Vervoer, tweede wagen of bakfiets en motor...

Discussie in 'De lounge' gestart door mie, 11 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Vorige week hebben mijn man, zoontje en ikzelf een zwaar auto ongeval gehad met als gevolg dat onze auto kapot is en niet meer te maken.
    Wij hebben altijd al twee wagen gehad omdat we dit nodig hebben voor onze job. Mijn vriend werkt 12 km van huis, ik werkte vorig schooljaar 20 km van huis. We hadden dus allebei een wagen nodig, het was ook handig om W van de crèche te kunnen halen enzovoort.

Nu is er dus één kapot maar onze werksituatie is ook lichtjes gewijzigd. Mijn contract liep af met het einde van het schooljaar en aangezien ik 1 september (start van schooljaar in België) in bevallingsverlof ga heb ik niet onmiddellijk een wagen nodig. Ik kan ten vroegste opnieuw starten met werken in januari (bevallingsverlof), na de kerstvakantie. Momenteel heb ik nog niets op het oog dus misschien duurt het nog een aantal weken langer voor ik effectief aan de slag kan.
    Momenteel gaat mijn vriend dus met mijn wagen werken en doe ik alles met de fiets. Op zich nu dus geen probleem. Alleen vind ik het een beetje vervelend dat ik zo toch een stukje vrijheid kwijt ben. Ook W naar de crèche brengen (verplicht aantal aanwezigheidsdagen per week, ook tijdens mijn bevallingsverlof, anders zijn we onze plaats in de crèche kwijt) wordt straks vervelend als het kouder is (november/december) en zijn zus dus al geboren is en we niet meer met de fiets naar de crèche kunnen maar dus moeten stappen.

Het zou natuurlijk ideaal zijn om in januari werk dicht bij huis te vinden maar hier zijn heel weinig vacante plaatsen in de scholen dus dat wordt waarschijnlijk niets.

Nu zijn er twee mogelijke oplossingen:
    A: we wachten tot januari en kopen dan opnieuw een tweede wagen. Twee wagens is makkelijk maar natuurlijk ook wel duur.
    B: we wachten tot januari en kopen dan een motor en een bakfiets. Een motor voor mijn vriend die dan zo naar zijn werk gaat en een bakfiets zodat hij nog steeds de kindjes van en naar de crèche kan brengen (dit lukt vaak niet met mijn werkuren aangezien ik freelance danser/danslesgever ben naast mijn onderwijsjob). Dit is de oplossing waar mijn vriend erg achter staat. Op zich heeft hij wel een punt, een motor kan je volledig terugbetaald krijgen via belastingen. Maar ik vind het eigenlijk best gevaarlijk en stel dat er iets met mijn wagen is kan ik niet met de motor rijden want ik heb geen rijbewijs.

Wat vinden jullie van deze oplossingen? Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Of misschien hebben jullie nog wel een ander idee? Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil graag eens de mening van anderen horen.

Als jullie tot hier geraakt zijn met lezen: ALVAST BEDANKT :D
    Het is iets langer geworden dan ik dacht :)

2. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik ben nu ook sinds een tweetal maanden de auto kwijt omdat vriendlief hem nu nodig heeft voor het werk. Ondanks dat ik nu helaas in de ww zit wegens reorganisatie mis ik mijn auto heel erg! Ik mis de vrijheid en idd alles op de fiets doen met twee kinderen is niet altijd een optie.

Dus mijn keus zou zijn een tweede auto;)

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zeg motor, hier 1 auto voor mij en vriend neemt de motor. Ja, misschien wat gevaarlijker maar als hij verantwoord rijd en alles goed in de gaten houdt. En het scheelt een heleboel geld.

4. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    En hoe regelen jullie het dan met jullie zoontje? Wat als jij hem bvb niet kan halen van het kdv? Op de motor lijkt me wat moeilijk hihi :)

5. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Het idee klinkt leuk, maar gaat hij dan ook in de sneeuw op de motor en met ijzel?? Lijkt mij geen pretje..
    Ik zou wachten met een andere auto, wel een bakfiets aanschaffen voor het KDV, en afwachten waar jij zelf straks gaat werken

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw

Ik zit in de ziektewet dus voorlopig werk ik niet. Maar mocht dit voorkomen gaat vriendlief op de fiets naar de kdv..

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Is het trouwens niet met het ov te doen?

8. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Als het sneeuwt of ijzelt kan hij de wagen van zijn moeder lenen. Die woont hier een kilometer vandaan en is bereid om in zo'n situatie haar auto aan manlief uit te lenen. (Zie je, manlief heeft zijn voorstel dus al goed onderbouwd haha, boys&toys he :D)

@ FleurSylvano: jammer genoeg is er geen verbinding met het openbaar vervoer. Anders was dat idd ook een optie geweest.

9. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

Bekend probleem.
    ik ben momenteel in verwachting van de tweede en op mijn gewone fiets kan ik straks met een baby niet op. daarnaast is boodschappen doen op de fiets onmogelijk vanwege de zwaarte enz.
    sinds drie weken ben ik in het bezit van een bakfiets en ik vind het zó ideaal! Boodschappen erin, kind erbij en straks kan de maxicosi er gewoon bij. Helemaal top!

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw

Haha ik vond het trouwens ook geweldig vrije middagen zonder kids lekker toeren :)

11. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Als hij in de winter evt de auto van z'n moeder kan lenen, zou ik gaan voor motor en bakfiets. En ik begrijp eigenlijk hieruit dat hij graag een motor wil voor woon/werkverkeer? Dan zou ik al helemaal niet moeilijk doen en gewoon voor de motor gaan.

12. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    @ Sjorsje: dat klopt inderdaad, hij wil graag een motor. Op zich wil ik het hem wel gunnen maar het enige wat mij tegenhoudt is dat ik het eigenlijk niet zo veilig vind. Hij heeft al behoorlijk wat ongevallen meegemaakt op de weg, hoewel hij nooit in de fout was speelt dat toch ook in mijn achterhoofd. Stel dat er iets gebeurd...
    En daarnaast is er ook het feit dat ik natuurlijk geen motorrijbewijs heb en helemaal niet meer mobiel ben mocht er iets met mijn auto schelen.
    Maar daar staat natuurlijk de kostprijs van een tweede wagen tegenover...

@ BellaLUna: de bakfiets bevalt jou dus wel? Welk model heb je als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

13. BellaLuna

ik heb de johnny loco delight 3 wiels bakfiets met regenkap. weegt maar 45 kilo en dus trapt niet te zwaar. vond dit de mooiste. :-D

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw

Een goed leren pak , een goede helm en goede laarzen doen een heleboel! Laat je informeren bij een motorzaak, kost 500 euro maar dan gaat je vel er niet af :)

15. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het is maar 12 kilometer, dat is toch prima te fietsen voor je vriend? Als ik de auto nodig heb, breng ik mijn man naar zijn werk en heb ik de auto.

Ik zou dus gewoon even niks kopen. Lekker sparen en lekker gezond!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan je man niet fietsen naar het werk?

17. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Deze is dus niet elektrisch? Ik heb een vriendin die de baboe heeft maar volgens haar is het niet te doen om ergens berg op te rijden zonder elektrische ondersteuning.

18. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Tot en met januari wordt er niets gekocht want dat sparen dat moest toch echt eerst wel een beetje haha :D Ondertussen doe ik inderdaad lekker gezond met de fiets (al denk ik de laatste weken van de zwangerschap eerder voorbij te lijken kruipen dan fietsen haha).

Mijn man geeft aan dat hij niet wil fietsen naar zijn werk. Heb ik begrip voor aangezien hij vaak 's morgens om 5u30 moet starten en pas om 17u30 klaar is met werken en hij fysiek best wel zwaar werk heeft.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    IK zou ook geen 12 kmgaan fietsen hoor bahbah

20. BellaLuna

Geen electrische nee. babboe is v hout en dat wilde we niet. Geen moeit met fietsen

Deel Deze Pagina