Eczeem, maar waar allergisch voor?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emmarijn, 8 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Hoi meiden,

Onze dreumes van 14 maanden heeft opeens eczeem en wij zijn naarstig op zoek naar hetgeen ze allergisch op reageert, maar ik kom er niet uit!

Op opvangdagen lijkt het wel erger te worden, dan werd het minder in het weekend, en dan werd het weer erger als ze naar de opvang gaan. Op de opvang kreeg ze nog 1 beker koemelk, die hebben we laten vervangen door opvolgmelk, en nu drinkt ze alleen nog maar sojamelk. Maar haar eczeem wordt er niet minder van.

Afgelopen weekend waren de meiden bij opa en oma en toen we hun haalden, schrok ik van hoe het eczeem weer was verergerd. Nou was het een zonnig weekend en het eczeem was vooral erg op haar voorhoofd, dus ik vermoed de zonnebrandcreme. Dat kan ook verklaren waarom het erger wordt op opvangdagen, daar gebruiken ze ook zonnebrandcreme. Maar ze krijgt nu al 2 dagen speciale zonnebrandcreme, en nog steeds wordt het eczeem niet minder. Integendeel, haar hele wangen zaten opeens onder... (of zouden ze gisteren de speciale creme zijn vergeten? Ik heb het maandag verteld, maar dinsdag niet herhaald...)

Misschien dat jullie iets weten waar ze op zou kunnen reageren?

We gebruiken al 14 maanden hetzelfde wasmiddel en badproducten.

T/m 12 maanden dus altijd een gaaf huidje gehad, niks aan de hand.
    Haar eczeem begon pas een maand of 1,5 geleden met een klein vlekje in haar nek. Dat breidde uit naar een grote plek in haar nek, vuurrood. Op haar rug en buik een paar plekjes. Ondanks dat we smeerden met hormoonzalf, breidde het uit. Inmiddels zit haar hele rug en buik onder en voorhoofd. Haar nek is weer erger geworden (was minder door de zalf). Om de dag zit het ook op haar benen en in haar knieholten en gisteren dus ook op haar wangen en kin.

Herkent iemand dit verloop?

2. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Bij eczeem hoeft ze niet perse ergens allergisch voor te zijn.
    Contacteczeem noem je dat.
    Zijn jij of je man bekend met hooikoorts? Of luchtwegproblemen? Of als kind bekend met eczeem?

3. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Oh, ik dacht dat er bij contacteczeem ook sprake was van allergie...?

Ja, ik heb hooikoorts en mijn man had eczeem als baby.

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Haar hoofdhuid is trouwens ook helemaal geschilferd met witte schilfers en op sommige plekjes gelige plakschilfers die lijken op berg. Ik mag ook echt niet aan haar hoofd/haar zitten.... Kammen lijkt pijn te doen.

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Is er trouwens een wasmiddel dat beter wordt verdragen dan Neutral? Wil eigenlijk toch eens een ander wasmiddel proberen...

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Eczeem is aangeboren. Jullie zijn beiden atopisch, jij de hooikoorts en je man eczeem als baby. Kans is dan groot dat je kind ook atopisch is en wat idd het geval is gezien haar eczeem.
    Eczeem wordt wel vaak getriggerd door invloeden van binnen uit: voeding of invloedenvan buitenaf: parfum, wasmiddel, pollen, dieren, bloemen etc.
    Maar ook tandjes krijgen kan het triggeren.
    Wat triggers zijn is een hele zoektocht. Een dagboekje kan hierbij helpen.

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Geen idee wat beter is dan neutral. Ik gebruikte neutraal nadat bleek dat ons zoontje reageerde op de robijn wasmiddel.
    Welke verzorgingsproducten gebruik je?
    Hier altijd Zarqa en douche olie van Louise Widmer.

Je kan ook een probiotica kuur proberen. Wij hebben dermocare infantis gebruikt. We hadden het eczeem bij ons zoontje al goed onder controle, maar de jeuk en hoofdschilfers niet. Dat verdween na zo'n kuur.

8. Contact-eczeem is ook een allergische vorm van eczeem, hoor! Alleen ben je dan niet allergisch voor voedingsmiddelen, maar voor iets waar je van buitenaf mee in contact komt. (Dingen als parfumstoffen, wolvetten enz.) Dit kan getest worden door middel van een 'plakkertjestest' waarbij ze dus stickers met veelvoorkomende allergiestoffen op het lichaam plakken.

Vaak wordt een allergische reactie ook uitgelokt door warmte. Je gaat dan meer zweten, je poriën gaan meer open... daardoor reageert je huid sneller op stoffen waarvoor je allergisch bent. Ook bouwt een allergie vaak op; soms kan je lichaam een allergische reactie jarenlang 'onderdrukken' of de stof redelijk 'tolereren' en dan opeens pats! is de grens voor je lichaam overschreden en reageert je lichaam allergisch...

Het zou natuurlijk ook zonne-allergie kunnen zijn...

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    We gebruiken nu nog Zwitsal, dus dan kunnen we aanpassen... Maar ze gaat niet zo vaak in bad. Ik wilde zeggen dat het erger is op de dagen dat ze niet baddert... Maar ze gaat 's avonds in bad. En het zou zomaar kunnen dat ze juist de volgende dag meer eczeem heeft. Al is het 's avonds vaak erger dan 's ochtends.

Ik ga eens kijken naar een probiotica kuur! Bedankt. Zou fijn zijn als haar hoofdhuid er wat van zou opknappen.

10. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ja dat bedoelde ik ook. Contacteczeem komt van een allergie. Zoals hiervoor al gezegd werd, vanaf buitenaf.
    Hier een kerel die al vanaf zijn geboorte eczeem heeft, maar er geen jeuk aan heeft. Wij zijn hier ook beide Atopisch. Ik heb lichte astma en vriend heeft eczeem als baby gehad.
    Hij had er hier net zo veel last van als bij bijv. Balneum.
    Dus hier smeer ik preventief Vaseline Cetamagrolcreme na het douchen en als het erg word heb ik hormoonzalf. Cortisonecreme dus.

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Zwitsal is zwaar gepafurmeerd. Daar zou ik zeker mee stoppen bij een eczeem huidje.
    Hier kunnen de kids nu ook goed tegen natusan. Dat gebruik ik nu dan voor ze en in periodes waar het eczeem wat meer aanwezig is, gebruik ik zarqa.

Ik zou kijken voor een wat natuurlijker product. Weleda is ook zonder iets en schijnt heel goed te zijn. Geen persoonlijke ervaring mee.

12. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Het wordt idd tijd dat we stoppen met Zwitsal. Ik zal eens kijken bij de apotheek voor alternatieven.

We smeren nu elke dag Cetamagrolcreme FNA (niet de vaseline variant), maar huid blijft verschrikkelijk droog. Ik heb vanmiddag belafspraak met kinderarts, zal eens informeren of ik een receptje kan krijgen voor de Vaseline Cetamagrolcreme.

Ik dacht dat Balneum badolie juist lekker was voor de droge huid?

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hier twee zoontjes met atopisch eczeem. Balneum werkt idd heel goed. Als vettende zalf heb ik vaseline carbomeercreme, dat is net iets vetter. En een klasse 3 hormoonzalf als het uit de hand loopt.

Wasmiddel maakt niet zoveel uit, het is de wasverzachter die een reactie uitlokt want die blijft in de vezels zitten. Dus ipv wasverzachter een scheutje azijn in het wasverzachter bakje doen, dat haalt de laatste resten wasmiddel eruit. En de was ruikt lekker fris, gek genoeg.

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ipv balneum kan je om groninger badlotion vragen. Dat werkt net zo goed, maar is goedkoper. Dit kregen wij op recept van de ka.

@ Juul, het is niet alleen wasverzachter hoor. Ik gebruik geen wasverzachter en mijn zoontje reageert op Robijn. Dan zit hij helemaal onder.

15. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Bedankt voor de tips.
    Ik had vandaag een belafspraak met kinderarts, o.a. ook over de bloeduitslagen, en ik ga er vanmiddag heen om het eczeem te laten zien. Hopelijk kunnen we ook een badlotion krijgen op recept. En wellicht een sterkere hormoonzalf.

Ze blijkt overigens allergisch voor ei (eitwit) en pinda. Nou eet ze nooit pinda's, dus daar zal ze niet op reageren. Maar aangezien ei(wit) echt overal doorheen zit...

We gebruiken nooit wasverzachter trouwens. Alleen wasmiddel en dan dus Neutral.

16. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Allergisch voor ei (eiwit) bedoel je denk ik gewoon ei.
    Eiwitten is een voedingsstof, dat zit in alle voedingsmiddelen. Je dochtertje is dan allergisch voor de eiwitten van ei.

Ze zal nu waarschijnlijk wel voedingsmiddelen krijgen met ei?
    Ei weg laten in voeding is goed te doen. Het zit vooral in koek(jes). Mijn zoontje heeft een ei allergie. Maar ei verwerkt in bijv koek of pannenkoek kan hij wel verdragen.

Wellicht dat haar huidje flink opknapt als je ei achterwege laat.

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ja, het gaat idd alleen om het eiwit uit ei, vandaar de "ei (eiwit)", maar dit impliceert dat ze nog wel eigeel mag...

Niet heel boeiend, want vaak wordt een ei toch in zijn geheel gebruikt. Het zit toch ook in brood etc?

Ik hoop dat een ei-vrij dieet idd gaat helpen voor haar huidje.

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh? Mijn dermatoloog zei dat het alleen van verzachter kwam omdat je de rest eruit wast. Helpt het om anders een extra spoelwasje te doen na de hoofdwas? Alhoewel als het alleen van robijn komt is de oplossing natuurlijk hartstikke simpel :D

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    In brood zit geen ei. Althans niet dat ik
    weet. Ik vond ei wel mee vallen in voedingsmiddelen. Melk en soja zit in veel meer. Ei zit wel bijna in alle koekjes, dus ook sommige liga's. In pasta zit het vaak. In volkoren in ieder geval niet.

@ Juul, hihi de oplossing is idd simpel. Geen Robijn. Color en witte reus kan hij tegen, dus die gebruiken we nu. Toen ik zwanger was van zijn zusje, had hij ineens weer eczeem in zijn gezicht en ik wist eerst niet waarvan. Maar de zwangerschapskleding was nog met robijn gewassen.

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    In brood zit geen ei. Althans niet dat ik
    weet. Ik vond ei wel mee vallen in voedingsmiddelen. Melk en soja zit in veel meer. Ei zit wel bijna in alle koekjes, dus ook sommige liga's. In pasta zit het vaak. In volkoren in ieder geval niet.

@ Juul, hihi de oplossing is idd simpel. Geen Robijn. Color en witte reus kan hij tegen, dus die gebruiken we nu. Toen ik zwanger was van zijn zusje, had hij ineens weer eczeem in zijn gezicht en ik wist eerst niet waarvan. Maar de zwangerschapskleding was nog met robijn gewassen.

Deel Deze Pagina