Snap het allemaal even niet meer (slapen)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door LadyM83, 1 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 LadyM83, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2013
    Mijn jongste is nu 9,5 week en je zou denken dat ik niet zo onzeker zou zijn omdat het mijn 2e is.
    Maar niks is minder waar....

Op het net en in boekjes lees je dat je ze wakker in bed moet leggen.
    Maar met de laatste avondfles eb nachtfles slaapt ie vaak al.
    Dat is gewoon niet altijd te voorkomen...
    Hoe doen jullie dat?

Elke nacht wordt ie standaard om 2 uur wakker voor een fles.
    Ongeacht hoelaat de vorige fles was. Dat is toch raar?

Kan ik nog wat doen om er voor te zorgen dat hij doorslaapt, althans niet elke 4 uur een fles in de nacht.

Hoeveel slaap is normaal op deze leeftijd? Wanneer gaan ze over op 2 slaapjes?

Ook lees ik van moeders dat ze direct aan het huiltje horen wat de baby heeft. Voor mij is het 1 grote brij... Ook zie ik de vermoeidheissignalen niet... Die van mij wrijft echt niet door zijn oogjes of wat dan ook

En bij het in bed leggen en als hij dan huilt lees ik dat je moet troosten.
    Das heel leuk, maar ik heb ook nog een peuter.
    Ik kan toch niet continue dan maar troosten??

Iemand dus tips??

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is heel normaal hoor. Je hoeft niet uit te gaan van wat ze in de boekjes zeggen, elk kindje is anders. Als je hem goed observeert, kun je op een gegeven moment huiltjes onderscheiden. Honger, krampjes, verveling... etc.

Ook een nachtvoeding met 9 weken is nog heel normaal, hij heeft dat gewoon nodig. Er komt vanzelf een periode waarin je zal zien dat hij 's nachts meer tijd tussen de flessen zal laten. Je kan dat niet forceren, kindjes bepalen dat toch echt zelf.

Ik zou investeren in een goede ergonomische draagzak of doek en hem lekker veel bij je dragen. Ze hebben enorm veel behoefte aan mama in deze periode. Zeker met een peuter erbij is het geen overbodige luxe nog iets van bewegingsvrijheid te hebben. En laat het los. De tijd dat hij wakker in bed gaat en doorslaapt komt echt! Hij is pas 9 weken, heeft 9 maanden onder je hart gewoond en moet nu aan die grote buitenwereld wennen...

3. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Thomas ging nooit meteen na de fles slapen dus die heb ik altijd wakker in bed moeten leggen. Hij speelde juist altijd na de fles en werd wakker door de honger. Dan was het dus drinken na zijn slaapje en dan spelen tot hij signalen van moeheid vertoonde en ging dan naar bed. Zo heeft hij goed geleerd om zelf te gaan slapen. Hij staat nu vaak rechtop als ik de deur uit ga maar hij gaat zelf liggen en slapen.

Naar 2 slaapjes ging hij pas met 6 of 7 maanden. Daarvoor vaak nog 3 en soms zelfs 4x. Heb tot die 2 slaapjes altijd naar bed gedaan als hij moe was en niet gekeken naar tijden of hoeveelheid van slaapjes. Beetje op gevoel en niet zo op de klok. Sinds de 2 slaapjes zit er ritme in en gaat hij halverwege de ochtend en eind van de middag slapen. Maar soms (net als vanmorgen eigenlijk) is hij ineens veel eerder moe en dan gaat hij gewoon even naar bed. Ligt nu voor de 2e keer te slapen vandaag en eind van de middag waarschijnlijk voor de 3e keer.

4. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Oh ja echt wrijven gebeurde hier ook niet zo maar ik merk het aan zijn gedrag. Hoe meer geluid hij produceerde hoe meer moe hij was. Hij begon ook wat te jengelen en dus met veel geluid. Dan was het tijd om naar bed te gaan.

Ik ben wel altijd continu even naar hem toe gegaan om te troosten en tutje te geven. Rende soms wel tig keren de trap op en af om dat te doen maar bleef nooit lang in de kamer. Even aai over zijn bolletje, tutje geven en soms even muziekje aan en de kamer weer uit. Dit was alleen als hij wat jammerde want echt laten huilen heb ik ook niet gedaan. Dan nam ik hem even in mijn armen om hem uit de cirkel te halen en legde hem als hij gekalmeerd was weer terug. Dan ging het wel vaak goed.

5. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank !
    Had echt zwaar het gevoel dat het aan mij ligt en " dat het nooit meer goed komt".
    Zo van als ik dat nu niet doe dan zal hij nooit zelf in slaap vallen in zijn bed.
    En ook dat er zoveel kindjes zijn die doorslapen, dan denk ik : he, zal wel iets fout doen...

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Doorslapen gebeurd hier nog niet eens elke nacht. Kinderen en ook wij worden altijd wakker in de nacht. Alleen wij weten het niet meer omdat wij weer omdraaien en gaan slapen. Kinderen moeten leren om weer in slaap te vallen. Ik ga er nog regelmatig even uit om een op de grond gevallen speen te geven. En heeeel soms als hij niet zo denderend gegeten heeft kan hij ineens echt honger hebben in de nacht en dan is het na een fles wel goed en gaat hij weer slapen.

Maar jouw kleintje is echt nog klein en het is heel normaal dat hij nog wil drinken in de nacht. Die van mij heeft wel de eerste paar maanden nachtvoeding nodig gehad. Rond de 5 of 6 maanden ging hij pas echt doorslapen.

7. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar heb je daar ook zelf wat voor gedaan? Bijvoorbeeld met de tijden schuiven of helemaal niks ??

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter ging met bv met 3 maanden doorslapen. Hier heb ik niets voor 'gedaan', dat is helemaal vanzelf gekomen. Een kindje gaat doorslapen als hij/zij daar zelf aan toe is, en eerder niet.

Ook geven andere ouders vaak een rooskleurig beeld van hoe hun kleintje het doet in de nacht. Staar je daar niet blind op, er komt een tijd dat jouw zoontje ook zal doorslapen. Nachtvoedingen zijn echt heel normaal.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Nachtvoedingen zijn idd heel normaal. Mijn jongste gaat nu pas wat langer slapen. Dat heeft ze eerder maar heel even gedaan, zo rond 3/4 maanden dacht ik.
    Wakker in bed leggen was hier met 3,5/4 maanden, daarvoor droeg ik haar bij me of wandelde ik haar in slaap.
    Hier reageer ik altijd op huilen en de eerste 3 maanden was ze gewoon de hele dag in mijn buurt.
    Hier doet ze nu 2-3 slaapjes per dag.

10. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, hoe onzeker kun je zijn he!
    Haha, terwijl ik dat met de eerste totaal niet had.
    Maken jullie ze overdag wakker voor een fles?

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb hem alleen wakker gemaakt als hij echt heel lang sliep en de tijd tussen de flessen echt te lang werd. En als ik echt weg moest met hem maar anders heb ik hem zoveel mogelijk laten slapen tot hij uitgeslapen was.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Die brij dat had ik ook hoor. En nu nog weet ik echt weleeens niet precies wat hij wil. Ik hoor nu het verschil wel maar dat is meer een jengel en een echte huil. Meer smaken zijn er niet. Ik hoor ook wel aan de jengel of hij er mee in slaap gaat vallen of niet (meestal). Maar toen hij zo klein was hoorde ik t verschil ook niet...

En dat wakker in bed leggen moet je niet zo nauw nemen. Als je dat een keer per dag niet lukt is er echt geen man over boord. In het begin dacht ik ook dat ik hem snel iets aanleerde of verwende maar dat is echt niet zo bij babies....

Ik maakte hem wel wakker voor een fles na 4 uur. Op de dag altijd max 4 uur tussen de voedingen....

Dat doorslapen deed die van mij met 8 weken en met 10 weken klokkie rond. Je kleine doet het pas als hij of zij er aan toe is. Dat blijft altijd afwachten....

13. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

F.ay geeft hier ook zelf de voedingen aan. Nu na 3 maand zit er een prachtig regelmaat in. Het doorslapen ging bij haar vanzelf. Wel heb ik iedere keer als ze haar fles goed leeg dronk langzaam de voedingen opgehoogd. Nu zit ze op 5 voedingen 180/6.
    Doordat ze wat meer ging drinken ging ze zelf wat langere tijd tussen de voedingen laten.

Nu met 3 maanden is het bij haar zo dat ze 'smorgens tussen 7.00 en 8.00 wakker word. Ze overdag om de 3 a 4 uur drinkt en ze gaat slapen na de voeding van 18.00. Dan maak ik haar wakker rond een uur of 22.30 en daarna slaapt ze tot de volgende ochtend.

Bij G.aia (nu 8 jaar) was het zo dat ze heel klein was bij de geboorte en heel lang op kleine flesjes zat. Ze kon gewoon niet meer drinken. Dus ze heeft heel lang op 7 a 8 voedingen gezeten per dag. Ze ging ook pas doorslapen na een jaar. Ook was ze vaak ziek en sliep ze bij mij in bed omdat ik gebroken was van de gebroken nachten.

14. ziana

ziana Lid

25 jul 2012
    45
    0
    0
    Nederland
    Hoeveel flesjes geef je? En met welke hoeveelheid? Is het echt honger wat hij heeft? Of wilt hij gewoon getroost worden met zijn speentje ? Toen mijn zootje 9 weken was werd hij ook altijd snachts wakker maar als ik hem een speen gaf viel hij weer in slaap hij is nu 11 weken en slaapt sinds kort na zijn laatste avond fles van 22:30 door tot 07:30

15. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga vanacht inderdaad eens proberen of het misschien de speen is.
    Overdag drinkt ie elke 4 uur de fles leeg, en die in de nacht wordt steeds minder ...
    Of misschien ga ik er te snel naar toe zodra hij begint te huilen, en geef ik hem de kans niet verder te slapen??

16. Arnoe

Arnoe Bekend lid

1 sep 2010
    869
    1
    0

Met 9,5 week gaf ik ook nog nachtvoeding (rond twee of drie uur)
    Ik ging mezelf rond de dertien weken aanleren om hem s ochtends rond vijf uur (als het nog wat kort op vorige voeding zat) even te laten huilen. Ik keek dan op de klok en nam mezelf voor as na een kwartier te gaan kijken. Na vijf - tien minuten was het dan ineens stil :) dat hielp me enorm en hij was daarna ook snel van zijn nachtvoeding af (ruim drie maanden)

17. misa

misa Niet meer actief

Och het klinkt echt alsof je het even allemaal kwijt bent. Meid, je doet het prima..! Zet je verstand een tandje lager en volg je gevoel. Je kindje is nog maar 9,5 week oud. Doorslapen is dan nog voor lang niet elke baby gebruikelijk. (Mijn oudste sliep met 6 weken door, de jongste nog niet met 8 maanden).

Overdag hield ik er altijd maximaal 4 uur tussen om zo een dagritme te houden. Savonds heb ik ook lange tijd wakker gemaakt, maar dat zou ik denk ik niet snel weer doen. En snachts ook zeker niet op deze leeftijd.
    Wil je kindje echt een flesje of is een knuffel en/of een speentje ook oke?

Mijn oudste was een voorbeeldig kind en ik had hem snel door zeg maar. Mijn jongste is soms nog steeds een raadsel.. :)

En ja wakker in bed leggen waar mogelijk. Maar savonds of smachts is het juist fijn en lekker als ze lekker snel weer ingedoezeld zijn vind ik. Is gewoon anders dan overdag.

Overgaan op twee slaapjes zal waarschijnlijk nog wel een aantal weken of zich laten wachten. Je kindje kan waarschijnlijk nog echt niet zolang wakker blijven. Kijk hier anders eens voor de wakkere tijden:
    inbakeren.nl - Hoeveel slaap heeft baby nodig? Hoe lang wakker zijn? (beetje naar onderen scrollen)

Voor vermoeidheidssignalen kun je ook daar kijken voor tips:
    inbakeren.nl - rust en regelmaat
    Maar het is niet altijd makkelijk, vind ik ook hoor! :)

En de huiltjes herkennen.. Tja dat komt echt wel. Maar soms duurt dat gewoon even.

Laat je niet onzeker maken door wat anderen wel zien en horen en merken aan hun baby. Daar heb je niets aan, want jij moet het zelf doen met je kinderen.

Wil je nog altijd hele kleine baby (niet vergeten!) niet slapen of huilt hij, neem hem dan gewoon lekker bij je. Desnoods in een draagzak (www.babybij.nl). Geeft echt niet. Het komt wel dat je kindje meer in zijn bedje slaapt. Dus op naar je gevoel..! Je doet het echt wel goed!!

18. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Titel even aangepast zodat men weet waar de topic over gaat.

19. LadyM83

LadyM83 Actief lid

23 jan 2010
    212
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de linkjes.
    Moet mijn angst van " als het nu niet lukt dan lukt he nooit" aan de kant Zetten.zal vast allemaal los lopen.
    De speen vanacht was geen succes! Weten we dat ook weer ;)

20. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Na 1 nacht proberen kan je niet echt zeggen dat het niet werkt. Je kindje moet eraan wennen en dat zal misschien een paar nachten "kosten". Bij veel dingen die je anders wilt doen zal het niet meteen lukken maar heeft het tijd nodig. Geduld is in deze wel belangrijk.

Deel Deze Pagina