ik uit huis ging en ALLES zelf betaalde. Ze kan toch ook op de fiets stappen en bij die advocaat langsgaan? Alleen bellen is niet echt intensief contact zoeken. En tsja, als je het geld niet hebt voor een studie, dan kan je geen studie doen! Ik wil ook graag een avondstudie doen maar wij kunnen het geld ook nog niet missen. Dan klop ik ook niet bij mijn ouders aan hoewel ik maar 3 jaar ouder ben dan jouw zusje! En ik vind je vader net zo goed verantwoordelijk als je moeder. Ook al is het zwaar voor hem. Mijn vader heeft het lichamelijk en psychisch ook erg zwaar maar heeft ook mijn broertje in huis wat erg zwaar voor hem is! Het is net zo goed zijn kind als die van je moeder. Dit is allemaal niet bot bedoeld hé meid, en als je het onzin vind dan negeer het maar dit is hoe ik het zou bekijken..
Ze heeft verlenging gekregen. En daarbij is jeugdzorg verantwoordelijk voor mijn zusje vanaf het moment dat ze haar onder haar hoede nemen. Dat hebben ze zelf tegen ons verteld.
Ik snap het wel, ze moet ook zeer zeker haar eigen zaakjes op orde kunnen houden vind ik, maar ze is zo makkelijk, zo laks. Ze denkt dat alles aan komt waaien. Ik ben ook nog maar net 20, maar ik moet ook al 4 jaar alles zelf doen. En al die jaren daarvoor dat mijn moeder nooit thuis was, reken ik dan nog niet eens mee. Ik vind inderdaad ook dat mijn vader knap lastig is wat dat betreft. Maar ik heb geen zin meer om me daar mee te bemoeien. Het heeft me al zoveel ruzies gekost. Daarom vind ik ook echt dat ze het zelf op moet lossen. Het enige dat ik doe is advies geven en haar verhaal aanhoren. En ik vind niet dat je bot over komt.
Helemaal met je eens Essenhout!! Wanneer iemand niks wil! is het verrekte lastig om degene toch bij te sturen? Dat kost veel energie, en vooral wanneer iemand ZELF niets van haar leven wil maken, tja... dan blijf je aan de gang! Toch? Helpen/sturen=prima, maar dan moet zusje van de TS daar wel achter staan, wordt anders met dweilen met de kraan open!
Ze heeft toch geen papieren om op kantoor te kunnen werken? Of kan dat ook zonder papieren? Callcenter ja, vind ik ook. Maar dat vind ze niet nodig. Daarom zeg ik; kind is zo laks als dikke stront. Ze denkt dat alles voor haar gedaan wordt.
En dat is het inderdaad. Het komt steeds over dat ze zelf niet wil. Ze voert ook niks uit en dan pas ik er inderdaad ook voor.
Callcenter absoluut niet! Ik bedoel dit goed wat ik nu zeg... Maar dat zijn mensen wie het 'slachtoffertje' spelen, niks willen en verwachten dat het wordt opgelost! Dat kan zo niet, en dat is het leven ook niet! Ze krijgt nu hulp van jou, maar denk ook een beetje aan jezelf. Ze doet toch niks met je adviezen? Het lijkt erop dat ze het allemaal zelf wel weet, laat het dan ook zelf oplossen.
Ik laat het haar ook zelf oplossen. Ze zou de advocaat bellen, heeft ze nog niet gedaan. Ze zou een man bellen die in het begin heel veel voor haar gedaan heeft, ook van jeugdzorg is hij, heeft ze ook nog niet gedaan. Tja, jammer dan. Ik doe het ook niet voor haar. Als ze zo'n grote meid is dan ze alles af kan, dan laat ze het ook maar zien.
gut wat lastig zeg! ik hoop dat ze snel een wajong krijgt. kan ze niet naar die advocaat toe gaan als bellen toch niks helpt? Wat betreft je moeder, ga ik geen uitspraken doen zoals rare e.d. ik weet verder ook niet hoe je zusje is en de band met haar moeder... te weinig info om te oordelen vind ik maar weet wel dat dit gewoon een rot situatie is!
Ik denk dat sommige dingen een beetje door elkaar gehaald worden. Jeugdzorg zorgt ervoor dat jongeren op een geschikte plek aangemeld worden. Vaak hebben jongeren ook een contactpersoon of zelfs voogd vanuit Bureau Jeugdzorg. Jeugdzorginstellingen vangen de jongeren op en begeleiden hen bij allerlei zaken zoals het wonen,school/werk, sociale contacten, familie, zelfstandig worden e.d. Als de problematiek heftiger is dan kan er door Jeugdzorg verwezen worden naar bijvoorbeeld andere hulp GGZ, vaak op advies van de Jeugdzorginstellingen. Een kamertraining is puur een voorbereiding op geheel zelfstandig wonen. De begeleiding is dan ook minimaal en vooral nog gericht op praktische vaardigheden, financien e.d. Het lijkt er op dat je de hele hulpverlening de schuld geeft, terwijl je zusje zelf niet mee wil werken. Er zal toch motivatie vanuit haar kant moeten komen. En wat verwacht je dat Jeugdzorg/instellingen voor haar studie gaan betalen? Sorry hoor daar zijn ouders toch echt verantwoordelijk voor... Doen zij dit niet, dan zal ze inderdaad moeten lenen. Wat overigens zoveel jongeren moeten doen. Ook jongeren die wel thuis wonen, waar ouders er gewoonweg geen geld voor hebben. En jij bent bij haar kamer eruit gezet... Wat natuurlijk vervelend is, maar wel begrijpelijk als jij zelf niet onder Jeugdzorg valt. Of viel je toen wel onder Jeugdzorg? En als dat op je 18de was, dan heb je daar weer andere instanties voor... Ik snap je bezorgdheid en frustratie, maar vooral de Jeugdhulpverlening de schuld geven is wel makkelijk. Misschien moet je proberen met hen ´samen´ te werken om tot een goede oplossing te komen. Bijvoorbeeld contact op te nemen met haar contactpersoon of voogd van Bureau Jeugdzorg. Ik weet niet of ze vrijwillig geplaatst is of OTS staat...? Er zijn inderdaad ook groepen waar ze tot haar 23ste zou kunnen blijven of tijdelijk om nog wat dingen te leren. Als ze een Awbz indicatie heeft kan dit zeker.
Jij gaat gewoon alleen een luisterend oor zijn en die lakse meid komt er dan allemaal vanzelf achter! Iedereen maakt (grote) fouten in z'n leven maar je leert er wel van! Als je iets wilt, zul je er iets voor moeten doen. En dit is haar kans om dat te leren. Zo.
Onder kamertraining versta jij voorbereiding op het zelfstandig wonen. Dan versta ik eronder dat ze haar leren wassen, koken, haar huis bijhouden en dat soort dingen. Dit hebben ze dus nooit met haar gedaan. Ze kan koken omdat ik haar dat geleerd heb. Ze kan wassen omdat ik haar verteld heb hoe de wasmachine werkt. Ze hebben in al die tijd niets met haar gedaan, behalve haar weekgeld geven en weer weg gaan. Sorry maar als dat dan de begeleiding is van jeugdzorg? Kijk op haar financien hebben ze ook niet. Het interesseert hun helemaal niet. Ze hoeft geen bonnetjes af te geven en dergelijke. Ze eet harstikke ongezond, rookt als een ketter en niemand die er wat van zegt. Ze weet niet heo ze met geld om moet gaan. Fijne voorbereiding op het echte leven ja. En ik zeg niet dat jeugdzorg haar school betaald. Die betaald ze gewoon zelf namelijk. Maar jeugdzorg zet haar de flat uit, terwijl ze verlenging heeft tot mei 2011. Ze moet haar zaken maar op zien te lossen. Wajong is helemaal niet zeker of ze het krijgt. Ze staat niet onder OTS omdat wij zelf naar maatschappelijk werk zijn gegaan toendertijd en zij hebben jeugdzorg ingeschakeld. Ze is er toen zo ingerold laat maar zeggen.
Het lijkt er inderdaad op dat Kamertraining niet voldoende hulp voor haar is. Jammer inderdaad dat de medewerkers van Kamertraining dit niet tijdig hebben gesignaleerd en hier mee aan de slag zijn gegaan door dit aan te geven bij Jeugdzorg, zodat zij haar bij een andere hulpvorm aan konden melden. Hopelijk komt er een oplossing, maar dan moet zij of ouders met bijvoorbeeld haar contactpersoon van Bureau Jeugdzorg in gesprek gaan. Als ze een Awbz indicatie zou krijgen, dan kan ze bijvoorbeeld naar een Zelfstandigheidstraining plus voor jongeren van 18 tot 23 jaar. Zeker nu ook is gebleken dat ze lichamelijk ook wat dingen mankeert. Als ik het zo hoor is het niet dat ze alleen laks is, maar het gewoon ook allemaal niet op een rijtje krijgt om alles regelen en het haar alleen niet lukt. Misschien ook vanuit een stukje angst. Denk dat ze toch wat hulp nodig heeft om alles te regelen, dat zou jij als zus toch op je kunnen nemen? Zoals je al schrijft hoeft ze denk ik niet veel op ouders te rekenen.
Noem mij maar een bitch, maar ik vind dat TS haar zusje gewoon op haar plaat moet laten gaan! TS heeft zo te lezen erg veel voor haar zusje gedaan en probeert dit nog steeds te doen, maar haar zusje wijst alle hulp van de hand. TS is zelf ook pas 20 en heeft in dezelfde zooi gezeten en ik denk dat ze wel genoeg heeft aan haar eigen leven en haar eigen problemen! Het verdriet uit haar jeugd en het verdriet over de situatie is al erg genoeg en hoe graag je ook wil: als je zusje niet geholpen wil worden, kun je helemaal niets voor haar doen! Ze zal het moeten voelen. Hoe harder iedereen tegen haar roept dat ze het zus of zo moet doen, hoe harder zij niets doet. Dusss...wie niet horen wil, moet maar voelen! Ik vind het een beetje flauw dat sommige mensen TS zo aanvallen, want TS is net 20 en is geen ouder, maar een zus! Zij kan die ouderrol niet overnemen en de problemen voor haar zusje wegnemen! TS, tegen jou wil ik zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je hier van je af schrijft en je onmacht niet aan je zusje laat merken! Volgens mij doe je alles en heb je alles gedaan om haar te helpen, maar dit mag niet ten koste gaan van jouw leven! Sterkte meis!
M.b.t. geldproblemen zusje; ze kan ook nog zorgtoeslag aanvragen lijkt me..? Scheelt toch weer.. Verder wil ik je eigenlijk alleen veel sterkte wensen..
Ik ben het helemaal met Bebek eens. Mijn vriendin heeft zo'n broer. En op een gegeven moment komt gewoon de tijd dat je er helemaal klaar mee bent en voor jezelf moet kiezen. Je kunt geen 2 levens leiden. Dat gaat echt niet. Ookal is het familie. Iemand moet zelf wel willen ... Sterkte