Mediterraan dieet heeft positief effect op vruchtbaarheid

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door beertje87, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beertje87

beertje87 Actief lid

16 sep 2008
    339
    0
    0
    Mediterraan dieet heeft positief effect op vruchtbaarheid

Foto: gabi menashe, Flickr

Wetenschappers van de Erasmus Universiteit hebben sterke vermoedens dat een mediterraan dieet het succes van vruchtbaarheidsbehandelingen vergroot.

Mediterraan dieet beter dan "gewoon gezond"
    De wetenschappers onderzochten 161 stellen die bij het Medisch Centrum van de Erasmus Universiteit in Rotterdam een IVF behandeling of andere behandeling ondergingen om zwanger te worden. De wetenschappers onderscheidden bij de stellen twee verschillende eetpatronen: een "gewoon gezond" dieet met o.a. veel fruit, groenten, vis, weinig vlees en snacks, en een "mediterraan" dieet met veel plantaardige olie, groenten, vis, bonen en weinig snacks.
    Het bleek dat vrouwen die het mediterrane dieet trouw volgden 40% meer kans hadden om zwanger te worden dan vrouwen die dit helemaal niet deden. Een "gewoon gezond" dieet daarentegen had weinig effect.

De sleutel: omega-6 en vitamine B6
    Dat is opmerkelijk, omdat beide diëten nogal op elkaar lijken en ook allebei bekend staan als gezond. Volgens de wetenschappers is één van de sleutels van het succes het eten van plantaardige olie (bijv. olijfolie). De omega-6 vetten in deze olie lijken invloed te hebben op de menstruele cyclus, ovulatie en de zwangerschap zelf.
    Ook bleek dat de vrouwen met mediterraan dieet meer vitamine B6 in hun lichaam hadden. Deze vitamine zou ook een gunstig effect hebben op de vruchtbaarheid.

Een slag om de arm
    De onderzoekers houden een slag om de arm over de geldigheid van de conclusies. De studie toont alleen aan dat er vermoedelijk een verband is, maar zeker is dat niet. Daarbij spelen andere omgevingsfactoren mogelijk een rol.

Bron: Reuters.com en Fertility and Sterility

2. beertje87

beertje87 Actief lid

16 sep 2008
    339
    0
    0
    laten we het hopen mischien eindelijk ies wat toch een beetje helpt!
    ik vind 40% best veel namelijk

3. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Mmmm fascinerend. Wij eten wel zoals voorgeschreven wordt, dus misschien daarom succes? Maar wel gek dat wij dan 3 x een poging moesten doen, want dat deden we ook al bij de 1e poging...ach ja alle kleine beetjes helpen

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Nou ja, ik ben zelf half mediterraans ( zuid Italië ) en wij eten inderdaad echt wel op die manier. Ik eet weinig vlees maar wel veel vis, olijfolie, fruit, wijn en pasta. Al mijn hele leven al ( behalve de wijn)

Ik ben ook nog eens zomaar zwanger.

Waarschijnlijk toeval.

5. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ja dat had ik vannacht ook al gelezen!
    vind het best interessant.
    ook omdat die landen vaak het gezondst zijn en veel minder hart en vaat ziektes oid.

miss een idee om toch maar es op te volgen!
    alhoewel ik doe alles eigenlijk al met olijfolie!
    maar snacken af en toe vind ik nog wel erg lekker hoor! ;)

6. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    haha zo eten wij ook ongeveer!
    maar wij houden daarintegen wel van een stukje vlees!

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Dank je.

Nee ik ben niet zo heel gek op vlees. Man wel trouwens. Maar dat is ook een echte hollander, ha ha.

Deel Deze Pagina