Ik heb nog even om erover na te denken, maar ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik wil bevallen, thuis of in het geboortehuis. In ons dorp is geen ziekenhuis, dat is ongeveer 15 minuten rijden hier vandaan. Naast t ziekenhuis zit wel een geboortehuis dus zou daar kunnen bevallen zodat als er wat is het ziekenhuis naast de deur is, maar thuis bevallen lijkt me zo fijn omdat je dan lekker thuis bent... Wat zouden jullie doen en waarom of wat hebben jullie gedaan en hoe is dat bevallen (hihi lekkere toepasselijke woordkeuze). Ik hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt! Groetjes Claudia
Ziekenhuiios is bij ons ook ongeveer 15 minuten rijden. Ik ben met de eerste thuis begonnen. Helaas moesten we met 8 cm ontsluiting toch nog haasje repje naar het ziekenhuis. Toch is het wel goed bevallen. Die eerste periode van weeen opvangen vond ik erg prettig thuis. Heel rustig met mijn eigen bed en bad bij de hand. De rit naar het ziekenhuis was wel vervelend en zenuwslopend (dat laatste vooral voor mijn man). Ik denk dat ik nu weer ga kiezen voor een thuisbevalling. Hopen dat dat nu helemaal gaat lukken.
Bij mijn eerste bevalling ben ik ingeleid en heb ik complicaties gehad. Ik ga daarom in het geboortehuis bevallen (mocht ik niet weer medisch worden). Ik denk hetzelfde geboortehuis als jou. Eind december of half januari kan ik je laten weten hoe dat bevallen is. Er is ook een open middag/rondleiding elke maand. Je zou sowieso even kunnen kijken op de website.
Hier de keuze voor poliklinische bevalling (zonder medische indicatie) Ik ben morgen 39 weken zwanger dus hoe het zal gaan weet ik nog niet... In principe begin je je bevalling thuis en ga je bij zoveel cm ontsluiting naar het ziekenhuis om daar te bevallen. De reden hiervoor is dat mijn man het absoluut niet ziet zitten dat ik thuis beval (zijn moeder is bijna doodgebloed) en wij wonen 2 hoog zonder lift... Kan ik willens en wetens wel thuis bevallen, maar als manlief zich dan niet op z'n gemak voelt.. Dat is het me niet waard. Anderzijds, je weet niet hoe snel het gaat, als de VK komt en je zit al met 8/9cm ontsluiting en het gaat goed, en het is kiezen tussen bevallen in de auto of thuis.. Dan toch maar thuis! We zullen zien, dit is het plan maar wat uiteindelijk de ervaring wordt.... dat weet ik tussen nu en max 3 weken
Het lijkt mij nog wat vroeg om nu al te beslissen toch? Je weet niet hoe de rest van de zwangerschap gaat lopen. Ik wilde bij de oudste thuis bevallen en was er helemaal op ingesteld. Doordat hij in het vruchtwater had gepoept kon ik niet thuis bevallen. Dat was toch een hele domper. Bij mijn jongste en deze bevalling heb ik er geen voorstelling van gemaakt en is de beslissing er op het laatste moment.
Ik hoef ook niet nu al te beslissen maar ik hoor gewoon graag de ervaringen van anderen zodat ik dat mee kan nemen in m'n beslissing!
Geboortehuis kun je trouwens gewoon beslissen op het moment suprême. Ik vind het juist wel goed om erover na te denken. Vorige bevalling wilde ik graag thuis bevallen dus was best een teleurstelling toen ik medisch werd, maar goed dat zij dan maar zo. Ik vond het voor mezelf wel prettig om een richting te hebben. Zo nu ook weer. Doe waar je je goed bij voelt, de uiteindelijke beslissing kun je altijd nog nemen als de verloskundige zegt dat je richting ziekenhuis/geboortehuis moet.
Bij de 1e ingeleid omdat het niet opschoot. Dus verplicht ZH en dat was voor mij een hel. Ik hou helemaal niet van vreemde mensen en omgeving. Veel wisselend personeel (in 3 dagen tijd 19 verschillende personeelsleden gezien), geen privacy, lawaai, veel overbodig personeel/stagiares bij de bevalling terwijl ze gezegd hadden dit niet te doen. Ik was zo met alles bezig dat ik niet vsn mn kleine heb kunnen genieten. 2e thuis. Echt zo anders. Ik twijfelde nog tussen geboortehuis en thuis. Maqr meer omdat ik in een flat woon dus was bang voor geluidsoverlast. En evt dat ik de pijn niet aan zou kunnen en dan alsnog met weeen naar het ZH zou moeten. De vlos raadde toen aan om gewoon thuis te beginnen. Mocht dat niet gaan of je bedenkt je dan kan je alsnog naar het ZH of geboortehuis. Kon het prima thuis. Lekker mn eigen gang gaan tijdens de weeen. Vlos bleef beneden zitten en ik liep lekker door mn huis. Niemand die me in de gaten hield of vertelde wat ik moest doen. Bevallen op mn eigen bed. Alles relaxted. Kleine 1,5 uur op mn buik gehad en daarna rustig de controles en zo. Ging in het ZH allemaal snel snel. Daarna lekker onder mn eigen douche en in mn schone bedje. Uitleg van kraam en vervolgens lekker alleen met de kleine. (S nachts). Rust in huis, eigen spullen om me heen, heerlijk