Ik heb vorig jaar een Bumbo aangeschaft voor mijn dochter, die is nu 8 maanden. Af en toe zetten we haar er in. Tot onze grote schrik zijn mijn man en ik via internet erachter gekomen dat er in Amerika een grote terughaalactie geweest is van de Bumbo (al vanaf 2007!). Baby's kunnen zichzelf uit de Bumbo manouvreren en daardoor zijn er al veel (ernstige) ongelukken gebeurd. Natuurlijk weten we allemaal dat je de Bumbo niet op een tafel of een andere verhoging moet zetten, maar zelfs op de grond vind ik het een eng idee dat ze eruit kan vallen. Nu maken ze Bumbo's alleen nog maar met een veiligheidstuigje, maar pas vanaf dit jaar! Ik weet dat je je kind niet zonder toezicht in de Bumbo moet laten. Ik wilde jullie alleen even op de hoogte brengen, aangezien ik er nogal van schrok dat er in Nederland weinig over deze actie bekend is. Je kunt zo'n veiligheidstuigje alsnog erbij krijgen, zie onderstaande link: Bumbo Baby Seat - Voluntary Recall Safety Information Ook nog een linkje van het nieuwsbericht in Amerika: Bumbo Baby Seats recalled - YouTube
Ja volgens mij heb ik dit al gelezen toen mijn zoontje net geboren was (inmiddels 4,5) en daarom ook nooit eentje gekocht.
Mijn zoontje zat er ook in op het kdv (op de grond) terwijl wij er allemaal bij stonden, lag hij ineens op de grond. Heb toen aangegeven dat ik liever niet meer wil dat hij erin gaat zitten
was algemeen bekend toch? mn kleine wordt 2 en voordat ze geboren werd was me al duidelijk dat zo'n ding er never nooit in zou komen. kindjes die zich eruit konden wippen of met ding en al omvielen. bedoel, zijn toch compleet nutteloze dingen?? een kind wat niet zelfstandig kan zitten, moet je er niet inzetten. is een gedwongen zit en niet zo goed voor bekken, rug en heupjes. en een kind wat al wel zelf kan zitten, heeft zo'n ding niet nodig en kan gewoon op de grond zitten. dus wat het nut zowiezo is?? tja, en er zijn altijd mensen die zo'n ding met kind en al op de tafel zetten om hapjes te geven. of voor de tv zodat ze zelf even hun handen vrij hebben..... en die echt grote ongelukken zullen dus voornamelijk gebeuren als ze kind dus ergens opzetten met zo'n ding en niet opletten of weglopen.
Zoonlief heeft er wel eens ingezeten rond 6 mnd, wij vonden het een handig stoeltje om hem in te eten te geven. Maar daar moest je écht bij blijven, want meneer kon zichzelf zo achterover gooien en afzetten met de benen, dat hij eruit kon. Het verbaast mij dus niets. Maar wel goed dat je het even post, misschien zijn er ouders die niet door hebben dat het geen veilig zitje is om je kind zonder direct toezicht in te laten zitten. (nog even los van het gegeven dat je kinderen die niet uit zichzelf gaan zitten beter niet in zittende houding kunt 'forceren' in zo'n stoeltje, dat is niet goed voor hun rug.)
ik heb hem af en toe gebruikt om eten te geven van 6-8 mnd, dat ging een stuk makkelijker dan een wipstoel, maar verder zou ik hem ook niet gebruiken. Ze zitten zo in een gedwongen houding.
ik heb hem ook thuis, gekocht voor onze oudste (bijna 5), hij heeft er ongeveer een maand of 2 af en toe ingezeten, hij ging vrij snel zelfstandig zitten. maar als hij er in zat maakte hij altijd een plankje van zichzelf waardoor hij zich er dus uit wipte... ik liet hem dus inderdaad nooit alleen, en langer dan 5 a 10 minuten heeft hij sowieso niet gehaald, want dan wilde hij er al weer uit... bij onze tweede zoon hetzelfde verhaal... en nu bij onze dochter heb ik r alleen voor de foto een keer erin gezet, maar zij wilde ook niet, dus echt ideaal vond ik ze al niet nee...
onze fysio adviseerde ons om het kindje nooit zitten neer te zetten voordat het kind zelf tot zit houding kan komen en zo kan zitten. op kdv hadden ze die wel in 2009!maar mocht van mij niet dus.