Mijn peuter heeft rode drogen wangen. Ik kreeg vanuit het cb het advies om hormoon creme te gebruiken. Maar zijn wangen bleven rood en begonnen perkament te worden. Hier wil ik dus niet mee door gaan. Vaseline lijkt redelijk te helpen, maar ik begreep dat het de huid teveel afsluit? Ik ben gestopt met het gebruik van zwitsal. Wat kan ik het beste doen qua verzorgen? En zijn droge rode plekken altijd eczeem? Kan ik hem wel elke dag wassen als ik dat met water doe? Ik durf niet teveel zijn snoet te poetsen, en hij is verkouden dus ik weet niet hoe ik zijn gezicht anders schoon moet maken zonder te schuren.
Hier ook eczeem, zowel mijn kinderen als ikzelf. Wat voor ons goed helpt is Locobase, kreeg ik van de dermatoloog. Je kunt het online bestellen maar ook bij de apotheek, werkt echt als een trein hier. Het bootst de natuurlijke beschermlaag van de huid na, zeker met dit koude weer is het zo fijn als je die wangetjes lekker in kunt smeren. https://www.drogistplein.nl/verzorging/bodycreme/locobase-repair-creme/G2_H104_C7_P726730/?channable=e5101.NzI2NzMw&gclid=CJa21tnc_dECFYYp0wod5swJCA
Vette crème van naif werkt hier erg goed! Maar denk dat elke ongeparfumeerde vette crème al een beter resultaat zal geven n in vergelijking met vaseline of hormooncreme
Ik ga eens kijken of ze hem hebben bij de apotheek. Volgens de link is hij out of stock. Zijn er ook andere goede crèmes die bijvoorbeeld bij kruidvat te koop zijn?
Ben je al wel eens bij de huisarts geweest, en mogelijk doorverwezen naar een eczeempoli in het ziekenhuis? Alleen hormoonzalf smeren is namelijk een slecht advies om eczeem te behandelen. Daarmee komt de huid niet in een betere conditie, en zelfs áls de eczeem al minder wordt (wat vaak niet het geval is) is de kans groot dat deze weer terug komt als je stopt met de hormoonzalf. De huid blijft namelijk in een slechte conditie. Helaas duurde het bij ons erg lang voor we daar achter kwamen (omdat de huisarts niet de meest accurate kennis had op het gebied van eczeem). Eenmaal bij de eczeempoli (kinderafdeling in het ziekenhuis) ging er een wereld voor ons open. Mijn zoontje heeft maanden met open eczeem gelopen, en toen was het binnen enkele weken onder controle. Kort samengevat moet een eczeemhuid goed vet gehouden worden, zonder af te sluiten. Dat is de basis. En daarnaast moet bij actieve eczeem hormoonzalf gesmeerd worden volgens een vast schema, inclusief een goed afbouwschema. Vaseline als vette basiszalf is niet gunstig, omdat het de huid afsluit en daardoor kan de eczeem zelf verslechteren ipv verbeteren. Wij krijgen als vette basiszalf cetomacrogolzalf voorgeschreven (ook zonder recept te koop bij de apotheek). Dat is een neutrale vette basiszalf die we 2x per dag moeten smeren en oplost in water. Bij actieve eczeem moeten we hormoonzalf smeren. Pas als de eczeem helemaal weg is, kan worden afgebouwd volgens een schema. Bij te vroeg stoppen, of abrupt stoppen, kan de eczeem nog onder de huid actief zijn en is de eczeem snel weer terug. Zo blijf je per saldo veel langer hormoonzalf smeren, dan wanneer je het met strategisch smeert op schema. De vette basiszalf blijft noodzakelijk, óók als de eczeem weg is. Dit houdt de eczeemhuid in goede conditie, en voorkomt dat de eczeem weer terug komt. Zeker met dit weer, is het van belang om netjes 2x per dag vet te blijven smeren. Voor dat we bij de eczeempoli kwamen hebben we 101 dingen geprobeerd, waarbij het ene nog meer irritatie opwekte dan het andere. Als de hormoonzalf nu niet werkt, zou ik echt bij de huisarts vragen om een doorverwijzing. Dan weet je zeker dat je snel de juiste (persoonlijke) behandeling krijgt, en grote kans dat de eczeem goed onder controle te krijgen is.
In de super kwam ik bepanthen eczeemcreme tegen. Is dat wat? Ik heb gelijk speciaal wasmiddel en hipp verzorgingsproducten gehaald. Is dat een beetje overdreven of kan ik die beter blijven gebruiken voor hem omdat hij gevoelig blijkt voor eczeem?
Dat hangt van het kind af. Ik stelde dezelfde vraag in het ziekenhuis. Daar gaven ze aan dat eczeem aanleg is, de huid is anders van structuur. Veel eczeemkindjes kunnen gewoon tegen normale producten, mits de huid in goede conditie wordt gehouden door een vette basiszalf. Een kleinere groep blijkt gevoelig voor bijvoorbeeld gewoon wasmiddel, en dan is het verstandig om over te stappen. Een kwestie van proberen dus. Zij vonden het niet nodig om preventief over te stappen op allerlei andere producten. Mijn oudste kan niet goed tegen gewoon wasmiddel. De jongste heeft nergens last van.
Bedankt voor dit stuk. Ik had het in mijn vorige reactie nog niet gelezen. Cb had het over de zalf. Toen zei ik nog o dan moeten wij even langs de huisarts. Dat rade zij af.... Maar ik ga morgen dan een afspraak maken en vragen om een doorverwijzing!
O, een handige tip om een eczeemhuid te wassen. De cetomacrogolzalf lost in water op, en is ook te gebruiken als een soort "zeep". Zeker de eerste periode was dat ideaal in bad. Het advies was hier om alleen te wassen met water en die zalf. Je kan de zalf op je hand doen, dan water er bij, en dan gewoon alsof je een stuk zeep hebt de zalf laten "schuimen". Het schuimt niet, maar je krijgt een soort wit papje. Daarmee kan je dan bijvoorbeeld het gezicht van je kindje wassen, ook met een snotneus.
Wij hebben verder niemand in de familie met eczeem. Maar de jongste krijgt nu bobbeltjes in zijn gezicht dus is het misschien het proberen waard. Maar daarna kan ik dus proberen te testen of het probleem in 1 van de producten te vinden is?
Ik ben een paar weken terug over gestapt van wasmiddel bedenk ik mij net. Van robijn naar ah geconcentreerd.
Ja, klopt. Wij zijn eerst op neutral wasmiddel overgestapt. Toen de huid van de oudste rustig was, heb ik een aantal rompers meegewassen in "onze" was met gewoon wasmiddel. Dat was geen succes, hij kreeg direct weer jeuk. De jongste had nergens last van. Zijn kleertjes kan ik wel met onze was meewassen. De kleding van de oudste was ik apart. Wel gaat het nu beter dan 2 jaar geleden. Toen konden we hem niet wassen met allerlei baby wasproducten en shampoo's. Nu is zijn huid in een goede conditie, en kan dat wel weer. De hoop is dat hij er over een tijd helemaal overheen gegroeid is en we dan ook geen vette zalf meer hoeven smeren.
Dat kan ook al uitmaken. Ariel wasmiddel blijkt ook vrij scherp te zijn en vaker een reactie op te wekken. Het kan echt per merk verschillen.
Kan dat ook binnen een merk verschillen? Ik heb vanmiddag toevallig de neutral versie van het ah merk gekocht. Of kan ik dan beter alsnog voor neutral oid gaan omdat hij sterk op de gewone van de ah reageert?
Wij gebruiken 'Puur' van de AH. Bedoel je die? Werkt hier prima voor onze dochter met eczeem. Haar onderbroekjes gaan soms mee met de handdoekenwas die ik met 'gewoon' wasmiddel was. Dan heeft ze gelijk flinke jeuk aan haar onderrug en billen. Verder smeren wij Koelzalf zonder rozenolie om de huid vet te houden. Voor mindere perioden hebben we 2 typen hormoonzalf waarmee we dan een smeerschema aanhouden.
Daar kan je niets van zeggen, en blijft een kwestie van uitproberen. Er zijn kindjes die juist minder goed op de A-merk "neutral" reageren, maar het weer prima doen op andere wasmiddel, en andersom. Wel zou ik afraden om wasverzachter te gebruiken (mocht je dat gebruiken). Dus allen wasmiddel, en dan kijken welk wasmiddel het beste bevalt.
Hier gebruiken we ook de cetomacrogol, zowel de kinderen als ik zelf. Hormoonzalf alleen bij hevige plekken. Maar dat komt nog zelden voor. Qua wasmiddel: gezien het alleen de wangen betreft betwijfel ik of wasmiddel de trigger is. Dan zou hij eerder plekken ergens op zijn lichaam moeten hebben. Hier is zoon allergisch voor Robijn. Andere wasmiddelen zoals Ariel zijn geen probleem. Qua verzorgingsproducten heb ik heel lang zarqa gebruikt en voor dochter groninger badlotion (verkrijgbaar bij apotheek). Nu kunnen ze meerdere verzorgingsproducten verdragen, zolang het met weinig of geen parfum is. Het eczeem is nu goed onder controle..soms wat enkele plekjes. Maar meestal blijft het bij droge huid. Vooral in de zomer. Daar werkt ook de bodylotion van douglas naturals (arganolie) heel goed tegen..reageerde ze beter op dan de cetomacrogol. Hier is de eczeem aanleg. Ik heb zelf eczeem. Als kind hevig gehad en nu met fases.
Ik heb pas de knuffels waar ze tegenaan liggen met hun gezicht met dat andere wasmiddel gewassen. Zou het kunnen zijn dat de huid van het gezicht het meest gevoelige is? De oudste heeft ook bobbeltjes op zijn benen. Maar niet zo erg als de droge huid op zijn wangen. Ik vind het zo raar dat ze er beiden ineens mee starten. Ook beiden in het gezicht. Mijn vriend gaat morgen cetomacrogol zalf halen voor zijn lichaam. Badderen dus even naar 1 keer per week. Tijdens de boodschappen kwam ik Bepanthen eczeem creme tegen. Die ga ik voor de snoeten gebruiken. Na hoeveel dagen zou ik verbetering moeten zien voor ik overstap op een andere zalf?
Geen idee of het gezicht het gevoeligst is. Wel begon bij mijn zoon het eczeem in het gezicht en ook tijdens provoceren van melk (heeft tot 4e jaar kma gehad) begon het eczeem ook altijd in zijn gezicht. Hier meestal binnen paar dagen smeren al verbetering. De bepathen zalf ken ik niet. Je kan de cetomacrogol gewoon op de wangen smeren.