Eczeem ooglid: tips creme?

Discussie in 'De lounge' gestart door Suuzan, 18 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik heb helaas al maanden last van eczeem bij 1 oog. Ik ben al die tijd al gestopt met oogmake-up, maar het gaat maar niet weg. Heeft er iemand met dezelfde ervaring (dus echt alleen bij ogen) een goeie tip wat ik erop kan smeren? Ik gebruik weleens lanette creme, maar het gaat maar niet weg.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Ja ik heb er ook last van momenteel op beide oogleden. Ik gebruik elke nacht een dikke laag bepanthen en dat lijkt goed te helpen. Bij mij wordt het ook erger als ik mijn medicijnen voor allergieën niet regelmatig neem, dus weet niet of er zoiets bij jou speelt. Is wel hooikoorts seizoen bijvoorbeeld nu.

Suuzan vindt dit leuk.
  3. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Kan ook een schimmel bij zitten dus even naar de huisarts

Suuzan vindt dit leuk.
  4. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Shea butter!

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Hier toevallig ook en ook al maanden geen make-up op. Als het er is smeer ik paar dagen constant vaseline lannette. Bij mij zit het alleen wel vast aan dat ik dan ook constant heel ziek ben en m’n ooglid etc wordt dan ook heel dik. (Helaas al maanden dat ik ziek ben en dat neemt dan toe tot heel ziek zijn en dan doet ook dat oog mee) onderzoeken staan en worden gedaan maar nog steeds geen oorzaak gevonden.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Naar de huisarts. Lanette, carbomeer, andere vaseline soorten, bepanthen, zijn allemaal onderhoudscremes. Als je dan toch eczeem krijgt moet iemand kijken of je een hormooncreme moet en zo ja, welke klasse. Of dat het een schimmel is en dan kun je het gewoon af met miconozol.

Maar dus even laten controleren. Met een klasse 2 of hormooncreme ben je er zo van af waarschijnlijk.

Taiga en Suuzan vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    #7 suus1983, 18 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2023
    Klasse 2 op je oogleden zou ik zeker niet direct mee beginnen. Prima voor de rest, maar met je oogleden zou ik wat uitkijken. Sowieso met hormooncreme in je gezicht. Kun je weer heel nare uitslag van krijgen (ja weet ik uit ervaring).
    Pas als de vette zalf niet helpt.

Suuzan vindt dit leuk.
  8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Juist vette zalven en pas als dat niet helpt ga je naar hormoonzalf. Verder doe je dat met oogleden niet snel omdat die heel dun zijn.

Suuzan en suus1983 vinden dit leuk.
  9. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Wat vervelend!

10. liset22

liset22 Actief lid

21 jul 2007
    212
    99
    28
    Lipikar baume ap+

Suuzan vindt dit leuk.
  11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    O echt waar van dat hooikoorts seizoen? Ik ben zo ‘blij’ dat je het zegt! Ik dacht dat ik gek werd van de jeuk in m’n ogen de laatste week en ik vond het zo raar want het begint bij mij nooit zo vroeg. Ik had al bijna m’n oogarts gebeld van de week maar toch maar eerst een pilletje genomen en dat gaf verlichting na 2 dagen.
    Meestal neemt het bij mij af als het regent en dat deed het ook best veel deze en vorige week dus ik ging al enge dingen denken. Maar ja, bij mij ligt m’n oog gevoelig natuurlijk.
    Tjoh. Fijn dat ik dit lees.

owly vindt dit leuk.
  12. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Nou volgens mij doe je niet ‘zo snel’ hormoonzalf op je oogleden…
    Ook dokters (huisartsen) zijn daar helemaal niet van. Je oogleden zijn veel te dun hiervoor en de kans op schade aan je oog maak je hiermee veel (echt veel) groter. Oogdruppels en neusspray, klinkt gek maar eczeem op je ogen kun je voorkomen door een neusspray zegt mijn arts. Je probeert het eerst met vette, hormoonvrije, zalf.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier gebruiken we protopic als het weer opspeelt.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja maar ze geeft aan dat ze al lanette crème gebruikt (vette zalf) en het gaat niet weg, en ik zeg dat ze naar de huisarts moet voordat ze verder gast doktoren. Dus we zeggen hetzelfde?

Ik moet trouwens regelmatig klasse 3 zalf op mijn oog doen want ook eczeem daar, en dat gaat prima. Maar eerst laten diagnosticeren bij de HA wat er aan de hand is.

vlindermoeder en Fruity90 vinden dit leuk.
  15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Eczeem, hooikoorts en andere allergieën kunnen een onderdeel zijn van Atopie. Hangt samen, ik heb bijvoorbeeld overlast van, mijn dochter alleen van benauwd zijn, mijn zoon van eczeem en de andere heeft hooikoorts. Dus een antihistamine bij jeuk is eigenlijk niet zo gek als je atopisch allergisch bent of jeukende ogen hebt.

Ik moet altijd desloratadine nemen bij jeukende ogen, mijn zoontje kan het af met kilocalorieën oogdruppels en neusspray. Maar ik snap helemaal dat jij liever niet druppelt metbiets in jevogen tenzijbhet echt niet anders kan dus antihistamine slikken is helemaal niet gek.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Daarom was mijn eerste zin (en de een na laatste) ook:'Ga naar de huisarts' en niet 'smeer klasse 2 hormoonzalf'

17. Moment

Moment Lid

23 jan 2019
    48
    29
    18
    Vrouw
    Weten jullie ook waar het door komt?
    Want dat is ook vrij essentieel om te weten ipv alleen smeren.
    Ik heb het zelf al sinds begin december en het was ook behoorlijk extreem.
    Echt van alles geprobeerd en gesmeerd. Sudocreme, bepanthen, kruidvat eczeemcreme, kokosolie, olijfolie etc want ik wil geen hormoonzalf er op ivm de dunne huid. Maar het werd alleen maar erger.
    Make up weg, nog diverse hypoallergene mascara's en elektrische wimperkruller (dacht dat ik misschien allergisch was voor het materiaal van de normale) gekocht, wimpers en wenkbrauwen niet meer geverfd, maar niets hielp.

Alleen met uiercreme (Kruidvat eigen merk) werd het iets minder, de huid wat zachter en vetter. Vorige week ontdekte ik pas dat het iedere keer na het haren wassen weer erger werd en nu ben ik gestopt met mijn haren wassen met shampoo en was het sinds een ruime week alleen met conditioner. En nu is het bijna weg. Ik vermoed nu dus dat het door de shampoo komt en dan denk ik met name aan de cocamidopropyl betaine die daar in zit. Wellicht is dat voor jullie ook het proberen waard. Ik denk dat het bij mij is getriggerd doordat ik volle bak stress had/heb icm droge huid door het herfstweer (heb het namelijk altijd in december en dan heb ik (december drukte) stress. Nu langere tijd stress door enorme drukte en dat lijkt toch te triggeren.
    Als het helemaal weg is, ik denk eind vd week, ga ik wederom een keer shampoo gebruiken om te kijken of er dan weer een reactie op komt om zeker te weten of het van de shampoo komt.

Suuzan vindt dit leuk.
  18. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Ze schrijft dat ze dan eventjes smeert of 1 keer per dag dat is echt te weinig je moet het constant vet houden. Werkt het dan niet dan idd moet er iets anders.

Suuzan en suus1983 vinden dit leuk.
  19. LaQueen

LaQueen Fanatiek lid

4 mei 2014
    4.329
    5.185
    113
    Vrouw
    D
    M
    #19 LaQueen, 19 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2023
    Ik ben ook bekend met eczeem, vroeger heel erg in het gezicht bij m’n ogen en rondom m’n mond heb ik het nu nog steeds wel vaak. Voor mijn gezicht heb ik een klasse 1 hormoonzalf. Als ik dit 1/2 dagen smeer is het daarna vaak weer rustig genoeg om het met vaseline in te smeren. Ogen deed ik alleen in de nacht met vaseline (& soms dus 1 of 2 nachten hormoonzalf), mond gewoon de hele dag met vaseline als dat nodig is (& heel af en toe ‘s nachts hormoonzalf). Vervelend bij je ogen hè? Ik werd vaak wakker met van die dikke opgezette oogleden.

Ik heb het inmiddels ook al maaaaanden op m’n handen, maar ik ben niet goed in regelmatig smeren want ik heb een hekel aan vette handen. Voor mijn handen heb ik een klasse 4.

Suuzan vindt dit leuk.
  20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Hoe vaak smeer je op een dag? Onze zoon had toen hij klein was hele erge eczeem op zijn armen en benen. We gebruikte lannette crème en dan 4 keer per dag. Deden we het minder ging het niet weg.

Deel Deze Pagina