Heb deze zwangerschap al heeeel erg geschommelt met mijn gewicht. Ik begon met een startgewicht van 81 kilo, al snel kwam ik 4 kilo aan vóór de 20ste week, die ik in de periode daarna ook dubbel en dwars kwijtgeraakte (viel af tot 77 kilo!) Tussen de 22-28 weken ben ik toen ineens heel erg veel aangekomen. En neen dan spreek ik niet over een aantal kilootjes, echt KILO'S VET! En juist in deze periode zijn mijn vreetbuien afgenomen Mijn vorige verloskundige (nu ben ik bij de gyn.) zei ook, dat het gewicht dat ik nu heb echt niet kan, en heel erg gevaarlijk is voor zowel mij als de baby. Vooral ook door de snelle gewichtstoename (in die 6 weken ben ik wel 13 kilo bijgekomen). Ik ben nu dus heel erg bang dat er iets mis gaat met de baby, en ik maak ook veel meer kans op enge dingen als trombose, zwangerschapsvergiftiging, hoge bloeddruk, hartaanval/beroerte etc. De baby maakt het tot nu toe goed, heeft het erg naar zijn zin in mijn buik, maar voor hoe lang nog? Nu ben ik al 5 weken gestopt met roken en doe ik het weer teniet door zoveel aan te komen! Hoewel ik écht niet te veel eet, ik had in de eerste 20 weken van de zwangerschap vreetbuien en daarna juist niet meer. Ik moest dit gewoon even kwijt, ben er gewoon doodsbang voor, dat ik ga slapen en niet wakker wordt, omdat ik gestikt ben in m'n eigen vet Of erger nog, dat de baby iets gebeurd door mijn toedoen! Want die komt voor mij nu toch even op de 1e plaats!
maar wat zegt de gyn dan, ik begrijp dat je nu bij de gyn loopt, maar wat heeft hij je verteld dan? er zijn vrouwen bij die komen wel 25 kilo aan in de zwangerschap, en sommige komen helemaal niets aan.... snap dat niet zo goed van je vk dat ze dat zo op deze manier heeft gezegd? gr.smoekie
De gyn. las gewoon mijn huidige BMI en vertelde over de risico's. Dat had de verloskundige dus ook al gedaan! En hoe! Ze vond het wel heel erg goed dat ik gestopt was met roken want dat was nóg erger zei ze, maar met mijn BMI (nu 31.1) zit ik wel in een risicogebied, vooral omdat ik waarschijnlijk nóg meer ga aankomen, en als ik nu gewoon nog 10kg zou aankomen zou ik dus 100kg wegen Ze zei dat te dik zijn erg slecht is zowel voor mijn gezondheid, als voor dat van de baby. Hij zou daarmee meer risico's lopen op aangeboren afwijkingen (gelukkig zijn die er nu nog niet)
weeg nu ook al bijna 100 kg hoor. En ik heb mijn vk er nog niet over gehoord. Als je stopt met roken, vertraagt je verteringssysteem. Dus ook al was je niet zwanger, dan was je waarschijnlijk nu al veel aangekomen. De kilo's die je tijdens de zwangerschap bent afgevallen, schijnen (volgens mijn vk) 2 keer zo snel weer bij te komen. De baby pakt alles wat ie nodig heeft uit jouw lichaam. Dus zolang je gezond leeft en eet, komt die kleine niks te kort. Het zal lastiger zijn om straks de overtollige kilo's weer kwijt te raken, maar ja dat is dan maar zo. Het kan wel zo zijn dat je bloeddruk flink gaat stijgen (is bij mij nu ook) dit houdt gewoon in dat je veel rustiger aan moet doen. Probeer je niet al te druk te maken, en bel anders gewoon de gyn op om te vragen wat je er aan kunt doen, en vertel dan ook dat je je nu ongerust maakt. Want als je je druk maakt is het ook niet goed voor de kleine. Veel succes, en probeer nog van je zwangerschap te genieten.!
Ik vind het niet helemaal eerlijk dat ze in de zwangerschap naar je BMI gaan kijken. Die vergelijking gaat niet meer op. Daarnaast kunnen ze er wel heel moeilijk over doen, maar je kunt toch moeilijk gaan lijnen tijdens de zwangerschap.
Ik kwam totaal 30 kilo aan en zolang jij je gezond en goed voelt ( geen hoge bloeddruk etc) dan is er geen probleem lijkt mij. Mijn VK heeft me nooit gezgegd dat ik te zwaar werd of iets dergelijks, wel dat ik moest opassen met zout eten en vooral gezond. Je kan er denk ik weinig aan doen, je kan het snoepen laten en dan fruit eten ipv miss. dat dat helpt. O ja en geen cola's of andere dranken met veel suiker want daar kom je ook veel van aan.
Ik snap ook niet dat ze naar je bmi kijken, dat wordt toch bij iedere zwangere vrouw dan te hoog! Ik ben zelf ook ruim 22 kilo aangekomen. vond ik ook erg schrikken. Het is idd voor jezelf het vervelendste omdat het er straks weer af moet. Ik woog op het laast van mijn zwangerschap ook iets van 92 kilo, ben begonnen met 70. Dus zo raar zou het niet zijn als je richting de 100 gaat ja. Hier heeft nooit iemand er iets van gezegd. Ik moet nu nog 8 kilo en dan ben ik ze weer kwijt, het komt wel goed hoor meid!
Dus je weegt nu 90 kilo. In je eerste berichtje zei je dat je begingewicht 81 kilo was. Ben je dus 9 kilo aangekomen. Is toch normaal. Ik kan bijna niet geloven dat de "experts" daar zoon drama over maken. Als dat echt zo is, moet je maar eens flink mopperen, want dat slaat nergens op. Of ben ik dan een beetje te fel? Ik vind het echt belachelijk! xxx
nu ik wil je niet ongerust maken maar mijn vriendin is ook op héél korte tijd heel veel kilo's bijgekomen en ze had zwangerschapssuiker. k zou als ik van jou was dit toch eens vragen aan je gyn of dit het zou kunnen zijn want dat kunnen ze heel gemakkelijkj opsporen en onder controle houden. als dit moest zijn wat je hebt en ze doen niks kan je wel eens een vroeggeboorte erdoor hebben. bmi tijdens de zwangerschap zegt inderdaad niks en is totaal ook nutteloos dus effe bellen en testen zou ik zeggen is het dat niet dan zou ik me niet te ongerust maken hoor de één komt nu eenmaal meer bij dan de ander maar vind wel dat je moet weten dat dit een oorzaak kan zijn. veel succes meid
hoi meiden nou ik ben 5 maanden voor mijn zwangerschap gestopt met roken woog eerst 75 en was netjes vond ik en ben 8 kilo aangekomen woog dus bij de start van mijn zwangerschap 83 kilo ! en ja dat is veel te veel maar alles beter dan roken ! bij de VK hebben ze het de 1e keer gevraagd en daarna nooooooooit meer ... ik heb zelf nog wel eens gevraagd wat als ik boven de 100 kom dan mogen jullie mijn bevalling niet doen (had ik hier gelezen) is de grootste onzin die er is volgens mijn VK ! je mag alleen niet boven liggen .. ach ik wil toch al ziekenhuis... ik ben vorige week voor eerst ook bij een gyn geweest en moest ook mijn gewicht doorgeven en nu dus 86 .... geen probleem nix over gezegd ! ik ben er zelf meer mee bezig dan mijn dokters dus ! verder ben ik zo trots dat ik niet rook dat de 1e de beste die het waagd van mij een flinke uitbrander kan krijgen ! tuurlijk moeten mijn kilo's er na de zwangerschap ook weer af maar dan ook echt NA de zwangerschap... heel je stofwisseling is anders je kan er weinig aan doen en al helemaal nu je zwanger bent ! Ik moet al wel omdat ik bmi van 29 had extra laten prikken op suiker maar die is echt keurig zelfs ! mijn VK was gewoon trots erop ! zo kan het dus ook het is dat ik zelf 2 of 3x per week op de weegschaal sta want van mijn VK hoeft het dus niet ! meid ik zou er echt wat van zeggen want zo kan je er niet van genieten ik weet hoe je je voelt maar zoals mijn moeder zei; wat kun je er nu nog aan doen en je bent misschien maar 1x in je leven zwanger wat jammer als je achteraf moet zeggen dat je niet kon genieten om die paar extra kilo's. Dit was de mooiste zin die ik gehoord had .... en ik herhaal hem vaak genoeg om bewust te kunnen genieten ! knuf van Emma
Goh... ik dacht dat ze niet meer wogen tijdens zwangerschappen. Tenminste, niet bij de gyn. in het ziekenhuis waar ik onder controle ben. @Thunderangel: 't Lijkt me ook heel raar om tijdens de zwangerschap over BMI te praten. Maar misschien wil de verloskundige je alleen maar een beetje doen laten schrikken, zodat je beter oplet met wat je eet? Je schrijft over KILO'S vet, maar waarom denk je dat? Elders las ik dat het normaal is om elke week soms wel een pond te groeien, en dat is gedeeltelijk gewicht van de baby en meer bloed, placenta, vruchtwater... De verloskundige zou voor de zekerheid even kunnen controleren op zwangerschapsdiabetes, maar als ze dat niet doet, zal ze het zelf ook wel vertrouwen.... Kopop meid, ga elke dag lekker een stukje wandelen, zodat je wat beweging houdt, enne... niet teveel zorgen maken hoor.
Vind het ook wel apart dat de vk zo paniekerig doet over je gewicht. Ik ben zelf begonnen met een gewicht van 102,5 (was bezig met afvallen voor ivf toen ik spontaan zwanger raakte), toen ongeveer 11 kg afgevallen door extreme misselijkheid (vochtverlies en spiermassa). Die 11 kg zat er zo weer aan en daarna ben ik nog ongeveer 18 kg bijgekomen. De vk heeft alleen in het begin naar mijn gewicht gevraagd, daarna nooit meer. Het is alleen pas gewogen ivm met eventeuele ingrepen door gyn (voor verdoving moeten ze je gewicht weten). Heb wel te horen gekregen dat ik in het ziekenhuis moet bevallen onder begeleiding van de vk omdat er een grotere kans is op nabloedingen. Ze heeft het nooit gehad over risico's voor het kindje. Heb wel een suikercurve moeten prikken (moet dat normaal ook?), maar die was prima. Bloeddruk is ook al de hele zwangerschap prima. Heb trouwens gehoord dat er bijzonder veel variatie in gewichtstoename kan zitten, de een komt een paar kg aan en de ander 30 kg. En bovendien, ook vrouwen met overgewicht krijgen kinderen en hebben een normale zwangerschap en bevalling! Hoop dat je je niet te veel zorgen maakt! (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan!). Heeft de vk je trouwens vanwege je gewicht doorgezonden naar de gyn? Groetjes Rosa
ik ben nu ruim 20 kg aangekomen en bij mij is er nog nooit iets van gezegd. ik denk ook niet dat je naar BMI moet kijken in de zw schp
Sluit ik me bij aan. De baby en vruchtwater wegen ook wel een paar kilo's. Zeker aan het eind. Dus de bmi is totaal niet van toepassing.
bij mijn zoon was mijn startgewicht 66 en kwam precies 20 kilo bij dus 86 kilo en mijn bloeddruk is altijd goed geweest. De laatste 3 weken was hij iets hoger en nog steeds niet TE hoog.( maar is normaal aan hteinde van de zwangerschap) Deze zwangerschap begon ik op de 70 kilo en kwam ik wel geteld 30 kilo bij! Dus ook ik woog 100 kilo en mijn bloeddruk is zelfs altijd te laag geweest... zelfs aan het einde! ( en zelfs met die hete zomerdagen was hij te laag) Ik denk als je gezondheid er niet onder lijd er weinig aan de hand is. Beide zwangerschappen waren zonder complicaties en beide zwangerschappen liep ik overtijd en de bevallingen waren ook zonder complicaties. En beide zwangerschappen heb ik de VK niks horen zeggen over het gewicht. ( tis alleen jammer als je bevallen bent dat gewicht haha) Pfff moet nog een heel eind... zit nu sinds vandaag op de 79.3 kilo en wil terug naar 66 zoals voor de zwangerschap van mnzoontje. Maar goed maak je niet druk meid... vind het beetje flauw van ze hoor!
Ik woog de laatste keer 102 kilo bij de vlos, en was in totaal 16 kilo aangekomen.. Ze praatte niet over de gezondheid of wat dan ook.. Ik kreeg alleen te horen dat ik als ik thuis wou bevallen het niet meer boven mag en alleen op de begane grond... Ivm ambulance personeel..
ik vind het héél raar dat ze naar je BMI kijken, deze kun je niet meer gebruiken aangezien je zwanger bent! ik ben 33 kilo aangekomen tot nog toe, dus hou de eventuele zwangerschapssuiker wel in de gaten. verder ben ik echter goed gezond en mijn bloeddruk is ook keurig. ik ben ook het meest aangekomen in de periode dat ik ziek was en dus niks kon eten. ik zou direct een gesprek met je gyn aanvragen om dit te bespreken. ik vind namelijk dat je wel heel erg bang gemaakt bent door je vk zonder directe reden. hij kan kijken naar je algehele gezondheid en je eventueel extra onder controle zetten.
Meid ik kan er maar 1 ding over zeggen Stop met jezelf zo bang en gek te maken! (Als je ziek wordt dan wordt je toch wel ziek en kan je het toch niet tegenhouden, maar nu maak je jezelf ziek en dat is nergens voor nodig)
Precies! Kvind je verloskundige best onprofessioneel overkomen zo,maak je niet druk hoor, na de bevalling lekker aan de fitness en weg zijn de kilo's. Ik zou als ik jou was nu gewoon ontzettend genieten van het zwanger zijn, dadelijk heb je achteraf spijt
nou ik ben zeker 100 kilo en was in de zwangerschap ook best wel wat aangekomen maar mij hebben ze nooit zoiets verteld hoor ik snap niet dat ze daar nu over moeten beginnen als je verder gezond bent is er niks aan de hand hoor ik heb alleen mijn suiker 2x laten controleren en dat was meer dan prima en mn bloeddruk was ook altijd tip top in orde en ik heb eeb hele gezonde lieve meid dus maak je aub niet te druk das wel slecht voor jullie gezondheid groetjes mieke