Eczeem (mogelijk door KMA) en bijvoeden

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaAnna, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

7 nov 2009
    110
    0
    0
    Mijn zoon is nu ruim 6 maanden. Vanaf 3 maanden heeft hij last gekregen van eczeem. Ruim een maand geleden is zijn eczeem veel erger geworden (rond die tijd ben ik ook overgestapt van hypoallergene voeding naar standaard). Ik ben 2 weken geleden bij een diëtist geweest en zij heeft ons Nutramigen voorgeschreven om te kijken of zijn eczeem (deels) veroorzaakt wordt door koemelkallergie. Sinds we over zijn gegaan op de Nutramigen is zijn eczeem alleen maar erger geworden. Nu mochten we van de diëtist wel gaan bijvoeden, maar heel rustig aan en goed in de gaten houden. Maar ja, hoe doe je dat. Zijn eczeem is namelijk niet stabiel. Dus ik heb geen idee of de verergering van het eczeem komt door een voedselallergie of door andere omstandigheden. Hij heeft nu gehad: banaan, peer, rijstebloem, wortel en sperzieboon. Maar ik heb dus echt geen idee of hij er nu wel of niet tegen kan. Iemand ervaring?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Poeh, hij heeft wel veel gekregen al voor een kind dat eczeem heeft.
    Zou je niet liever gewoon eerst even een paar weken alleen Nutramigen geven, en andere eczeemfactoren zoals wasmiddel, wasverzachter, huisdieren etc. ook uitbannen, zodat de huid helemaal rustig is?

Dan als alles rustig is kalmpjes aan dingen één voor één introduceren. Enkelvoudig, dus geen potjes, maar gewoon vers, 3 dagen hetzelfde. En tegelijkertijd een eczeemdagboek bijhouden waarin je elke dag noteert hoe de huid is, of er bijzonderheden zijn (op bezoek bij iemand met kat of hond, extreem koud of warm weer) en wat er gegeten is.
    Dan krijg je meer zicht op het eczeem.

Ga uit van maanden puzzelen, niet dagen puzzelen. Mijn zoon was ruim een jaar voor we pas echt de vinger op de boosdoeners konden leggen. In de tussentijd hadden we enorm veel aan een coaterpakje, waardoor hij minder last had van de jeuk en zich niet kapot kon krabbelen.
    Het is echt vervelend voor ze hoor, dat eczeem.!

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De voedingsmiddelen die je noemt zijn niet allergeen.
    Voor een veilig allergievriendelijk voedselintroductieschema zie bv.com.
    Vanaf 6 maanden mag je alles geven wat jij hebt gegeven.

Eczeem komt ook vaak door parfum in wasmiddel, wasverzachter, badschuim, bodylotion, huismijt, huisdieren, hooi, bepaalde kamerplanten of bloemen, tapijt, wollen kleding etc. En het wordt erger als de cv aan gaat. Tegen de droge lucht kan je bakjes water neerzetten of natte handdoeken over de verwarming leggen.

Je kan Neutral of Ecover nemen voor de was en alleen natuurlijke huidvriendelijke verzorgingsproducten voor je baby nemen, bijv. Van Weleda.

Ook kan je een bloedtest laten doen.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Producten kunnen wel allergeen zijn, maar alsnog een reactie opleveren. Hier zorgde bijv. peer ook voor buikpijn en eczeem.

5. zogelukkig

Ik snap wel wat jij en DM bedoelen, maar volgens onze ka van het Sophia is het zeer zeldzaam en zie je bij een echte appel-/peerallergie opgezwollen gezicht/lippen, roodheid, ernstige uitslag (anders dan eczeem) en ook darmkrampen/diaree of juist verstopping en luchtwegklachten. Dus niet alleen eczeem.
    Anders spreek je van een gevoeligheid en vaak is dat een kwestie van gewenning.
    Mijn zoontje heeft ook op een aantal voedingsmiddelen tijdelijk overgevoeligheidsreacties gehad, maar gingen na een aantal keer geven van dat voedingsmiddel gelukkig gewoon weer weg.
    Als er echt sprake is van een allergie komt die veelal bij een bloed- en/of krastest wel naar boven. Volgens onze ka en het bleek ook zo. Mijn zoontje was toen wel 1,5.

Ik ga wel mee met DM; eerst de Nutramigen laten beklijven en dan 3 dagen (minimaal) per voedingsmiddel geven, dan ben je nog wel even bezig, maar dat moet dan maar. Het kan soms lang duren voordat een voedingsmiddel uit het bloed is en eczeemplekken kunnen lang blijven zitten, dus moeilijk is het wel.
    Mijn zoontje heeft een paar weken een eczeemplek op zijn bovenbeen gehad en waarvan is ons een raadsel.

En verder ook alle zaken die eczeem kunnen veroorzaken zoveel mogelijk vermijden.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Klopt dat er vaak meer klachten zijn. Alleen toen ze hier kleiner was, begon het eerst met uitslag en daarna andere klachten.
    Nu krijgt ze als eerste darmkrampen.
    Hier was de reactie op melkproducten via mij en bijv. peer vrijwel gelijk.
    Peer lukte hier pas met 11 maand geloof ik, met 6 en 8 maand niet.
    Maar je hebt gelijk, het is meer een overgevoeligheidsreactie als een allergie. Stoofperen ging bijv. wel goed.

Maar voor TS, ik zou eerst de Nutramigen z'n werk laten doen
    en dan rustig opbouwen.
    De keren dat ik te snel wilde omdat andere dingen wel goed gingen, kwam er soms net een reactie en het is veel lastiger om er dan achter te komen wat er is.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

8. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

7 nov 2009
    110
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben met een beetje bijvoeden begonnen bij 5,5 maand (ook omdat hij 2 weken te laat is geboren). Dus in 3 weken tijd 5 voedingssoorten (puur, zelf gekookt) gegeven. Rijstebloem pas sinds gisteren, dus ik dacht dat ik al aardig rustig aan deed :). Ik ga de komende dagen inderdaad maar even niets geven. Kijken of het dan verbetert. Ik heb een week geleden al zijn kleding, handdoeken, beddengoed, knuffels etc. gewassen met Neutral. Ik begreep wel van de dïëtist dat het beter is om de bijvoeding niet uit te stellen. Blijkbaar is dit een belangrijke leeftijd om de andere manier van slikken en mondbewegingen enzo te leren?

Wat me trouwens opvalt is dat zijn eczeem op bepaalde plekken verbetert: voorhoofd, nek, armen, buik en op andere plekken verergert: wangen, rug, benen. Is dit niet gek?

9. zogelukkig

Mijn zoontje heeft in de winter soms last van eczeemplekken maar altijd schrale wangen en benen. Ik wijt dat aan de cv/droge lucht/kou.

Smeer je er wat op? Ik smeer met cetamacrogol, lanette en vaseline. En als het moet hormoonzalf, maar zo lang mogelijk niet. Op de wangen doet weer en windbalsem van Weleda het goed!

Heeft je kindje ook last van darmen en/of luchtwegen? Komen in de familie eczeem of voedselallergieen voor?

En loop je bij een kinderarts voor de kma en het eczeem?

Deel Deze Pagina