Immuunsysteem

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Anique, Apr 15, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Wat is goed voor het immuunsysteem van een baby'tje en wat niet?

Mijn man heeft hooikoorts en is allergisch voor huisstof en ikzelf heb een vrij gevoelige huid, ik kan tegen veel creme's/olieen niet en ben allergisch voor metalen op m'n huid, en heb ook snel last van zonneallergie, en ik heb vroeger ook last gehad van eczeem en ik heb astmatische bronchitus gehad (van de eczeem en de brochius heb ik overigens nu geen last meer) , dus ons kindje heeft lijkt mij ik een wat verhoogde kans op het ontwikkelen van een allergie.

Ik weet wel dat in elk geval borstvoeding veel helpt bij het ontwikkelen van een goed immuunsysteem bij een baby'tje.. maar waar moet ik verder rekening mee houden? Of kan ik juist beter niet overal rekening mee houden? :( Hopelijk snappen jullie mijn vraag een beetje, en hebben jullie wat tips...

2. Je geeft zelf eigelijk al het antwoord. Borstvoeding! Eigelijk is er niet meer wat je kan doen. rrr rust , reinheid en regelmaat misschien dat is ook voor jezelf is erg belangrijk na de bevalling .

Bijvoeden na 6 maanden ivm de allergieeen .

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Idd borstvoeding... zeker 6 mnd uitsluitend en daarna langzaam beginnen met evt. bijvoeding.

Verder zou ik qua badproducten niet zwitsal gebruiken, erg geparfumeerd. Ikzelf gebruik weleda voor ze vind ik erg fijn (ikzelf was als kind erg allergisch, mijn kinderen hebben tot nu toe niks)

Verder is het afwachten... met een beetje mazzel merk je er niks van verder en anders moet je tzt aanpassingen doen in bijv. jou voeding of dingen als wasmiddel oid. Afwachten dus.

4. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

May 5, 2007
    1,308
    0
    0
    ja borstvoeding!

en misschien babyproducten, wasmiddelen voor gevoelige en zonder parfum etc..

5. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Qua verzorging zou je aan Eucerin kunnen denken.
    Dit wordt aangeraden bij probleemhuiden.
    Als jij vroeger een COPD-aandoening hebt gehad en er veelal allergische aandoeningen in de familie zitten is de kans groot dat je kind idd een eczeemhuid ontwikkeld, dit is namelijk aan elkaar gerelateerd.
    Je zou eventueel de eerste maanden neutralwasmiddel kunnen gebruiken,om de huid zo min mogelijk te irriteren.

Er zijn aanwijzingen dat probiotica in de laaste 8 weken van je zwangerschap een gunstige uitwerking hebben op de weerstand en daarmee ook immuunsysteem van je kind.
    Uiteraard tijdens het geven van borstvoeding doorgaan daarmee.

Helaas is dit alles geen garantie, maar veel meer zou je niet kunnen doen denk ik.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    kan me bij bovenstaand aansluiten:
    met stip op 1: borstvoeding.
    Maak nu vast een lijstje waar de telefoonnummers van VBN, LLL en een lactatiekundige in de buurt staan. Zodra iets niet lekker loopt in de kraamweek: niet doormodderen maar professionele hulp (lactatiekundige) inschakelen.
    Instrueer je omgeving, vooral papa, dat je borstvoeding gaat geven, en dat je wilt dat dat lukt. Dat ze als het tegenzit jou moeten ondersteunen en niet moeten zeggen 'doe er toch een flesje in'.
    2. lang en exclusief borstvoeding
    3. bijvoeden met 6 maanden, niet eerder

Let op de cosmetica, verzorgingsproducten, wasmiddelen en schoonmaak in je huis.

'Gladde' bekleding in de kamers waar je kindje vaak is, dagelijks stofzuigen met HEPA-filter.

Geen huisdieren.

7. 12309

12309 Niet meer actief

8. 12309

12309 Niet meer actief

Ik let natuurlijk wel op signalen van mijn zoontje en hij gaat te alle tijde voor. Ik heb ook hooikoorts en ben allergisch voor stofmijt en heb wel in mijn jeugd een konijn (binnen) gehad. In de hooikoortstijd maakte mijn moeder het hok schoon. Konijn en ik hebben het gezellig samen gehad.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tja hier was het vanaf de babytijd al eczeemaanval als er maar een hond in de buurt was geweest, dus geen beesten met haren in huis. Overgevoeligheid voor hond is waarschijnlijk de eerste maanden opgebouwd toen we geen eigen huis hadden en logeerden in een huis waar ook 2 honden logeerden. Dat huis werd overigens dagelijks van top tot teen schoongemaakt van hondenharen, omdat de meeste mensen in huis allergisch waren.
    De kattenallergie is bij mijn zoon minder heftig, volgens de allergoloog omdat hij nauwelijks met kat in aanraking geweest is.
    We hebben wel goudvissen gehad. En de jongste mag regelmatig naar de kinderboerderij om beesten te knuffelen, want dat mist ze wel.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    wat een onzin, dat een allergie heftiger wordt doordat het bewuste dier in de omgeving is?
    hahaha sorry, maar dat gaat er bij mij niet in...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een allergie moet je eerst opbouwen, sensibiliseren heet dat. Hoe meer blootstelling aan allergenen, des te heftiger bouw je het op.
    Kan merken dat jij weinig ervaring met allergieën hebt.
    Wees daar maar blij mee. Maar lach er niet om, een allergie en eczeem is NIET leuk.

12. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    mmm heb toch het idee dat er tegenwoordig veel meer allergieën voorkomen dan vroeger en in de westerse landen meer dan in de derde wereldlanden... en volgens mij werd er vroeger veel meer met dieren geleefd dan nu ( boerderij etc)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vroeger had je even goed allergieen, maar toen heetten ze gewoon niet zo. Dan had iemand gewoon zwakker darmen of longen, en was het gewoon een lastige baby.

Daarnaast speelt het moderne leven, luchtvervuiling (vanaf de geboorte al in de nieuwe babykamer), weinig borstvoeding, contact met stoffen die van nature niet hier voorkomen (tropische vruchten) allemaal ook een rol.

14. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    Allergie en astma komen significant minder voor op de buiten dan in de stad en dit zowel in Afrika als in Europa. In Europa komt de ziekte het minst voor bij kinderen van landbouwers die hun dieren dicht bij hun woning stallen of weiden. In niet-landbouwgezinnen schijnt een huisdier tegen allergie en astma beschermen. De jongste kinderen in grote gezinnen zijn meestal veel minder vatbaar voor allergie en astma. Allergie komt meer voor in ‘propere’, westerse of verwesterse middens.
    De hypothese dat onze Westerse steriele leefomgeving wel eens een veroorzakende factor in de ontwikkeling van astma en allergiën zou spelen wordt in de literatuur omschreven als de ‘hygiëne hypothese’. Deze stelt dat er een omgekeerd verband is tussen de infectiedruk op jonge leeftijd en de kans op de ontwikkeling van allergieën. Ook het toegenomen antibioticagebruik zou een mogelijke invloed ressorteren, net als de grootte van het gezin. In gezinnen met meerdere kinderen is er een hoger risico op virale infecties en daardoor een betere wapening van het immuunsysteem. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die tussen hun 6e en 11e levensmaand in een crèche verblijven veel minder astma en hooikoorts hebben, minder reacties op huidtests vertonen en minder vaak positief scoren voor stoffen in hun bloed die op allergie wijzen.

Deze en andere waarnemingen tonen aan dat ons immuunsysteem beter van kindsbeen af geprikkeld en dus getraind wordt om ons tegen allergie en astma te beschermen. We moeten kinderen niet teveel baden, niet teveel schrik hebben van besmetting, kortom niet té proper en hygiënisch zijn. Ook obesitas (BMI>30) wordt aangehaald als een risico-factor op de ontwikkeling van astma al is het nog tasten naar het onderliggend mechanisme. Het te weinig eten van vers fruit en groenten en verse vette vis, omwille van de omega-3 vetzuren, zou ook risicoverhogend werken. Ook roken, zowel actief als passief, blijkt bepalend voor het ontstaan van astma-klachten.

bron:http://www.argusmilieu.be/ONLINEDOCUMENTATIE/MF_OLD/Alles/2000/2000_1.htm

15. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Kan merken dat jij niet weet wie ik ben. Je bent leerkracht toch? Waarom veroordeel je zo? Heb je niet juist geleerd dat je dat niet moet doen?
    Als ik jouw berichtje puur op deze woorden zou interepreten zou ik denken dat jij kinderen met smetvrees kweekt, maar dat zal wel niet waar zijn, want er is genoeg dat ik niet van jou weet ;)

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verre van smetvrees, zo schoon is hier nu ook weer niet.

Ik weet niet wie jij bent, jij weet niet wie ik ben.
    Maar ik word echt een beetje pissig als mijn woorden in het belachelijke getrokken worden. Mijn eventuele beroep heeft daar weinig mee te maken, net zo min als het jouwe.
    Jij zegt 'haha, sorry, dat wil er bij mij niet in'.
    Helaas geldt voor veel allergieen dat, als de allergie er eenmaal is, iedere nieuwe blootstelling voor een nog heftiger reactie kan zorgen (waarom denk je dat er mensen met epi-pennen rondlopen?)

En ja, voor gemiddelde gezinnen geldt dat blootstelling aan dieren bescherming kan kweken. In ons geval was dat niet zo, en heeft de blootstelling aan een hond op jonge leeftijd bij de oudste voor flinke problemen gezorgd. Waar we nu 9 jaar laten nog de vruchten van plukken. Ha ha.

Het astmafonds heeft een erg leerzame folder voor mensen van kinderen waar een verhoogde kans op atopie is. Daar wordt ook heel duidelijk gesproken over saneren en huisdieren uit de buurt houden.

17. 12309

12309 Niet meer actief

Volgens mij heb je toch al vanaf de geboorte een allergie ergens voor? Ik ben als ukkie met bloed en huidtesten op van alles getest en heb een hele waslijst aan zaken waar ik allergisch voor ben.
    Dus waarschijnlijk was jouw kindje al allergisch voor honden en door bij honden te leven/slapen kwam de allergie er heftiger uit.
    Maar na het afnemen van het contact is daar (de hond) de reactie toch niet meer op?

18. Anique

Anique Niet meer actief

Tsja over die huisdieren heb ik dus ook tegengestelde berichten gehoord...
    Ik dacht ook eens ergens gelezen te hebben dat het voor een kindje juist wel goed is als er een hond of twee katten in huis zijn om het immuunsysteem van een kindje te versterken...
    Ik ben zelf gelukkig nooit allergisch voor honden en katten geweest en mijn man gelukkig ook niet, want wij hebben namelijk wel twee katten. Ik zou ze niet zomaar weg kunnen doen hoor :(

Ohoh.. geen Zwitsal? :oops: Ik heb een hele la vol met zwitsal-spulletjes... misschien eerst eens voorzichtig proberen? Of is dat gevaarlijk en kan ik het echt maar beter direct weggooien?

19. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    het gevaar van bij voorbaat roepen "geen huisdieren" is dat mensen hun dier wegdoen zonder dat er daadwerkelijk reden voor is. Het dier is altijd al de ongeschikte, waarom daar aan mee werken?
    Je weet nu eenmaal niet wie je voor je hebt en wie er meeleest, voor je het weet zit er weer een hondje in het asiel. Vind ik toch zeker zo sneu als een kindje met eczeem wat heus wel heel lastig is.

Door onze huizen zo schoon en vrij van vuil en huisdieren te houden kweken we kinderen die geen weerstand hebben, stond eergisteren nog in de krant!

Ik reageerde dus zo op jouw reaktie omdat ik het flink wilde ontkrachten, niet persoonlijk bedoeld.

20. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Zwitsal heb ik wel gebruikt, maar inmiddels weggegooid. Net zoals snoetenpoetsers en kant en klare washandjes. Sindsdien nergens meer last van gehad ;)

Hier alleen nog weleda en neutral!

Share This Page