Ik ben 4 weken geleden weer begonnen met werken (3 dagen per week) na mijn verlof en Timo (4 maanden) is nu ziek (is na 4 weken achter elkaar verkouden te zijn geweest nu aan de antibiotica door luchtweginfectie). Ik heb vandaag vrij genomen van het werk omdat het niet goed voelde om hem naar de crèche te brengen, hoewel hij eigenlijk, ondanks zijn infectie, niet echt een zieke indruk maakt (hij slaapt alleen ontzettend veel en heeft een beetje verhoging + snotneus). Ik heb echter niet zo heel veel vakantiedagen en vraag me dus af of het wel handig is om voor zoiets thuis te blijven... weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan... Tips??? Groetjes, Nadia
Ik weet hoe je je voelt. Ik heb hetzelfde als mijn dochtertje ziek is. Afgelopen maanden vaak snotterig en niet lekker. Maar ik zit met een leidinggevende die al moeilijk doet als ik een uur eerder wegga om naar het consultatiebureau te gaan. Dus iedere keer ben ik bang dat mijn dochtertje ziek wordt. Zo ook afgelopen weekend. Gelukkig ging het gistermiddag beter, dus ze zit op de creche vandaag. Ik zou als ik jou was de zorgtaak van je kind op nr 1 zetten en dit ook duidelijk naar je leidinggevende toe communiceren. Een snotneusje zullen ze vaak hebben, maar wanneer er echt sprake is van koorts of iets ergers dan kies ik voor mijn kind. Je kunt trouwens ook altijd zorgverlof opnemen. Succes!
mag hij wel naar de creche als hij ziek is? hier moeten mijn collega's altijd andere oppas zoeken als hun zieke kindje niet naar de creche mag (wij krijgen er geen vrij voor tenzij het ernstig is). ik heb oppas aan huis, dat is ook heel fijn als mijn kindje ziek is, dan hoeft ze de deur niet uit, kan ze lekker in bedje blijven. kan je aan iemand (bv moeder/schoonmoeder/zus) vragen of ze willen oppassen zodat je kindje thuis kan blijven en jij kunt werken tot hij beter is? ik zou hem ook niet met een fijn gevoel in de creche achter laten als hij ziek is dus ik begrijp je heel goed. thuis is dan in ieder geval nog rustiger.
Ik bel gewoon op, en zeg, ik kom niet, sterre is ziek. Ik krijg dan vrij maar het gaat niet van mn vrije dagen af. Ik weet eigenlijk niet of ze mij dan ziekmelden, of dat het zorgverlof is.
Hier gelukkig trouwens ook een geweldige baas die vind dat je kind altijd voor gaat, en er is ook mogelijkheid tot eventueel thuiswerken!
Je hebt inderdaad recht op 10 dagen (betaald) zorgverlof. Dit is bedoeld om zorg te verlenen aan minderjarige thuiswonende kinderen of bijvoorbeeld hulpbehoevende ouders. Je werkgever moet je hierin de gelegenheid stellen om dit op te nemen maar in dit geval gaat dit niet op. Je zegt het namelijk zelf al: je kindje is niet echt ziek. En daar is het zorgverlof niet voor bedoelt. Als je een fijne, meedenkende werkgever hebt, kan je hiervoor een vrije dag krijgen maar meer niet. Zorgverlof is net zoals calamiteitenverlof bedoeld voor wanneer er ECHT iets is!
kan je geen zorg verlof krijgen op je werk? Ik heb het zelf nog maar 1x mee gemaakt (gelukkig) ,nou gaat ze niet naar de crech maar naar dr oma toe ,maar de keer dat ze zo ziek was heb ik me gewoon ziek gemeld. ik kan niet op bellen van hallo me kind is ziek ik kom niet, dat gaat helaas in de zorg niet .
Als je kindje te ziek is voor de creche, dan valt het wel onder zorgverlof hoor en idd daar heb je gewoon recht op. Opletten die 10 dagen gelden bij een fulltime dienstverband, dus als je 20 uur werkt heb je 5 dagen. Maar ook je man heeft hier recht op, dus hij kan ook thuisblijven bij de kleine. Ik bel of mail en zeg dat de kleine ziek is en dat ik zsm weer terug zal zijn,maar mijn zoontje gaat toch echt voor.
Ik snap wat je bedoelt. Maar als je kindje niet echt ziek is, dan zou ik hem wel gewoon naar het kdv brengen en je vrije dagen/ziek melden bewaren voor het moment wanneer hij echt hoge koorts heeft en zich ellendig voelt. Want kinderen zijn nou eenmaal vaker ziek dan wij dus zou ik wel rekening houden met nog een aantal keer dit jaar dat je echt vrij moet gaan nemen of zorgverlof. Mijn zoontje was een tijdje geleden ook de hele maand op en af ziek (virus en een luchtweginfectie daarboven op en dan duurt het even voordat ze helemaal beter zijn). Gelukkig vielen de meeste dagen dat hij echt ziek was in het weekend en 1 keer dat hij wel na de gastouder moest. Gelukkig ging het die dag wel iets beter en heb ik hem gewoon wel naar de gastouder gebracht.
Mijn ouders passen op onze kinderen op de dagen dat ik werk. Dat zijn er 2 per week. Eind maart raakte mijn vader in het ziekenhuis en of dat niet genoeg was, werd Milan ook nog eens ziek. Echt hoge koorts, dus ik kon ook geen beroep doen op m'n vriendin die zelf ook met kleine kinderen zit. Ik heb een beroep gedaan op mijn recht op zorgverlof. Sowieso had ik in deze vrij kunnen nemen, maarja, vakantiedagen heb je ook niet in overvloed. Je hebt 2 weken per kalenderjaar. Dus werk je 2 dagen per week, dan heb je recht op 4 dagen zorgverlof per jaar. Zorgverlof wordt uitbetaald, echter maar 70% van je salaris, dus daar wel rekening mee houden. Verder heeft iedereen recht op zorgverlof. Als je de mogelijkheid tot ziekmelden hebt, had je ook gewoon zorgverlof op kunnen nemen. In beide gevallen moet er inval geregeld worden...
Klopt inderdaad, als Timo echt zo ziek is dat ik hem echt niet naar de crèche kan brengen dan is het een ander geval (ik ben zelf HR Adviseur, dus weet wat mijn rechten zijn ) in dit geval is het meer mijn gevoel. Helaas werkt mijn moeder nog fulltime en schoonouders wonen heel ver weg, mijn man kan lastig ineens vrij nemen omdat hij met een drukke agenda zit, dus ben ik toch de aangewezen persoon. Enfin, ik heb met mijn werkgever afgesproken dat als ik dagen tekort zou komen ik nog altijd dagen bij kan kopen en dat stelt me toch gerust...