Hallo, Ik ben morgen uitgerekend, maar heb het gevoel dat de kleine zich nog niet zal melden. Dat zou betekenen dat ik na de uitgerekende datum ga bevallen. Ik ben 5 weken geleden met zwangerschapsverlof gegaan en zou normaliter nog 11 weken na de bevalling hebben, maar ik weet dat dat verlengd wordt als je later dan de uitgerekende datum bevalt. Ik heb ergens gehoord dat ook al beval je dan bv 3 dagen na de uitgerekende datum, je een week extra zwangerschapsverlof krijgt (en bij bv 9 dagen na uitgerekende datum dan automatisch 2 weken extra verlof). Ik weet alleen niet of dit waar is, daar het ook zo zou kunnen zijn dat je exact het aantal dagen extra krijgt dat je "te laat" bevallen bent. Weet iemand hoe de regels hieromtrent zijn? Bedankt alvast!
Nee... het is zo... als jij 5 weken verlof hebt opgenomen voordien dan heb jij recht op 11 weken bevallingsverlof.. Dus vanaf de dag dat jij bevalt heb je nog recht op 11 weken... Stel je beeb wordt dus 5 dagen te laat geboren dan heb je vanaf DIE dag nog 11 weken
Het is inderdaad zoals Mamak zegt, het aantal weken wat je nog "over" hebt aan zwangerschapsverlof gaat in vanaf de dag van je bevalling.
Zwangerschapsverlof De datum waarop het zwangerschapsverlof ingaat, is afhankelijk van de datum waarop u denkt te bevallen. U kunt vanaf zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum verlof opnemen. U moet in ieder geval vier weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum verlof opnemen. Bevallingsverlof U hebt na de bevalling altijd recht op minstens tien weken bevallingsverlof. Ook al wordt uw baby later geboren dan verwacht. Baby te vroeg geboren Stel: u bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt een week te vroeg geboren. U hebt dan vijf weken zwangerschapsverlof en elf weken bevallingsverlof. In totaal hebt u dus zestien weken verlof. Baby te laat geboren Stel: u bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op acht weken verlof voor de bevalling en tien weken erna. In totaal hebt u dus achttien weken verlof. U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal hebt u achttien weken verlof. Bron: www.szw.nl
oh, ik dacht dat je als je minder dan zes weken voor je ud stopte, dat je dan als je baby te laat was eerst je zwangerschapsverlof ging 'opgebruiken' tot je aan 10 weken bevallingsverlof zat. Dus bv dat als je 4 weken van tevoren stopt en je beeb komt een week te laat dat je dan 12-1=11 weke bevallingsverlof over had. Valt weer mee dan.
Dat dacht ik ook! Maar blijkbaar is dat dus niet (meer) zo en houdt je gewoon recht op wat je zelf al had bepaald om over te houden (namelijk 12 weken na de ud). Ben ik voor niks 6 weken eerder gestopt..... ik dacht dat dat de enige manier was om aan 18 weken verlof te komen als je kindje te laat is . Mijn 1e was nl. ook 2 weken te laat.