wanneer zelf eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Loe, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

We hebben onze zoon gepureerd eten gegeven in het begin.
    (dus zijn niet van de rapley). Hij kreeg erna stukjes en eet natuurlijk ook brood. Maar toch, in zijn warme eten komen we niet veel verder dan goed geprakt.Stukken/stukjes stikt hij zowat in, kokhalst continu, dus echt geen feest. Ik voer hem ook nog, want de lepel begrijpt hij nog niet. Maar nu even de vraag: vanaf wanneer konden jullie kindjes zelf met een lepeltje eten? Ik heb werkelijk geen idee namelijk wanneer kindjes ongeveer dit zelf zouden gaan doen.:)

2. adi

adi Niet meer actief

Ik zou persoonlijk beginnen met het geven van stukken in zijn hand (of voor hem neerleggen). Zo heeft hij de beste controle over het eten, bepaalt zelf hoeveel hij in zijn mond stopt, en je zult zien dat het kokken veel minder zal worden.

Probeer het bij je zelf (heb ik serieus gedaan). Als je partner een lepel met eten in je mond stopt, of als jij zelf pakt en afhapt. Het komt op een andere plek in je mond en heb je veel meer controle over je eten.

lepel is best lastig qua cöördinatie. En al helemaal voor een kind dat nog niet zelf eet. De meeste kinderen leren zelf eten in de volgende volgorde:
    - met de handen;
    - met een vork;
    - met een lepel;
    - met mes/vork en de beschaafde tafelmanieren (zoals niet slurpen van je spaghetti enz)

3. Purk

Purk Niet meer actief

hahaha sommige mensen halen dit niveau overigens nooit...;D

Sluit me verder aan bij adi, hier eet hij goed met een vork, maar de lepel draait hij om voor het bij zijn mond aankomt, met alle gevolgen van dien.

Ook ons mannetje is geen stukken en brokken fan (hoewel brood er zo inzit), maar zelf pakken en eten lukt toch best goed, het is het proberen waard!

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier eet ze vanaf 6 maanden zelf met haar handjes. Vanaf 14 maanden zelf met een vorkje. Inmiddels eet ze best wel netjes met een vork en lepel.

5. Loe

Loe Niet meer actief

nou oeps als ik het zo hoor hadden we dit beter eerder kunnen aanpakken. MAar dit was nu echt iets waar ik totaal geen idee over had hoe en wanneer. We gaan zo dan lekker een kiwi prikken met een vorkje. Dank jullie wel.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij doen het ook altijd een beetje samen. Brood en fruit eet hij helemaal zelf en dat doet hij best netjes (uiteraard wel vieze handjes en vieze snoet, maar de coördinatie is prima). Het avondeten in stukken kan hij goed zelf eten en dan eet hij ook echt veel! Als we bijvoorbeeld pasta eten, dan mag hij zelf met een lepel of vork wat aanrommelen op z'n bordje en ik voer hem tussendoor hapjes van een lepel. Zo kan hij oefenen en krijgt hij toch voldoende binnen. En vooral heel veel aanmoedigen!

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier wordt ook zelf gegeten, afhankelijk van wat we eten met een vorkje of lepeltje, maar de handen komen er nog altijd aan te pas. Als het niet snel genoeg gaat pakt ze gewoon met haar handen... (zelfs de boerenkool afgelopen week, haha!)

Bij rijst of zo helpen wij ook door samen met haar een hapje op het lepeltje te scheppen en in haar mond te stoppen... want ook hier draait ze de lepel al om voordat het in haar mond zit, met als gevolg niks in de mond, alles op de grond!
    Wij hebben op een gegeven moment gewoon een bordje voor haar neus gezet en haar zelf laten rommelen. Ging steeds beter!
    Dus gewoon proberen... en niet bang zijn voor een beetje rotzooi, haha!

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Yoghurt mogen wij haar nu zo'n twee weken ECHT niet meer voeren, dat doet ze zelf met haar lepeltje (en haar handen :D). Warm eten eet ze ook met alles sinds haar verjaardag ongeveer: vork, lepel, handjes. Puur omdat ze het ons zag doen en ook wilde. Haar vork vindt ze nu het leukst, maar ze kan nog niet zelf prikken. Dat moet ik dus doen ;) Dan mag ze van mij net zo goed met haar handjes eten hoor...

Ze heeft trouwens wel Rapley gehad.

9. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Hier sluit ik me volledig bij aan :)

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik probeer Simone ook te leren prikken met een vorkje maar die aait over haar eten dus dat werkt nog niet. Als ik prik eet ze wel netjes van het vorkje.
    Met een lepel eten kan ze alleen als het omgedraaid blijft zitten haha, dus hele dikke yoghurt of boerenkoolstamppot.

Wij hebben ook Rapley gedaan maar ze is er niet sneller door geworden :)

11. fafje

fafje Niet meer actief

kokken werd hier alleen maar minder, door vaker stukken te eten...hier dus wel rapley vanaf 6 mnd...maar heb ook gecombineerd prakjes gegeven in het begin...diy was alleen niet lang nodig, omdat hij steeds behendiger werd in het zelf eten en het leren omgaan met grote en kleine stukken..

hier wordt wel elke dag met vorkje of lepel gegeten...maar hij eet tegelijkertijd met zn handen, odmat het natuurlijk nie zo snel gaat nog...tis ehct nog oefnen

Deel Deze Pagina