honger of zuigbehoefte?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mevrouw Pinguin, 18 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Onze zoon is nu 6 dagen oud en ik dacht dat de bv heel goed ging maar ik word erg onzeker Door mijn kraamhulp.

Onze zoon is op dag 5 40 gram aangekomen en dag 6 30 gram aangekomen. Hij groeit dus. Alleen zijn zin plasluiers (5 per dag) niet zo vol en hij poept ook bijna niet tot weinig.

Ik kolf nu elke voeding na want hij is niet altijd tevreden na 2 borsten. Ik ben aardig Door mijn voorraad heen. Wat mij opvalt is dat als hij ontevreden is ik hem met mijn pink wel rustig krijg en dan gaat hij slapen. Ik denk dus dat hij soms onrustig is Door de zuigbehoefte want op die momenten laat hij continu de borst los. Maar kraamzorg vind dat hij te weinig groeit ondanks dat hij toch langzaam wel aan komt.

Ik wil geen kv bij geven maar voor morgen heb ik niks extra's meer.

Hoe weet je of het honger of zuigbehoefte is?

2. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hoi, hoeveel woog hij bij de geboorte? volgens mij is het een goed teken hoor dat hij aankomt in gewicht.
    Ik heb mijn eigen logboek van de kraamweek er even bijgepakt, maar hier ging mijn dochter ook pas vanaf dag 5 groeien. Op dag 5 ook 5 plasluiers en vanaf dag 6 wel 8 plasluiers.
    Heeft je zoon al wel de overgangsontlasting? Is de meconium al uit zijn darmen, daar kon ik goed aan zien dat de borstvoeding goed op gang kwam. Poepluiers zijn in de kraamweek volgens mij wel belangrijk. Te weinig plas en poepluiers kan een teken zijn dat hij te weinig drinkt.
    Hoevaak voedt je op een dag? Je zegt dat je na elke voeding nog nakolft, geef je dit dan ook direct? Je zou er ook voor kunnen kiezen om hem vaker aan te leggen, overdag minimaal om de 2 uur. Door vaker aan te leggen bevredig je hem in zijn zuigbehoefte en komt bij jouw de productie meer op gang. Ik had bijvoorbeeld vaak 9 voedingsmomenten op een dag, maar 12 keer kan ook hoor.
    En op je vraag, hoe weet je of het honger of zuigbehoefte is. Dat weet je alleen maar door uit te testen. Ik ging er zelf altijd vanuit dat het honger was (dus aanleggen) en als ze niet wilde drinken dan niet. Ik legde dus bij honger en zuigbehoefte mijn dochter aan de borst. De eerste weken is het erg belangrijk om vaak aan te leggen om je productie goed te krijgen. Je kan dus over het algemeen niet te vaak voeden.
    Leg je goed aan trouwens? Grote hap en gekrulde lippen? Het kan zijn dat hij niet effectief zuigt, waardoor hij misschien ook wat onrustig is. Schakel anders een lactatiekundige in om even mee te kijken.
    Een heel verhaal maar Succes.

3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Klinkt idd als honger eerlijk gezegd. Als je nu al extra kolft zal je snel ( binnen 1-2 dagen) meer productie krijgen en wellicht is hij dan wel tevreden.
    Hoe vaak wil hij drinken? Het wil ook wel eens helpen om een dag elk uur aan te leggen. Even intensief voor jou, maar goed voor je productie en zuigbehoefte wordt ook bevredigd

4. J27

J27 Lid

17 mrt 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met de kleine!

Maar ik zou mij niet al teveel zorgen maken, in het begin zat ik elke uur wel met een baby aan mijn borst.
    Hij moest het allemaal nog gaan regelen en dat moest ik gewoon toelaten.
    Zeer vermoeiend, ik werd bijna "gek" want toen dacht ik echt hoe ga ik dit ooit zo volhouden als bv dit inhoudt?!
    Maar het kwam daarna gelukkig goed naarmate de vraag en aanbod elkaar tegemoet kwamen.

Het is echt even doorbijten.
    Koken, schoonmaken enz moet je echt even laten voor wat het is, zorg wel voor gezonde snelle hapjes enz want ik merkte wel dat ik soms vergat om te eten en drinken tijdens de eerste regeldagen.

Voor de rest gewoon eraan toegeven, en niet zoveel zorgen maken want je kindje komt gelukkig aan!

5. J27

J27 Lid

17 mrt 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    En zoals hier eerder al is gezegd, elke uur aanleggen.
    Wat ook weleens kan helpen is als je beide borsten aanbied tijdens 1 voeding zeg maar.
    Ben vergeten hoe de term heet, maar het is dus wel een manier om de productie wat extra te stimuleren.

6. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Als eerste nog gefeliciteerd.

Ga er maar vanuit dat je het goed doet en trots kan zijn op jezelf!

De darmpjes van zo' n kleintje zijn gevoelig dus hij kan ook wel een beetje last van zijn buikje hebben en daardoor veel zuigbehoefte. Als je net gevoed hebt dan weet je dat dat het is in plaats van meteen weer honger. Je zegt dat je hem met een pink rustig krijgt. Dat geeft aan dat hij geen honger heeft maar wil sabbelen. Extra kolven en bijvoeden zou dan niet nodig moeten zijn.

Je kindje vaak aanleggen is wel een goed idee. Dan weet je zeker dat je geen hongersignalen mist. Ook komt de produstie dan goed op gang. Zeker in het begin kan een kindje wel 12 keer per dag willen drinken.

7. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Bedankt allemaal.

Hij heeft na zijn meconium vandaag pas overgangs ontlasting gehad (dag 6). Dus het loopt allemaal nog niet zo.

Ik wil hem wel vaak aanleggen alleen meld meneer zich nu al om de 4 uur. Ik kom krap aan 8 voedingen. Gisteren en vandaag heb ik hem stipt om de 3 uur wakker gemaakt. Snachts laat hij er al 6 uur tussen. Het lastige vind ik, is dat ik zijn ritme wil volgen. Mijn dochter dronk op die leeftijd wel zeker 12x maar meldde zich ook. Hij doet dat niet. Enerzijds denk ik 'dan zul je wel geen honger hebben' anderzijds komt mijn productie niet op gang. Ik heb ook geen stuwing gehad. .....

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Om de 4 uur drinken is echt te weinig voor zo'n kleintje!
    Voeden op verzoek is ook op jouw verzoek. Je kindje heeft nu nog geen ritme, je moet hem een beetje helpen.

Onze dochter kwam ook niet zelf en die heb de eerste 2 weken ecjt elke 2 uur wakker gemaakt. Maar mijn voeding was op gang. Jij moet echt een of twee dagen gaan investeren en ieder uur aanleggen.
    Feit dat je kindje nu pas andere ontlasting krijgt is ook gek vind ik.
    Anders contact zoeken met een lactatiekundige. Kraamhulp is leuk maar die kennis is beperkt is mijn ervaring

9. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Ik heb inderdaad een lactatiedeskundige geadvm in de arm genomen en voed nu iedere 3 uur sinds 2 dagen maar Zal het nog meer gaan opschroeven. Het feit dat hij aankomt heeft mij een beetje misleid. Dus we gaan ermee aan de slag

10. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Hij komt aan, dat is gewoon goed. Mijn kraamhulp had mij ook echt bang gemaakt dat ze meer moest aankomen en in een week aan haar geboortegewicht moest zitten. Dat is onzin. Hij poept, hij plast en hij komt aan, dan kan je er vanuit gaan dat het prima is. Mocht hij na twee weken nog steeds niet aan zijn geboortegewicht zitten, dan zou ik me pas zorgen maken. Ik ben ontzettend gestrest geweest doordat ik dacht dat mijn kindje afweek van "het gemiddelde", was echt nergens voor nodig en ben ik achteraf ook wel beetje boos over dat ik voor niks ongerust ben gemaakt.
    Ik voedde haar wel minstens elke twee uur.

11. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    ZaZam wat vervelend dat jij die ervaring ook hebt. Vandaag is hij 10 gram afgevallen. Kraamzorg was zeer tevreden omdat hij nu 4 poepluiers in korte tijd heeft gehad.

Morgen moet hij goed zijn aangekomen. Pas dan ben ik zelf ook gerust.

12. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ook het aankomen kan echt wisselen. Bij mij kwam ze de ene dag 90 gram aan en dan viel ze twee dagen achterelkaar weer een beetje af. Hier werd ik ook ongerust van, maar uiteindelijk is dat echt niet zo gek. Mij werd ook verteld dat ze elke dag aan moest komen of als ze een dag was afgevallen dat ze dan de dag erna aan moest komen. Als dat niet gebeurde was ik óntzettend verdrietig en bang en was dat achteraf dus helemaal niet nodig.. En 10 gram is misschien net dat ene plasje wat er net uit is en is hij dus gewoon op hetzelfde gewicht als gisteren ;)

13. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Precies. Je stelt me in elk geval gerust. Ik zit steeds met het hart in mijn keel na iedere voeding of hij wel tevreden is.

14. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.051
    178
    63
    Gelderland
    Is er al gekeken of het tongriempje niet te kort is? Omdat je pink wel goed vastgehouden word.

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    En, krijg je al meer productie nu je vaker aanlegt?

Het is in het begin gewoon tobben. Bij ons heeft het 3-4 weken geduurd voor het lekker liep. Daarvoor eindeloos gedoe met niet aan willen happen, kolven, flesjes, vinger voeden, cupjes pffff. Maar het is het echt waard geweest! Zet m op!

16. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Al gewogen?

Laat je niet gek maken! Succes:)

17. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    30 gram afgevallen :( :(

Lactatiedeskundige zegt dat ik er niet te zenuwachig van moet worden en het de komende dagen af moet wachten

18. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    De komende periode elke 2 uur aanleggen. Ook s nachts!! Op jouw verzoek dus. En even een lactatiekundige inschakelen.

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik ben absoluut geen borstvoedingsdeskundige, bij mij is het namelijk niet goed gelukt uiteindelijk, maar achteraf had ik iedereen moeten laten kletsen en één iemand blind moeten vertrouwen: de lactatiekundige. Iedereen zit zich overal mee te bemoeien, terwijl ze vaak niet weten waar het over gaat.

20. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Snachts ligt hij in zo'n diepe coma. .. Om de 3 uur OS al moeilijk. Ik krijg hem niet wakker. Vannacht dus 1x 3,5 uur tussen en de rest wel iedere 2 uur. Maar hij uurs Nog steeds erg onrustig. Lactatiedeskundige komt zo mee kijken

Deel Deze Pagina