Hallo allemaal! Ik heb een slaapzakvraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik ben nu 21 weken zwanger (midden-eind juli uitgerekend) en we gaan zo langzaam beginnen met de kinderkamer. Nu zijn we het er over eens in welke kleur dat we het gaan aankleden. En ik kan mijn shop behoefte nauwelijk bedwingen om allerlei leuke dingen in die kleur aan te schaffen Ik heb een slaapzak op het oog om in eerste instantie aan de kast te laten hangen als deco. Als het kindje wat groter is wil ik het natuurlijk wel graag gaan gebruiken. Nu is de maat van het slaapzakje 80 cm. En mijn vraag is nou vanaf wanneer kindjes die maat ongeveer aankunnen? Ik kan nl. het slaapzakje met en zonder mouwen bestellen, maar dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van het seizoen waarin het dalijk daadwerkelijk gedragen kan worden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de maat-leeftijd kindje en wat jullie zouden doen, met of zonder mouwen! Moet er trouwens bijzeggen dat de mouwen niet gevoerd zijn.
80 cm slaapzak is geschikt voor kindjes tot maat 80 (bijvoorkeur maat 74). Dit is meestal zo rond 12 maanden. Oftewel... deze slaapzak blijft voorlopig nog aan de kast hangen! Ik heb nooit een slaapzak met mouwen gebruikt. Het is maar waar je kindje aan gewend is en hoe koud het in het kamertje wordt. Je kunt slaapzaken gebruiken als een soort dekbed met mouwen, zonder mouwe etc maar je kunt de slaapzak ook gebruiken als bescherming mochten dekentjes e.d. wegtrapt worden. Wij gebruiken al bijna 1,5 de badstoffen (dunne) slaapzakken van de HEMA. Hij draagt gewoon een pyjama (niets eronder, ja een luier ), dan slaapzak en een lakentje en een dun dekentje. Dat lakentje en dekentje dient eigenlijk nergens toe want hij schopt het weg. Maar het is wel leuk om hem in te stoppen. Hij moet uiteindelijk natuurlijk wel leren om onder de dekens te blijven. Bij ons in huis wordt het nooit heel koud (ergens tussen de 17 en 22 graden). Mijn zoontje is absoluut geen koukleum en een heeeel goede slaper.
Hier wel 1 slaapzak met (gevoerde) mouwen. Maar het kamertje heeft enkelglas, dus het wordt soms redelijk fris. Zeker aangezien hij niet onder de lakens blijft liggen Verder heb ik alleen maar slaapzakken zonder mouwen
Maat 80 slaapzak gingen wij ongeveer rond de 7 maanden gebruiken, toen was de slaapzak misschien nog wat groot maar dat hebben we nooit echt als een probleem gezien. We hebben twee winter slaapzakken (met mouwen) maar persoonlijk vind ik die niet zo fijn, ze zijn veel stugger waardoor Jamila minder makkelijk kan draaien in bed (en dat doet ze nogal vaak ). Ik gebruik dus in de winter ook gewoon de zomerslaapzak maar dan met een wat warmere pyama aan + badstofromper met lange mouwen. Zomers slaapt ze of in een romper of alleen pyama + zomer slaapzak. Als het heel warm is (vakantie) wil ze ook nog wel eens alleen in een luier + slaapzak liggen.
Wij hebben hier in huis nooit slaapzakken gebruikt met lange mouwen Bij erge kou deden we gewoon een pyama en een lange-mouw romper aan, was dan warm genoeg.. 80 hebben we ook nooit gehad, alleen 70 en 90. Die 90 kon je omvouwen tot een 80 met 3 lusjes. Dat was ergens rond de 7-10 maanden.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik kan er dus zo'n beetje vanuit gaan dat ik het vanaf een maand of 7-8 tot ca. 12 maanden zou kunnen gebruiken. Dan neem ik liever de slaapzak zonder mouwen, want rond die periode begint het voorjaar/zomer weer. En inderdaad kan ik de warmte nog wat aanpassen door gebruik van rompers en/of pyama's. Kan ik weer gaan shoppen haha
Ons zoontje ligt al een paar maanden in de slaapzak met lange mouw 68-80 (met mouwen omgeklapt). Maat 90 is nog veel te groot. Wij gebruiken ook alleen lange mouw momenteel omdat het op zijn kamer echt enorm koud is (enkel glas en we hebben geen CV alleen een gaskachel in de woonkamer). Korte mouw is veel makkelijker en warm zat. Zeker in de niet wintermaanden.
Onze meiden liggen in een slaapzak mt 70 met lange mouwen. Ideaal! Vind het zonder mouw zo koud... Ik denk dat ze binnenkort wel naar een maatje hoger kunnen.
Mijn meisje ligt sinds ze 4 weken is altijd in een slaapzak met lange mouwen. Het lijkt alsof ze erg meer geborgen in ligt en rustiger (minder zwaaien met de armen). Ik heb twee babyslaapzakken met lange mouwen maat 60. Daar past ze nu dus bijna niet meer in . Jouw kindje komt in de zomer dus dan is een slaapzak met mouwen waarschijnlijk niet meteen nodig. Die kun altijd nog bestellen/kopen.