Borstvoeding komt niet goed op gang!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door isa77, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. isa77

isa77 Actief lid

18 nov 2011
    177
    0
    0
    Hoi, 8 dagen geleden ben ik bevallen van een zoon. Mijn placenta liet niet los en ik ben geopereerd. Daar ben ik ruim 2 ltr bloed verloren.
    Daarnaast had ik koorts dus moesten we nog 2 dagen in het zkh blijven.
    Ik ben begonnen met kolven, maar het blijft zo weinig wat ik eruit krijg.

Hij drinkt nu asn de borst, daarna flesvoeding en daarna ga ik kolven. Vanochtend kreeg ik er met veel moeite totaal uit 2 borsten 10 ml uit. Het meeste wat ik er tot nu toe uit heb gekregen was 40 ml- maar hij drinkt 80 ml per Keer.

Ik word er erg verdrietig van en snap niet waarom mijn lichaam het niet doet?!?! Ik wil zo graag mijn kindje kunnen voeden en word hier redelijk radeloos van.

Ik doe 2 x pd aan powerpumpen (3*10 min met iedere keer 10 min rust ertussen)

Slik fenegriek en iets met thristle distle of zoiets. Drink borstvoedingsthee- leg de baby iedere keer aan.... Weet niet wat ik nog meer kan doen???

Hoeveel tijd moet ik ervoor uit trekken voordat ik echt kan concluderen dat het een verloren zaak is bij mij?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd met je kindje!
    Ben je nog in het ziekenhuis of zijn jullie lekker thuis? In het eerste geval: vraag of ze een LK in huis hebben die je kan begeleiden. En of iemand je kan helpen bij voeden/flesje/kolven.

In het geval jullie thuis zijn: welke kolf gebruik je? Je hebt echt een dubbelzijdig elektrische ziekenhuis kolf nodig. Dit is een medela symphony.

Kolven zou gepaard moeten gaan met uitleg (!) over hoe je dit aanpakt:
    start met massage (kort, enkel om signaal te geven aan borsten dat je iets gaat doen) dan 7 min. kolven, stoppen: massage. dan 5 min. kolven, stoppen: massage, dan nog 3 min. kolven. Wanneer je daar mee klaar bent zet je de kolf weer uit en ga je nog even handmatig verder. Door met de hand laatste beetjes te kolven, krijg je de mooie, vette en rijke melk waar je kindje goed op groeit! En je krijgt je productie snel op orde, waarbij uit onderzoek is gebleken dat je je productie ook voor later beter in stand houdt wanneer je elektrisch kolven combineert met handmatige stimulatie.

Hoe gebruik je fenegriek? Hoe is je ijzergehalte? Je hebt veel bloed verloren: omdat je moedermelk uit bloed wordt omgezet kan dit een rol spelen: daarnaast moet je herstellen van een operatie. Niet niks. Zorg voor goede voeding, vraag om ijzerrijke producten, voedende soep, vitaminerijk fruit. Let op vit. D inname.
    Stimulerende middelen kunnen zijn fenegriek, noten, avocado. Hoe gebruik je fenegriek? Laat even weten. Ook: spelen andere ziektebeelden mee?

Hoeveel kolf-momenten heb je? Je zou ergens tussen 8-12 voedingsmomenten moeten hebben. Klopt dit?
    Met hoeveel weken is je kindje geboren?
    Hoe drinkt je kindje aan de borst? Drinkt het effectief? En voor hoe lang? hoe ziet een voeding er dan uit? Hapt je kindje goed aan en drinkt met grote slokken of wacht het af? Drinkt je kindje aan beide borsten?

Heb je je kindje dicht bij je? dragen of buidelen, bloot op bloot samen op de bank, bed. Helpt!

Ik zou als ik jou was een lactatiekundige bellen bij jou in de buurt: iemand die de tijd neemt om met jou te kijken wat er mogelijk is en hoe je meest effectief te werk kunt gaan. Bel vandaag nog: het is het waard!

Veel succes

3. isa77

isa77 Actief lid

18 nov 2011
    177
    0
    0
    Ontzettend bedankt voor je antwoord!

Fenegriek gebruik ik in capsules!
    Gisteren is toevallig mijn bloed getest en mijn hb was na operatie 6.8- nu 7.5. Op zich goede waarde heb ik begrepen...

Kindje is met 41.1 geboren. Ik voed nu om de 3 uur en leg hem eerst aan beide borsten. Heb niet het idee dat hij heel efficiënt drinkt en hij valt er ook vlakbij in slaap. Daarna krijgt hij nog flesje en daarna begin ik met kolven. Ik doe nu 15 min kolven met handmassage erbij. Heb idd de dubbele symphony. Ik merk dat vooral de eerste minuten goed werken, maar de laatste minuten zijn eigenlijk voor niets... Er komt dan niets uit. Vannacht kwam er bv uit 1 borst 25 ml en uit de andere geen druppel ?!... Dit verschilt ook nog wel eens.

Ik eet iedere ochtend havermout met noten. Verder veel fruit etc.

Draag hem niet zo veel bij me denk ik. Misschien kan ik dat meer doen.

Mijn tepels zijn wel continue gevoelig en heb maar geen stuwing....

Groetjes- baby roept ;)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    schakel een lactatiekundige in die je kan helpen je zoontje effectief leren drinken. Hier is veel winst te behalen voor jullie!

Hb klinkt in orde, capsules is goed manier om fenegriek te nemen.
    Houd je kindje bij de les en evt. afhalen en opnieuw aanleggen aan de andere kant. meerdere keren wisselen tijdens 1 voeding stimuleert extra aan beide borsten!

Schakel hulp in, blijf niet modderen

Deel Deze Pagina