hoi eveline, misschien kun je deze vraag beter bij gezondheid of zwangerschap stellen. Dit is alleen bedoeld om te vertellen dat je zwanger bent! succes
Hallo eveline, Van harte gefeliciteerd. Hoe lang ben je nu zwanger? Er lopen hier meer meiden rond, zwanger en bezig met zwanger worden, die cu hebben of crohn. Ik heb geen cu, maar wel crohn. Groeten, Peetje
Hoi, Ik moet mijn weg nog een beetje vinden op dit forum hoor Ik zal mijn berichtje nog eens bij 'gezondheid' proberen te plaatsen.... Ik ben vandaag (technisch gezien) 7 weken zwanger...en ik begin steeds een beetje meer aan het idee te wennen.. Gr. Eveline
Hooii, ik heb de vraag over of er nog meer zwangeren zijn met colitis ulcerosa bij 'gezondheid' geplaatst...misschien kunnen we daar verder kletsen? Ben benieuwd naar jouw medicatie!
Hihi blijkbaar moeten we hier verder! Heb jij medicatie? Ik heb nu alleen de salofalk zetpillen maar ben zeer ontrouw..
Hihi blijkbaar moeten we hier verder! Heb jij medicatie? Ik heb nu alleen de salofalk zetpillen maar ben zeer ontrouw.. _________________ Ja, we zullen hier verder moeten Ik snap soms niet zo goed waar ik mijn berichtje moet plaatsen hoor Maar ik gebruik mesalasine tabletten (3x 2 tabl) en 2-3x p.w. de beclometason klysma's.....dussss ik heb wel ff wat meer troep in mijn lichaampje dan jij, volgens mij Maar bij mij gaat het eigenlijk vrij goed nu...daarom durf ik ook niet te minderen met medicijnen! De internist geeft aan door te gaan met de medicatie, die ik nu gebruik. Dat doe ik dan maar! Maar jij hebt dus meer last nu? Heb je een idee hoe dat komt? Ik heb gehoord dat wanneer je in een rustfase van je crohn/colitis zwanger wordt, je er weinig tot geen last van zult hebben tijdens de zwangerschap.....
Hallo eveline, Van harte gefeliciteerd. Hoe lang ben je nu zwanger? Er lopen hier meer meiden rond, zwanger en bezig met zwanger worden, die cu hebben of crohn. Ik heb geen cu, maar wel crohn. Groeten, Peetje Hoi Peetje, Mag ik vragen wat voor medicatie jij gebruikt? Gr Eveline
Ik ben al een tijdje van de klysma's af gelukkig. Maar ik had toen ik zwanger werd een terugval en die heb ik zeker de eerste 9 weken gehad. Daarna werd het iets rustiger en nu is het weer terug. Ik ga nu sowieso nog maar om de 3-4 dagen naar de wc.
oohh jee dat is niet zo prettig! Maar ik heb eigenlijk altijd het tegenovergestelde zo'n 3 a 4 keer per dag...hihi! Heb jij altijd obstipatie gehad dan?
Ik ben nog niet zwanger maar heb crohn (helaas nu actief en heb een mri gehad hoor in juni de uitslag) hoop dan zwanger t emogen worden al zal dat dus wel met medicijnen zijn waarschijnlijk imuran (azathioprine) Daar baal ik echt van. de mdl arts zegt dat t geen kwaad kan al staat dat wel weer in de buisluiter
Oh, ik heb eigenlijk altijd gedacht dat zwanger worden met imuran niet zo handig is? Is de enige oplossing imuran voor jou dan? Missch kun je met je arts overleggen om andere medicatie te proberen? Groetjess Ik heb net even op de site gekeken van de crohn en colitis vereniging en daar staat inderdaad dat je wel zwanger mag worden met azathioprine, alleen geen borstvoeding geven! http://www.crohn-colitis.nl/p_medicatie ... &pageId=10 Misschien kun je daar even spieken?
Ik gebruik ook azathioprine. Tuurlijk zou iedereen het liever zonder medicatie doen, maar in mijn geval was het absoluut niet mogelijk om zonder medicatie de zwangerschap in te gaan. Veel te risicovol voor mij en het ongeboren kindje. En alternatieven zijn er ook niet echt. (Pred tijdens de zwangerschap lijkt mij ook niet alles. Bij remicade heb je eigenlijk azathioprine of MTX nodig. Bovendien is remicade nog niet zo lang op de markt. MTX en zwangerschap gaan geloof ik niet samen. En dan heb je het eigenlijk wel gehad.) Ik mag inderdaad geen borstvoeding geven (is de gyn zwaar tegen) en ik heb zo goed als zeker een keizersnede indicatie gezien mijn ziekte geschiedenis. Mijn arts denkt er net zo over als die van jou makey. Wat ik begreep is de verwachting dat het risico laag is, maar zeker weet je dat nooit net zo min als dat gezonde vrouwen zeker kunnen zijn van een gezond kindje. Verder heb je wel risico's vergelijkbaar met crohnpatienten zonder medicatie (bij wie dat mogelijk is), maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Verder lijkt het er op dat maar een deel van de medicijnen in beperkte mate over gaat in het bloed van je kindje (vervolg studie zie hieronder). Er zijn wel proeven met dieren die niet allemaal gunstig waren. Daar ben ik dus niet zo blij mee. Maar ik begreep dat je dat niet zomaar naar mensen mag vertalen en dat de toediening anders was (rechtstreek in de buikholte gespoten). Maar dat kun je beter met je arts overleggen, die zal de studies bij mens en dier beter weten dan ik. Ik doe ook mee aan de studie over azathioprine en zwangerschap. Ze willen bij meer vrouwen bepalen wat de medicijnniveau's in het bloed doen tijdens de zwangerschap en in hoeverre de medicijnen overgaan naar het kind (navelstrengbloed na geboorte). Niet dat ik veel hoef te doen, alleen moet je wel beginnen voor je zwanger wordt.
De internist zegt dat imuran het beste is (ben er ook inet blij mee maar ja het is waarschijnlijk niet anders) hij had het akl over remicade enzo maar dat is nog zo nieuw en ik weet niet hoe ik daar op reageer. Imuran werkte altijd goed. Mijn vorige zwangerschap heb ik zonder gedaan ging toppie maar toen ging ik ook klachten vrij de zwangerschap in. en hij woog ruim 7.5 pond bij de geboorte. Heb wel daarvoor een miskraam gehad en toen gebruikte ik dus wel imuran maar of dat verband houd weet je niet. Ben ook een beetje een ontrouwe medicijn slikker houd niet van die troep. Ik wilde eigenlijk vragen aande internist of ik toch misschien iets ander smag proberen maar dat hoor ik over 3 weken heb van de week een mri (sonde met contrastvloeistoef) gehad. Het is dus even spannend. Peetje hoeveel imuran slik jij per dag? En waarom krijg je keizersnee? Ik nu 50 mg per dag. Heb wel last van zere vingers (gewrichten) Welk ziekenhuis loop jij waar ze dat onderzoek doen?
Hebben jullie ook ervaring met mesalasine en beclometason klysma's? Ik heb eigenlijk nog nooit iets anders gebruikt? Ooh jawel, prednison natuurlijk Wanneer krijg je zo'n onderzoek met contrastvloeistof? Ik heb alleen maar colonscopies gehad. Peetje, wat zijn jouw klachten rond de CU? Groetjessss
Omdat we een zwanger schapswens hadden (waren eigenlijk al begonnen maar toen bleek uit bloedonderzoek dat de crohn actiever was ,) Daarom kreeg ik een mri omdat dat ook minder belastend is voor jezelf(ik vond het ook er meevallen) Heb ook een coloscopie gehad geloof in 2001 daarna is er nooit meer ander onderzoek gedaan als bloedonderzoek. moet zeggen ik voel me prima hoor alleen wat moe maar ja mijn dreumesje houd niet van uitslapen dus ja dat zal t slaap tekort zijn. Ik stop wel al met de pil , kan die troep al vast mn lijf uit. Ik kan er toch niet onderuit om met medijnen wat dan ook zwanger te worden. maar ik hoop dat de mri een gunstige uitslag geeft
Hier nog iemand met chronse colitus, ik heb altijd een zeer ernstige chron gehad in mijn dikke darm en heb bijna alle medicatie geprobeerd die er is. Remicade was het beste medicijn maar helaas werd ik hier ook immuun voor, ik heb prednison gehad, remicade, imuran, salovalk, pentaza, mtx, en uiteindelijk chemo. Helaas mocht niets werken waarop ze besloten hebben mijn volledige dikke darm, endeldarm en anus weggehaald en heb nu een eindstandige stoma. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als toen ik de stoma kreeg, nu 5 jaar geleden. Ik heb een beetje gelezen over de medicatie en zwanger worden, helaas heb ik daar dus de nodige ervaring in. Prednison kan gewoon gebruik worden tijdens een zwangerschap. MTX absoluut niet, dit wordt ook gegeven bij een mola en bbz om een zwangerschap af te breken. Remicade mag ook niet gebruikt worden tijdens een zwangerschap omdat het de celdeling stopt dus ook die van je ongeboren kindje. Imuran mag zo ver ik weet liever niet gebruikt worden maar dat weet ik niet zeker. knuffel conny