Goedeavond, Ik heb een vraag afgelopen vrijdag heb ik te horen gekregen dat ik een Ecoli bacterie ESBL bij me draag. Ze zijn hier achter gekomen door dat ze de week er voor een vaginale kweek hebben afgenomen. Ik ben vandaag 33/4 zwanger en vind dat ze in het ziekenhuis er een beetje vaag over doen... Ik loop bij de GYN ivm dat mijn zoontje geboren is met 33/6 dus kans op vroeg geboorte. Kan iemand mij vertellen wat de gevaren nou zijn als ik dit bij me draag en waar ik rekening mee moet houden? Ik heb namelijk gelezen op internet dat kindjes worden geboren met het Ecoli bacterie en soms ook worden gehaald. Er staan zulke verschillende verhalen op het internet. Maandag heb ik weer een afspraak bij de gyn en wil dan graag van alles op de hoogte zijn zodat ik me zelf niet aan het lijntje laat houden. Alvast bedankt! Groetjesss
Goedemorgen, ik begrijp je ongerustheid heel goed en je wilt graag duidelijkheid hebben. Belangrijk is om te weten of deze bacterie actief is of niet. Bevindt de bacterie zich alleen in de vagina of ook in de urine. Is de bacterie ook in de urine aanwezig, dan is het vaak een teken dat de bacterie actief is en is het daanaast belangrijk om te weten wat de kolonisatie is. Is dat hoog (dan zijn er veel bacteriën aanwezig) of is het laag (dan zijn er weinig bacteriën aanwezig). Het kindje komt door het geboortekanaal en kan dan besmet raken met de ecoli die zich in jouw vagina bevindt. Sommige kindjes kunnen hier ziek van worden, maar dat hangt af van de mate van kolonisatie en of de bacterie actief is. De bacterie kan soms inactief gemaakt worden door een antibiotica en soms is het noodzakelijk om onder antibiotica te bevallen, om het kindje te beschermen tegen de ecoli. Daarnaast is het belangrijk dat het kindje na de bevalling goed geobserveerd wordt op tekenen van een infectie. Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat je hier iets mee kan. Goed dat je maandag weer controle hebt en dat er duidelijkheid wordt gegeven wat het beleid is rond jouw bevalling. Succes en een voorspoedige bevalling toegewenst! Groetjes Monique