Gisteren is heeft mn dochter van 18 maanden heel hard haar hoofd gestoten, ze huilde ook heel erg even en daarna was het over. Geen zichtbare schade (bult oid) maar nu is ze gisteren 2 uur daarna gaan spugen en dat is niet gestopt, alles komt er uit, melk, water. Ze slaapt ook bijna alleen maar (is vandaag sinds 6.30 10 minuten wakker geweest, als ze wakker is ook erg suffig) en heeft sinds vanmorgen ook koorts erbij gekregen (39,1). Ik heb geen paniek en wil ook niet zomaar naar de HAP gaan. Wat zouden jullie doen? Ik dacht zelf wachten tot einde middag en als ze dan nog niets binnen houdt even bellen en advies vragen..
NU naar de dokter! Ik heb op de neurologie gewerkt en ze heeft minstens een hersenschudding. Hopelijk is het dat alleen maar, maar erger moet echt uitgesloten worden! Ik wil je niet bang, maken maar dit is ernstig genoeg om NIET te wachten!
hier is het simpel: reageerd ze anders en spuugt ze: direct naar de HAP! hersenschudding en evt complicaties mogen zeker niet onderschat worden!!
dank voor de reacties! Ik ben geweest.. Ik had gebeld en kreeg een afspraak voor 14.40 uur. Prima en als ze anders werd weg raakte etc dan bellen en kon ik eerder komen. Nou had nog niet opgehangen of ze raakte idd weg, keek wazig, werd slap en kreeg nauwelijks contact, dus ik weer gebeld en kon gelijk komen. Een verpleegkundige gezien, koorts gemeten (2 min geleden thuis 39,6 rectaal, daar oor meting 38,0), en verhaal gedaan maar kinderarts wilde haar niet zien, zal niets te maken hebben met de klap op dr hoofd, misschien virusje, kom straks maar weer terug naar de huisarts, dus ik zit weer thuis. Dochter ging weer gelijk slapen in de auto en is helemaal onder zeil. sorry maar ik vind dit echt raar, eerst wil de KA niet eens kijken, ik neem aan dat dit soort klachten ook bij een serieus iets horen, en wordt vervolgens weggestuurd om weer terug te komen. Dus we mogen straks weer terug. Mijn vraag was ook "is dat wel nodig, want als de KA niets wil en kan wat kan/wil de ha dan?" ja om te kijken of ze evt uitgedroogd is of zo... Ik maak me zorgen om de suffigheid, weg raken, veel slapen, en blijven overgeven en zij gaan me afschepen met ORS straks
Als je het niet vertrouwt, dan blijven aandringen. Laat je niet afschepen! Vind dit inderdaad erg halfslachtig. Mijn mannetje is ooit van de commode gevallen en ik moest meteen langskomen, ze hadden het zelfs over een opname protocol dat sinds kort bestaat. Gelukkig helemaal niks aan het handje. Maar in jouw geval zou ik echt aandringen. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar dat wéét je niet!
Ik zou terug bellen en een doorverwijzing eisen. Geef dit aan: ze heeft haar hoofd HARD gestoten, 2 uur later gaat ze overgeven. Dit kan een teken van hersenletsel zijn. Sufheid geeft aan dat ze geen volledige EMV score heeft (bewustzijnsscore), kan dus duiden op hersenletsel. Wegraking is een nog slechter EMV, kan dus duiden op hersenletsel. Ik wil NU verder onderzoek op dit vlak! Klinkt even heel ernstig zoals ik het verwoord, maar artsen hebben duidelijke taal nodig. Als het een virusje is, dan is dat prima, maar de koorts kan ook toeval zijn. Trek je het door, dan kan het ook door het hoofdletsel komen, maar dat is wel weer wat ver gezocht. Weet je wat je anders doet, gewoon naar de eerste hulp in het ziekenhuis. Boeien... geef je gewoon aan dat je de HAP niet vertrouwd en dat je kindje te slecht is en dat je bang bent voor letsel door de val. Bij hoofdletsel moet je kindje minimaal gezien worden. Ze doen dan ook pupilcontrole, met een lampje in de ogen schijnen. De pupillen moeten dan van groter naar kleiner gaan en beide even groot zijn.
Ik ben Zelf ook niet van het panieken. En denk ook wel dat het mee zal vallen. Als er zo direct na het stoten weinig meer aan de hand was dan zou ik er vanuit gaan dat het wel mee valt. Denk dat de rest er wel los van staat. Volg je eigen gevoel (in eerste instantie was je zelf ook niet ongerust als ik het zo lees). Als je nu denkt dat het echt mis is dan zeker aandringen op verder onderzoek. Jij kent je kind het beste en als ze normaal niet zo is bij "gewoon" ziek zijn dan moet je dat ook echt duidelijk uitspreken. Geen onnodig risico nemen!
Wat een slechte reactie van de hap! Zodra ze wegvalt naar de eerste hulp rijden met haar. of gewoon weer de hap bellen
Niet altijd handig om op de neurologie te hebben gewerkt, maar het probleem bij mogelijk hersenletsel is juist dat het pas later echt merkbaar kan worden. Soms pas na een dag, dagen of zelfs weken tot maanden. Daarom is wekadvies zeker 24 uur, dat is niet voor niets. Daarom vind ik dat dit zeker uitgesloten moet worden, ik heb te veel gevallen gezien waarbij er te laat gehandeld werd. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.
Ik zou echt aandringen. mijn zoontje is van de trap gevallen op zn achterhoofd. Hij huilde direct maar hij moest wel een nachtje blijven. En elke x worden wakker gemaakt.
Heeft de verpleegkundige alleen getempt, of ook nog wat verder onderzocht? In het eerste geval zou ik opnieuw bellen, in het laatste geval kan het goed zijn dat zij wel degelijk gecheckt heeft op signalen van hersenschudding?
Sandana: hersenschudding en koorts? Oprechte vraag hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb er nog nooit van gehoord! TS: sterkte! Ik zou ook zeker de hap hebben gebeld. Laat je niet afschepen hoor! Of het nu wel of niet van de val komt, goed klinkt het niet.
Wow, wat een lakse kinderarts. Ik sluit me geheel aan bij Sandana en zou op zn minst willen dat ze hersenletsel uitsluiten! Door die koorts attribueren ze nu waarschijnljik alles aan een virusje, omdat dit statistisch gezien het meest waarschijnlijke is. Maar zelf als de kans op letsel klein is, zijn de gevolgen potentieel groot genoeg om het geheel te willen uitsluiten. Dit moet niet door een vpk, maar door een arts gedaan worden. Heel veel succes en vooral sterkte voor je meisje!!
Dit is dus het probleem. Er is ook gewoon een kans dat de koorts door een virus komt en het spugen en wazig zijn door hersenletsel. Door die koorts worden de artsen op het verkeerde been gezet en nemen ze het niet serieus. Een kwalijke zaak in mijn ogen.
Waarschijnlijk virus door hoge koorts, huisarts gezien. Suf door koorts en daardoor veel slapen. Moet het aankijken en omdat ze niet meer spuugt valt t waarschijnlijk mee..