Terug naar ledikant?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lente2013, 26 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lente2013

Lente2013 Actief lid

21 feb 2013
    130
    0
    16
    Mijn zoontje van ruim 3 was over het algemeen een redelijk goede slapen. Soms wat fases dat het minder ging, maar al met al mochten we niet klagen.
    Sinds september is hij over gegaan naar een peuterbed. Dit ging eigenlijk hartstikke goed.
    Vanaf december is het echter over met de pret. Continue uit bed komen en slecht slapen. We hebben besloten zijn middagslaapje af te schaffen en dat leek de oplossing.... voor een week.
    Inslapen gaat na de nodige shows goed, maar in de nacht komt hij vaak 6 à 7 keer zijn bed uit. Redenen kunnen van alles zijn: plassen, poepen, jeuk, dorst, geen zin om te slapen, 'ik wil bij jullie liggen'. Dat laatste beginnen we dus niet aan.

Maar inmiddels ben ik het goed zat. Ik zit er aan te denken zijn ledikantje terug te zetten, misschien geeft dat toch wat meer geborgenheid en daar kan hij zelf niet uit.

Is dat raadzaam of juist niet? Iemand ervaring mee?

2. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Ik denk dat hij uiteindelijk uit zijn ledikant gaat klimmen,zeker gezien zijn leeftijd en dan krijg je wellicht gevaarlijke situaties...

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hij heeft dus van september tot december goed geslapen in z'n peuterbed? Dan zou ik hem er nu ook in laten. Hier heeft de oudste ook fases van goed en slecht slapen, daar heeft het bed geen invloed op. En een ledikant zou ze zeker uit zijn geklommen met 3+...

Misschien samen met hem een oplossing bedenken? Bv nachtlampje, zo'n slaaptrainer-klokje?

4. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
    Hier werkt een slaaptrainer 99 van de 100 keer! Dus je zou dit kunnen overwegen...

5. Lente2013

Lente2013 Actief lid

21 feb 2013
    130
    0
    16
    Slaaptrainer heeft hij al. We brengen hem 'savonds samen 'naar bed' en hij weet heel goed dat hij moet blijven liggen zolang schaapje slaapt, maar dat negeert hij gewoon. De slaaptrainer heeft dus helaas niet het gewenste effect gehad...

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe laat gaat hij naar bed? Misschien is het te laat, waardoor hij niet goed in een diepe slaap komt.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik denk dat hij zo vaak komt omdat hij zich onveilig voelt. Kinderen kunnen dat moeilijk uiten en bedenken dan andere redenen om een ouder bij zich te hebben.

Vaak speelt dat rond deze leeftijd, nachtmerries en donker icm alleen zijn geeft angst.

Hier helpt het het beste om er even bij te zitten, naast te liggen of bij ons te nemen. Alleen angstig zijn is echt niet fijn. Jullie, ouders, moeten hem hier even doorheen helpen. Ik.denk dat jullie moeten erkennen dat hij zich onprettig voelt en hem een veilig gevoel geven.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik denk niet dat het ledikant de oplossing is, daar klimmen ze zo uit op die leeftijd, zelfs met slaapzak. Ik vind eigenlijk uit bed klimmen en geborgenheid zoeken niet vreemd, dat is hier ook altijd, maar als je er zelf een probleem van maakt door te zeggen "daar beginnen we niet aan" tsja, dan heb je een slaap probleem. Hier gaat hij namelijk gewoon tussen in liggen of als we daar geen zin in hebben, op het matrasje van het ledikantje naast ons bed ( En dat wil hij niet altijd maar dan zeg ik of op het matras of terug naar je eigen kamer en dan weet hij 't wel hoor! )

9. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het kindin bed nemen zou ik ookniet aan beginnen hoor, behalve bij ziekte natuurlijk maar dat Is iets anders.
    Ik denk dat je gewoon stug moet volhouden met hem steeds weer terug op bed te leggen, dan houdt het vanzelf wel op.
    Bij ik moet plassen: op de wc en dan naar bed.
    Bij ik heb dorst; slokje water en naar bed.
    Bij ik kan niet slapen ; je mag dit boekje lezen, in bed.
    Etc. Heel vervelend, maar zo ben je er het snelst vanaf.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Onze dochter ligt sinds ze net twee is in een peuterbedje. Dat was in het begin even zoeken, maar na een weekje of 2 ging het goed. Totdat ze opeens moeite had met inslapen en ik echt bij haar op bed moest blijven zitten. Niets hielp ... ging weeeeekend zo door. Totdat ze begin januari een week bij mijn ouders is gaan slapen ivm met een verbouwing hier thuis. Daarna kon ik haar na een verhaaltje en een liedje welterusten wensen en ging ze slapen ... wat een verademing. Vreemde ogen dwingend duidedlijk goed ...

Nu komt ze er 's nachts nog wel eens uit (3 of 4 nachten per week). Vaak om te drinken en dan gaat ze eerst wel naar haar eigen bedje terug, maar vaak na 10 minuutjes wil ze bij mij in bed. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, vaak merk ik eigenlijk niet eens dat ze bij ons in bed kruipt totdat ik ochtends een handje op mijn wang voel en heel zacht hoor "mamaatje?" *smelt*

Ik zou hem niet terugzetten in het ledikant, maar even volhouden ... of uit logeren sturen :D

11. sneakers

sneakers Actief lid

5 okt 2015
    116
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou dan eerder een traphekje in deur zetten...maar eigenlijk beste gewoon steeds terug brengen en oefenen.

12. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Mee eens.

Deel Deze Pagina