Hoi, Ik belde naar de ha voor weer medicatie te bestellen voor mijn hooikoorts. Aangezien het mooie weer er weer aan komt. Ik ben behoorlijk benauwd regelmatig als ik geen pilletje neem voor de hooikoorts in de zomermaanden. Heb dit al van kinds af aan. Ha assistente vertelde mij dat medicatie niet mag als je zwanger bent en dat er geen alternatief is en daar moet ik het dus mee doen. Iemand een homeopatisch middel ofzo wat wél mag?
Ik slik al een paar jaar loratidine tegen huisstofmijt, ook heel goed tegen hooikoorts. Ik heb het toen ik in de VS woonde van de vk aangeraden gekregen, is niet officieel goedgekeurd voor zwangeren (wat wel?), maar wordt al heel lang wel gebruikt. Mijn vk in Nederland en de huisarts zijn het er ook over eens dat geen kwaad kan. Ik slik nu ook rustig door. Gewoon in de drogist te verkrijgen (ik laat mijn vader een jaarvoorraad uit de VS meenemen!)
Ik weet dat er wel alternatieven zijn hoor, dus zou als ik jou was me niet laten afschepen en desnoods -na wat onderzoek hier- met je bevindingen weer op de stoep staan bij de huisarts. Ik heb zelf allergische astma en slik bijna het hele jaar door medicijnen tegen hooikoorts (naast mijn astma-medicatie). Die pilletjes mag ik nu dus ook niet. Qua benauwdheid heb ik gelukkig nog niks te klagen, ik hoest hooguit wat vaker, maar het gesnotter is al wel goed begonnen. Ik gebruik nu Pollinosan neusspray en dat werkt verbazingwekkend goed. Ik had er niet veel vertrouwen in, maar tot nu toe doet dat wel wat het hoort te doen. Voor jeukende oogjes heb ik Oculoheel oogdruppels (volgens mij te koop bij o.a. De Tuinen). Mocht ik benauwd worden (ik moest mijn astma-medicatie ook al minderen, dus ben al blij dat ik het zo lang volhoud), dan loop ik de deur plat bij de huisarts tot ik iets heb wat helpt. Na mijn ervaring met HG (extreme zwangerschapsmisselijkheid) in de 1e helft van mijn zwangerschap, heb ik wel geleerd dat je nogal snel wordt afgewimpeld of weggestuurd met iets dat niet helpt 'omdat er niks anders is', terwijl er genoeg is wat niet schadelijk is voor je kindje, de artsen zijn alleen niet altijd even goed op de hoogte. (zo schoof ik dus een onderzoek over Zofran onder de neus van de gyn, waarna ik het ineens WEL mocht...) Zucht.
Even snel gegoogled en Loratadine (wat Mopje ook al noemt) mag wel. Cetirizine net zo. Kan geen kwaad in (het 2e en 3e trimester van) de zwangerschap en ook niet tijdens de borstvoeding. Tadaa. Google is your friend.
Dank voor jullie reacties. Ik had gekeken en ik heb levo cetirizine voor de hooikoorts. Vandaar dat ik belde voor nieuwe. Ik begreep ook dat die mogen, maar hun zeggen dus van niet pffff!! Ik ga maandag weer bellen
Zeg anders tegen je arts dat ze het desnoods bij het Lareb gaan checken. Mijn medicatiegebruik is ook een hele discussie geweest die zich bij de gynaecologen, allergologen, huisarts en internisten heeft afgespeeld. Nu gebruik ik vrij veel (gecompliceerde) medicatie, maar men kon 't dus niet eens worden. Ze waren 't er allemaal over eens dat géén medicijnen voor mij fysiek niet mogelijk zou zijn (dan overleef ik de zwangerschap zelf niet), maar wat dan wel? Uiteindelijk heeft mijn zéér fantastische HA (die dadelijk al een goed plan had klaarliggen, maar werd weggeschoven, omdat het maar "de huisarts" was, alles zeer grondig uitgezocht via het Lareb. Ik had er zelf ook al contact mee opgenomen, maar goed, als arts kom je toch iets verder. Per medicament gedocumenteerd en uiteindelijk met een dik boekwerk (tsja bijna 20 stuks verschillende medicijnen) naar de behandelend/kibbelende artsen gegaan. En ja, toen bleek dat mijn "ik ben de huisarts maar" het toch aardig bij het rechte eind had gehad. Maar ik heb er zelf (met mijn huisarts) behoorlijk voor moeten knokken, ik vermoed dat het nu anders nog steeds niet rond was geweest! Dus veel succes maandag!
Wat is het Lareb? Lijkt me wel handig om te weten als ik straks ook weer naar de pillen moet grijpen.
Het Lareb is het centrum dat in NL alle bijwerkingen op gebied van medicatie onderzoekt / documenteert etc. Dus echt een mega kennisbank. Achteraf bleek dat zowel de Internist als de Allergoloog ook wel aan het Lareb hadden gedacht (maar dus niet verder kwamen dan denken).
Idd, loratadine mag wel. Mijn IVF-arts heeft dat toen speciaal uitgezocht en zij kwam tot de conclusie dat het geen probleem moet zijn!