Familie inschrijven

Discussion in 'De lounge' started by Zonnebloem92, Nov 23, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Mijn moeder is opgegroeid in een samengesteld gezin, haar 2 broers en 2 stiefzussen.
    Met haar broers heeft zij (en ik) goed contact en de laatste jaren is ook 1 van haar stiefzussen veel in beeld.
    Eind september is mijn oma opgenomen in het ziekenhuis en helaas op 12 november overleden, in die tijd hebben we veel tijd met elkaar doorgebracht en mijn opa en oma veel geholpen en daar geweest.
    Nu gaat de dochter van mijn opa door een moeilijke tijd, ze is een aantal maanden geleden haar baan verloren en door versleten knieën, haar leeftijd en ervaring komt zij moeilijk aan een baan, ze ligt in scheiding (is bijna rond) en ze heeft ook geen woning... haar bijna ex blijft daar wonen met alle spullen en als alles officieel is wordt ze daar uitgeschreven.
    Hoewel ik verder niet veel contact met haar heb vind ik het ontzettend rot, een huurhuis kan erg lang duren en zonder woon adres heeft ze ook geen recht meer op een uitkering.
    Ze woont tijdelijk bij haar dochter, maar aangezien zij in de schuldsanering zit kan ze zich daar niet inschrijven, bij mijn opa kan het ook niet vanwege de huurtoeslag.
    Nu stelde mijn man voor om haar dan bij ons in te schrijven, maar ik ben me niet zo bewust van eventuele risico's.
    Wat zouden jullie doen? En wat zijn de risico's voor ons?

2. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

Jan 30, 2014
    2,334
    258
    83
    Je gemeentelijke belastingen zouden denk ik wat omhoog gaan. Verder zou ik het niet weten eigenlijk.

3. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,873
    7,937
    113
    Heb jij een huur of koopwoning?

4. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Mocht zij schulden hebben waar een deurwaarder bij betrokken raakt, dan kan er beslag worden gelegd op alle spullen op het adres waar zij ingeschreven staat.

Daarbij maakt het dan niet uit of die spullen van jullie zijn of van haar.

Verder vraag ik me af op hoeveel uitkering ze nog recht heeft als ze bij jullie komt wonen.

Een andere constructie zou kunnen zijn dat je haar een kamer verhuurt, maar dat zou je moeten uitzoeken hoe dat zit.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,170
    10,680
    113
    Als je toeslagen, uitkeringen of kwijtscheldingen krijgt, let even op of die niet beïnvloed worden door het extra inkomen. En van haar uit net zo, wat zijn de gevolgen voor haar AOW, toeslagen etc?

6. Semmy1888

Semmy1888 Actief lid

Jun 5, 2017
    248
    146
    43
    Geen ervaring mee.
    Maar wil wel zeggen dat ik het heel erg lief van jullie vind dat jullie zo voor haar klaar staan/willen helpen.

7. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Ik heb tijdelijk bij mijn moeder gewoond omdat ik geen woning had maar wij gingen er 900 euro per maand op achteruit...mijn moeder werd gekort op uitkering (weduwe en zwuitkering),kgb viel weg,zorgtoeslag viel grotendeels weg en mijn uitkering werd ruim 300euro minder....let er wel op hoe de belastingdienst dat ziet,wij waren ineens fiscale partners.
    Lief dat je wil helpen maar er zit zoveel gedoe achter,verdiep je er goed in.

Manque likes this.
  8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie reacties.
    Wij hebben een koophuis en behalve een klein stukje kinderopvangtoeslag voor de peuterschool, geen toeslagen.
    Ik ga me er eens verder in verdiepen, ook wat de eventuele consequenties voor haar uitkering zouden zijn... wij verdienen boven modaal dus het zou zonde zijn als ze wordt gekort wanneer ze bij ons staat ingeschreven.

9. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

Dec 18, 2017
    5,793
    6,474
    113
    Female
    Niet doen!!! Ze kan geen enkele aanspraak maken op zaken als een urgentie woning of bijstanduitkering wanneer ze bij jullie staat ingeschreven.

10. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

Dec 18, 2017
    5,793
    6,474
    113
    Female
    Dit is niet helemaal correct. De spullen die aantoonbaar van anderen zijn mogen niet in beslag worden genomen. Wel mogen deurwaarders jouw huis betreden en alles bekijken.

Doe het echt niet, hoe lief het ook bedoelt is, je helpt haar er niet mee

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Niet doen!! Dit brengt alleen maar problemen met zich mee. Voor haar en voor jullie. Het geeft gevolgen voor alle toeslagen, voor haar mogelijke uitkering, urgentie (die is er niet want jullie lossen het nu op). En jullie krijgen gedoe met deurwaarders...

Laat haar naar de gemeente gaan die hebben een zorgteam en het inloopspreekuur van maatschappelijk werk. Die weten de weg!

12. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

Apr 12, 2015
    2,769
    2,145
    113
    Female
    Docent Na&Sk
    Zonder nieuw adres kan zij niet uitgeschreven worden bij haar ex.
    Hij moet haar dan opgeven als "zoek" en dan wordt er een onderzoek gedaan naar waar ze dan woont en dan pas na een aantal weken kan ze uitgeschreven worden.

Heel bijzondere constructie in Nederland, heb helaas van dichtbij meegemaakt wat voor ellende dat kan geven, zowel met exen die niet uitgeschreven konden worden als mensen die zich ergens ingeschreven hadden en maanden later ineens de belastingdienst op de stoep kregen, en inderdaad ook geen recht meer hadden op urgentie waardoor ze veel langer ingeschreven moesten blijven staan dan afgesproken etc etc.

13. Kieki

Kieki Actief lid

Nov 20, 2011
    128
    29
    28
    Female
    NULL
    Het is niet de bedoeling dat je je inschrijft op een adres dat jou financieel het beste uitkomt. Dat is fraude. Ook degene die er aan meewerkt en toestemming geeft is medeplichtig aan fraude. Je schrijft je in waar je woont.
    Een optie is dat degene die komt inwonen het bedrag aan jou betaalt dat je door de nieuwe situatie eventueel gekort wordt op uitkeringen en/of toeslagen. Dan ga je er zelf netto niets op achteruit. Het lijkt me als inwoner ook wel zo netjes om mee te betalen aan de vaste lasten. Zijn er echt te veel consequenties, ga dan het gesprek aan met de gemeente. Voor een tijdelijke situatie kan misschien ook wel een tijdelijke oplossing in overleg gevonden worden.

14. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    De enige optie die je hebt is een briefadres. Dan kan ze aanspraak maken op een dakloze uitkering. Een briefadresgever (dat ben jij dan) loopt daarbij geen risico en heeft geen extra kosten. Ze hoeft dan niet bij jullie te wonen.

De rest is fraude, nog los van extra kosten. Ik zou me er niet aan wagen.

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Als je een bijstandsuitkering hebt dan hoor je iig te wonen op het adres waarop je staat ingeschreven.

16. naatasja

naatasja Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    1,003
    71
    48
    Enschede

Dit klopt niet. Als jij kan aantonen met bon of pinbetaling dat het van jou is kunnen ze niks.

17. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Dan moet je dat dus wel kunnen aantonen.

Heb jij al je bonnetjes nog? En al je bankafschrijvingen?

Mijn vriend heeft een tijdje ingewoond bij iemand die schuldeisers had (opgelost voor het tot inbeslagname kwam). Zijn spullen werden mooi op de foto gezet en in het verslag van de deurwaarder opgenomen.

18. genaio22

genaio22 Actief lid

Dec 15, 2013
    320
    189
    43
    Een vriend van mij heeft een soortgelijk verhaal, ze moet aan de gemeente om een inschrijf adres vragen en een advocaat in de arm nemen om een urgentie verzoek bij de woningbouw in te dienen. Dat is de snelste weg naar mijn weten, als jullie haar willen helpen kan je voor het urgentie verzoek getuigen in de zin van : ja mevrouw is dakloos en logeert soms bij ons (ik meen dat ze namelijk drie adressen vragen als ze een urgentie aanvraagt omdat ze ‘dakloos’ is )

19. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,817
    113
    Precies.

20. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

Dec 18, 2017
    5,793
    6,474
    113
    Female
    Dat zegt ze toch ook? Dat je het moet kunnen aantonen? Voor de echt dure zaken heb ik alle bonnen nog. Ook voor de verzekering handig die te bewaren

Share This Page