Een week of 3 terug zat ik bij de ha voor meneer zijn oortjes en gaf de huisarts aan dat zijn gezicht wel erg onder het eczeem zat en heeft hydrocortison voorgeschreven. Dit moest ik 1 week 1 keer per dag insmeren en vethouden met een andere zalf. Dit gedaan, maar na een week werd het niet beter, maar eerder erger dus ik moest 3 keer per dag gaan smeren. Nu ben ik gestopt met smeren want ik zie geen verbetering en hydrocortison zijn toch hormonen wat niet goed is voor zijn huid is en ik weinig verbetering zie. Nu wordt het alleen maar rooier en hij had al jeuk ervan, maar het lijkt nu nog wel erger. Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met lang smeren van hydrocortison bij die kleintjes. Ik vind het al niets bij de ouderen om te lang te smeren en om dan nog langer door te gaan bij mijn zoontje dat gaat tegen mijn gevoel in. Ik krijg het niet heel duidelijk op de foto omdat hij niet mee wil werken, maar misschien krijgen jullie zo een idee ervan (sorry voor de huilfoto, maar hij is niet echt in zijn hum vandaag) Bekijk bijlage 444589 Bekijk bijlage 444590
Hydrocortison werkte hier niet. Van ha andere (sterkere) eczeemzalf gehad en die werkte wel prima. Ik weet alleen de naam niet uit m'n hoofd, maar vraag erom als hydrocortison niets doet.
Mijn zoontje van bijna 5 maanden heeft ook eczeem. Wij zijn nu aan het testen met 4 verschillend zalven welke er werkt anders weer verder kijken Mis is dat een optie. Ik snap niet dat je gelijk een hormoonzalf zalf heb gekregen ipv van bijv lanette of cetomacrogol.
Ik heb ook een andere (sterkere) zalf gekregen van de ka. Hydrocortison werkte hier ook niet. Gewoon terug gaan naar de ha en om iets anders vragen. Vaselinecetomagrol creme hielp hier overigens ook niet. Lanette creme weer wel icm hormoonzalf.
Eczeem vraagt een degelijke behandeling, met verschillende typen zalf en een smeerschema. De huisarts heeft hier vaak onvoldoende verstand van, zeg ik inmiddels uit eigen ervaring. Mijn advies is dan ook om een doorverwijzing te vragen naar een eczeemverpleegkundige bij de kinderafdeling van het ziekenhuis, als de standaard zalf van de huisarts onvoldoende werkt. Zij kijken met je mee, en geven een individueel advies voor jouw kindje. Als ik naar de foto's kijk, heeft je zoontje er flink last van. Dat zou ik niet onbehandeld laten. Hydrocortison was hier ook geen succes. In het ziekenhuis gaven ze meteen aan dat het niet de juiste zalf was voor zijn eczeem (ook op gezicht + rest van het lichaam). We smeren 2x per dag vet en daarnaast hormoon. Het schema start intensief met een "hormoonzalf", maar bouwt daarna af. De vette zalf blijft als basis. Als de eczeem weer opkomt, moeten we terug in het smeerschema, en dan weer voorzichtig afbouwen. Veel ouders zijn bang voor het smeren van hormoonzalf, en veel huisartsen en apothekers geven onjuist advies. Dun smeren, geen afbouwschema, niet de juiste zalf, etc. Hierdoor lopen kindjes veel langer met eczeem door dan nodig. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, levert eczeem pigmentvlekken op als het niet juist behandeld wordt. Een juiste behandeling met de de juiste zalf, en daarna afbouwen, is beter voor de huid dan onbehandelde eczeem. Het voordeel van een eczeemverpleegkundige op de kinderafdeling is dat zij bekend zijn met goede behandeling van baby's en kindjes. Daar ontvang je de beste adviezen rondom smeren (zowel vet als hormoon).
Dit sluit ook aan bij onze ervaringen. Hydrocortison hielp hier niet, maar huisarts gaf ook enkel recept mee, geen smeerschema of wat ook. Kinderarts schreef traimcinolon voor en eczeemverpleegkundige begeleidde ons verder met smeerschema etc.
Zijn jullie allemaal gelijj met een hormoonzalf begonnen of eerst in de onderzoekende fase waar ze goed opreageren. Wij hebben nu 4 cremes die we elk 4 dagen moeten gebruiken ik vond het opzich een logische aanpakmaar dus niet? Het zit echt overal op zijn knieën,gezicht,hoofdhuid,buik en vvooral zijn rug.
Hoii, Mijn zoontje van 1,5 heeft ook eczeem (gehad) inmiddels goed onder controle, soms nog wat plekjes. Het begon toen hij 5 maanden was, toen had hij het heel ernstig in zn gezicht tot bloedens toe helemaal open, ik word er nog naar van als ik de fotos terug zie. toen van alles geprobeerd, hormoon zalven, van alles via de huisarts maar niets leek echt goed te werken. Zelf ook van alles gekocht, tot ik uiteindelijk de neutral creme for extreem dry skin (tube) probeerde. Met veel smeren was het zo weg! En nogsteeds gebruik ik die. Als er weer wat plekjes komen en ik smeer er mee is het zo weer weg. Ik heb het een vriendin met kindje met eczeem ook aangeraden en bij haar kindje is de eczeem ook gelijk weg gegaan. Succes!
Ik herken deze behandelingskeuze niet. Mijn zoontje zat ook onder, van top tot teen. In het ziekenhuis startte ze meteen met de behandeling van een vette basiscreme en een hormooncreme. De basiscreme is, zoals de naam al zegt, de basis. Eczeemhuid is te droog, en moet vet gehouden worden. Altijd. Ook als de eczeem weg is moeten we door gaan met 2x per dag vet smeren. Het zorgt er voor dat de kans kleiner is dat de eczeem weer opvlamt. Er zijn meerdere alternatieven voor de vette basiscreme, maar we starten met een veel gebruikte (cetomacrogol zalf). Mocht dit niet goed gaan, dan wordt pas naar een alternatief gezocht. Niet op voorhand starten met 4 verschillende cremes in een korte tijd. De hormoon zalf is de echte behandeling van de eczeem. Met alleen vette zalf gaat de eczeem niet weg. En andersom, met alleen hormoonzalf mis je de basis om de huid gezond te houden. De hormoonzalf start intensief. Pas als de eczeem weg is, gaat het schema stapje voor stapje afbouwen met de hormoonzalf. Aan het eind van het afbouwschema smeer je geen hormoonzalf meer, maar wel 2x per dag de vette zalf. Mocht de eczeem op een specifiek plekje weer oplaaien, start je alleen op dat plekje weer met hormoonzalf. Zo snel als je iets ziet, om te voorkomen dat het weer hele erge eczeem wordt. Het is dus echt een combinatiebehandeling, basis + hormoon + smeerschema.
voor mijn zoon gebruik ik ook vette zalf (cetomagrol) als basis, iedere dag twee keer hele lijf insmeren en hydrocortison alleen op de eczeem plekken in het gezicht en de hals. werkt goed, maar dat zal bij iedereen verschillend zijn. Oxbow, ben je in een keer gestopt met de zalf van drie keer per dag? Het komt juist heftiger terug als je geen afbouwschema volgt! Ik zou echt naar de ha gaan hiermee, lijkt me dat ie er last van moet hebben? (Mijn kindje krabt er nooit aan, maar kan er is echt een link tussen zijn gedrag en de eczeem). Succes ermee!
Sorry oxbow dat ik in je topic zit.. Ik zit op dit.moment ook met mijn handen in het haar. Als ik de cremes gebruik word het.alleen maar erger slaat knalrood uit,neem aan dat dat niet de bedoeling is. Heb nu de gewone cetomacrogol en met 20 en 50% vaseline word het.alleen maar erger van op zijn buikje,gezicht en rug. Stop ook per direct met de 50% en begin morgen met lanette
Het kan zijn dat je kindje allergisch is voor een van de stoffen in de vette basiscreme, bijvoorbeeld voor wolvet. Ben je al onder behandeling bij een eczeemverpleegkundige? Zo te lezen zou je veel hulp hebben aan individuele adviezen voor jouw kindje. Als je al onder behandeling bent zou ik een afspraak maken voor advies, of als je nog bij de huisarts bent een doorverwijzing vragen. Mijn baby reageerde bijvoorbeeld erg slecht op "la roche posay lipikar". Dat werd op het forum aangeraden bij eczeem. Voor hij in het ziekenhuis onder behandeling was, had de apotheek een testtube meegegeven. Dit gaf meteen veel ergere rode plekken. Zelf reageer ik negatief ook op deze zalf. Heel zielig om je baby zo te zien. Sterkte!
Elvira, hier krijste mijn zoon het uit als ik vaseline op zijn gezicht smeerde. Ik dacht juist, lekker vet?....Maar er zal wel iets inzitten wat niet fijn is bij eczeem. Lanette ken ik niet. Succes meis!
Ik zie dat je foto's hebt bijgevoegd, naar hoor! En (jammer genoeg) heel herkenbaar. Wij hadden er ook open eczeem plekken bij met gele korsten. Ik ben daarom zo blij met de huidige behandeling en individuele begeleiding in het ziekenhuis, dat ik iedereen dat advies geef. Heb je ook al anti-krabpakjes? Deze eczeempakjes geven ook verlichting. Ze zijn gemaakt van zijde, en dat is veel prettiger dan katoen voor de huid. Katoen is, ook al verwacht je dat niet, nog te ruw voor een eczeemhuid. Bovendien zorgden de eczeempakjes er voor dat de zalf beter blijft zitten. Het versterkt de behandeling van zalf. Smeer je ook al hormooncreme, of ben je alleen nog basiscreme aan het uitproberen? Wij zagen in 3-4 dagen al een enorm verschil toen we zowel de juiste hormoon als vette creme smeerden, dat was een hele opluchting.
Zie nu ook de foto's Elmira. Heel heftig, gatsie. ziet er wel hetzelfde uit als hier (maar misschien lijkt alles op elkaar?). Zo snel mogelijk laten door verwijzen!
Ja ik heb ook het idee dat hij niet tegen de vaseline kan. Wij lopen nu nog via de huisarts en die gaf aan elke 4 dagen 1 zalf te gebruiken Het is zo sneu als ik zijn lichaampje zie,en ook nog luchtweginfectie erbij. Het word alleen maar erger sinds ik de creme"s gebruik.
Hier ook een kindje met eczeem. Zl heeft het vooral op zijn wangen en op 1 arm. We hebben eerst cetomacrogol van Kruidvat geprobeerd. Dat werkte niet. Toen naar de ha gegaan. Die heeft toen een crème voorgeschreven (weet niet hoe die heet) maar die was niet leverbaar bij de apotheek. Nu dus hydrocortison gekregen en een vaseline/cetomacrogol crème, de hydrocortison smeren we 2 keer per dag en de andere regelmatig. Ik vind die hormoonzalf alleen heel nare bijwerkingen kunnen hebben dus was er na een week mee gestopt omdat zijn plekken er veel beter uitzagen. Maar nu is het weer terug. Blijf het nu dus wat consequenter gebruiken.
Onze huisarts schreef meteen triamcincolonzalf voor en dat hielp gelukkig goed! Maar ik zou dit ook niet onbehandeld laten, dus terug naar de huisarts en je laten verwijzen.
Stoppen met hormoonzalf omdat het er beter uit ziet is niet verstandig. Onder de huid zit het probleem nog steeds. Daarom moet je doorsmeren tot het helemaal weg is en daarna geleidelijk afbouwen volgens een schema. Je kan beter gedurende een korte tijd intensief smeren met een schema, dan langere tijd steeds een beetje op en af.