Wij wonen nu 10mnd in ons huis, rijwoning uit 1985. Si enkele maanden stinkt het en we kunnen maar niet ontdekken wat de oorzaak is...ik schaam me erg voor bezoek. Ramen open helpt wel, maar als die dan weer even dicht zijn ruik ik het weer. Het is alleen beneden. Mijn vader vindt het typisch luierlucht. Dat is het ook wel een beetje. Mix van luierlucht en bedorven voedsel. Maar als onze zoon gepoept heeft leggen we die zak altijd buiten tot een van ons de deur uitgaat, dan brengen we die zak naar de speciale luierontainer in het dorp. Ligt er nooit langer dan een paar uur. Eerst legden we die in de hal, maar sinds de stank er is gaat hij buiten. Maar het maakt geen verschil. Ook als er de hele dag niemand thuis is geweest ruik ik het soms bij thuiskomst. Vuilniszak gaat ruim op tijd de kliko in en schoonmaken doen we ruim voldoende. Omdat onze zoon wel eens fruit of brood verstopt, hebben we alles gecheckt op rot voedsel, maar niks gevonden. De koelkast van binnen ruikt niet. Afzuigkap gaat aan tijdens koken en sowieso zijn de ventilateroosters in de ramen 24/7 open. Gekke is dat het echt op willekeurige dagen en tijden is. Niet constant en ook niet temperatuurafhankelijk. Heeft iemand nog ideeen? Zondag komen de buren voor het eerst op bezoek en ik schaam me kapot voor die lucht....
Bij ons was het een niet gebruikte afvoerput (was bij een putje bij de wasmachine die voor het geval er water zou lopen uit de wasmachine deze weg zou voeren). Als we er een litertje water doorheen gooide was de geur weer een hele tijd weg. Was een (lichte) rioollucht. Ik weet niet of er bij jullie ergens een afvoerputje is wat niet gebruikt wordt?
Is het geen vochtprobleem of misschien wel lekkage onder de woning? Ik zou eens onder in je kruipruimte gaan kijken. Ik weet niet of je koopt of huurt, maar bij een huurwoning kun je hiervoor ook de verhuurder contacten.
Zou idd ergens een afvoer van kunnen zijn of er ligt ergens een dood dier? (Prullenbakje wc is t ook niet?) Zondag maar een paar geur kaarsjes aan ?
Riool, waarschijnlijk een probleem waar de buis je huis in gaat. Een scheurtje oid. De stank wisselt door het wisselende grondwaterpeil. Wij hebben het ook net gehad. Koppeling vervangen waar ons huis op het riool aangesloten is en nooit meer last gehad. Kost je 500 zo'n grapje.
Al onder de vloer gekeken?? In ons oude huis, kwamen wij erachter dat er schimmel onder het laminaat zat in de woonkamer. Veroorzaakt een muffe lucht.
Je zegt dat je buren op bezoek komen, maar juist aan hen zou ik het melden en eens vragen of het herkenbaar is! Wij hebben soms een enorme putlucht in het toilet sinds een paar maanden. Ene dag niet andere dag weer wel. Geen pijl op te trekken. Bij buren toch ook eens gecheckt en die herkenden het! Overigens weten we nog steeds niet wat het is...
En iets wat ligt te rotten achter de koelkast? Mijn moeder had het ook jaren geleden, ze is haar neus gevolgd, en kwam toch echt steeds bij de koelkast uit. Op een dag heeft ze het ding gewoon losgeschroefd en helemaal naar voren gehaald, bleek er inderdaad iets gelekt te hebben ofzo, of iets wat lag te rotten. Daarna nergens meer last van.
Sifon ergens droog staan? Hier stond een sifon in de meterkast droog; dat ding is de afvoer van onze warmteverdeler, maar daar wordt maar zelden iets afgevoerd, dus die staat regelmatig droog. Om het te verhelpen heb ik er water door laten lopen en daarna een klein beetje olie; dat zorgt er voor dat droog staan niet meer kan.
Bij ons kan de afvoer van de verwarmingsketel stinken. In de zomer gebruiken we de ketel alleen voor warm water. Daardoor verdampt er water uit de zwanenhals en wordt het waterslot verbroken en dat is echt een heel vieze lucht.
Bij ons ligt het aan de windrichting of we al of geen last hebben. Inmiddels weten we waar het vandaan komt.
Zou ook eens onder de vloer kijken. Wij hadden vroeger ook een keer een flinke stinklucht bij m'n ouders thuis en daar bleek een dode rat onder het huis te liggen.
Ik zit meteen te denken aan schimmel (van vocht), of iets wat aan het ontbinden is (in kruipruimte, tussen (spouw)muren of onder de vloer). Of dat er bij één van de afvoeren een bocht mist (die zitten er juist in, zodat er water in kan blijven staan, wat de stank uit het riool tegenhoudt.
Ik heb oa gehoord dat de deuren van een paxkast kunnen gaan stinken en sommige latex muurverfsoorten gaan stinken. Anders zou ik inderdaad ook denken dat het een putje is dat doorgespoeld moet worden
Ik heb dat in de badkamer. Probleem met riool (buren hebben hetzelfde probleem). Ik spoel het eens per week om met wat soda en kokend water en dat helpt gelukkig wel even
Wij hadden een dode muis tussen de spouwmuren. Op een gegeven moment lekte 'ie door het stucwerk heen
Inderdaad een dood dier ergens? M'n overbuurvrouw had ook ergens een dood dier tussen of achter zitten (tussen de muren was t geloof ik) en daar stonk t ook enorm
Wij hadden een dode muis in een kast liggen. Tussen de fotoboeken waar je niet vaak bij komt. Elke keer als we de deuren wat dicht hadden zonder te luchten roken we steeds iets. Helemaal na een weekend weg. Na lang zoeken en alles leeggehaald en ja hoor. Daar lag dat vieze beest. Nu is de lucht weg gelukkig. Maar ook wij hebben lang gezocht.