Eczeem, borstvoeding bijna op, en dan?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Jammie, 21 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jammie

Jammie Actief lid

17 jul 2008
    198
    0
    0
    Hallo,

Onze dochter is ruim 6 maanden. Ze krijgt tot nu toe nog borstvoeding. We zijn toen ze 5 1/2 maand was voorzichtig begonnen met af en toe een hapje groente en met 6 maanden met fruit. Ze heeft altijd al een droog huidje, maar kreeg ongeveer een maand geleden ook eczeem achtige plekjes. Toen dat vorige week erger werd en ze er ook jeuk aan kreeg zijn we op (telefonisch) advies van de huisarts gestopt met bijvoeding. Het eczeem wordt helaas niet minder, maar is de afgelopen week erger geworden.
    Vandaag zijn we bij de huisarts geweest en zijn conclusie is dat het eczeem niet van de voeding komt. Waar het wel van is kan hij niet zeggen. We hebben nu een hydrocortison zalf en vaseline creme gekregen voor het eczeem.
    We mogen volgens de huisarts weer gewoon met groente en fruit gaan beginnen. (Daar was onze dochter vanavond al erg blij mee, want ze is er dol op.)
    Ik ben ruim een maand geleden begonnen met het afbouwen van de borstvoeding overdag. De vriezervoorraad is nu ook bijna op en we zullen dus de komende week in ieder geval 1 voeding moeten gaan vervangen voor kunstvoeding, om het geleidelijk te doen. Volgens de huisarts mag dit gewoon standaard opvolgmelk zijn en daar twijfel ik dus flink over. Is dit eczeem geen teken dat we met hypo allergeen moeten beginnen?
    Hopelijk is het niet een te warrig verhaal geworden! Heeft u misschien adviezen voor ons?

Alvast bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Wanneer eczeem niet veroorzaakt wordt door de voeding, dan kan een Standaard voeding geen kwaad. Ik zou toch nog even advies vragen aan je consultatie bureau. Vaak kun je pas na 2-4 weken echt zeggen of een kindje reageert op voeding, de klachten kunnen nog even doorwerken.

Groeten Eveline

Deel Deze Pagina