Hartruis?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mellbee, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Woensdag moest ik met zl naar het cb en ik ben me echt kapot geschrokken. Qua ontwikkeling gaat het super met hem en de arts was heel tevreden. Toen ze echter z'n longen ging beluisteren (zl is veel verkouden zodoende) hoorde ze een hartruis. Ze bracht het ook een beetje ontactisch en ik was dus erg van slag. Kreeg een doorverwijzing voor de huisarts en de cb-arts had het al gelijk over kinderarts en ziekenhuis. Ik vroeg nog of 't ernstig was, maar daar kon ze me geen antwoord op geven zei ze. Dat snap ik natuurlijk ook wel.
    Afijn, direct een afspraak gemaakt bij de huisarts en daar kon ik gelijk terecht. Hij kon me gelukkig geruststellen. Het is volgens hem iets fysiologisch, iets waar zl dus overheen groeit en iets was naar zijn zeggen veel vaker voor komt bij kleine kindjes. Hij heeft goed geluisterd en hoorde ook duidelijk een ruis, maar maakte zich absoluut geen zorgen, gekeken ook naar de ontwikkeling en conditie van zl. Voor hem dus geen reden om ons door te verwijzen naar de kinderarts.
    We waren dus wel opgelucht toen we daar weg kwamen, maar jeetje; wel met beide benen op de grond. Heb er wel even een traantje om gelaten; als het allerbelangrijkste in je leven 'iets' mankeert, maak je je toch wel erge zorgen. De ergste schrik is nu wel over hoor en ik realiseer me ook echt dat het geen drama is, maar ik wilde het even delen.
    Meer hartruisjes hier?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

ja hier ook een hartruisje
    dit vind ik op google, op de website hartstichting.nl

Kinderen
    Bij 70 van de 100 kinderen onder de16 jaar is een hartruis te horen. Bij 63 van die 70 kinderen is niets ernstigs aan de hand. Zij hebben een onschuldige hartruis die meestal op jong volwassen leeftijd verdwijnt.

dus heeeel veel kinderen hebben dat

3. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Het klinkt meteen ook zo ernstig. Gelukkig kon de huisarts je geruststellen. Ik heb het idd wel vaker gehoord dat ze er overheen groeien. Mijn man heeft vroeger als baby ook een hartruisje gehad en is er dus ook overeen gegroeid.

4. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Hier een cb arts die het nodig vond om mij twee dagen na het bezoek aan het consultatiebureau thuis op te bellen met de mededeling dat ze een hartruis had gehoord en dat we toch maar even naar de ha moesten gaan... Schrok me ook dood, maar de huisarts zei hetzelfde tegen mij als jouw huisarts tegen jou. Komt vaker voor en meestal groeien ze er overheen.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, Caitlyn heeft het ook. Zij heeft dan daarnaast ook een serieuze hartritmestoornis, (die overigens niets uit te staan heeft met het ruisje), dus daarover dan wel de nodige zorg gehad.
    Maar dat ruisje is idd onschuldig meestal: alles moet nog goed uit ontwikkelen, hartkleppen en weet ik wat al moet allemaal goed gaan sluiten en tot die tijd kun je dus dat ruisje horen.
    Handig dat zo'n CB-arts niet even erbij zegt dat het meestal onschuldig is, maar dat ze je enkel voor de zekerheid doorstuurt, omdat het heel soms minder onschuldig is.

6. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Mijn zoontje heeft ook een hartruis......door kinderarts doorgestuurd naar kindercardioloog, heeft geluisterd en echo gemaakt en alles is goed. Volgens hem heeft hij een gezond sterk hart:D
    Er zaten daar heel veel ouders met kindjes, komt erg veel voor zei hij en bij de meeste kindjes is t onschuldig

7. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blij om dit te lezen! Wist ook wel dat het meer voorkwam, maar die schrik!!! Klinkt idd gelijk zo ernstig, iets met het woord hart erin.. Bedankt voor jullie reacties!

8. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ik herken jouw gevoel, die schrik... paar weken terug gehoord dat ze bij ons zoontje (die is wel iets ouder dan die van jou) ook hartruis had gehoord. Dit zei echter een kinderarts van een kinderziekenhuis dus schrok me idd ook helemaal rot. Wachten nu op een oproep bij kindercardioloog.
    Maar vind het wel vreemd dat ze op het cb er niet bij zeiden dat het heel vaak bij jonge kindjes voor komt! Had ze op z'n minst er bij kunnen vermelden hoor!
    Gelukkig heeft de huisarts je wel gerust kunnen stellen!!

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt. Zelf heb ik (33 jr) nog steeds een ruisje, maar is het is niks. Mijn vader, nichten en opa hebben het ook. Het zal wel een familietrekje zijn ;).

10. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Mijn oudste zoontje heeft ook een hartruisje. En heeft wel een lichte hartafwijking. De kinderarts kon luisteren waar het ruisje zit in het hart en of het iets betekende. Maar wij hadden ook een beetje rare 20 weken echo mbt zijn hart. De meeste ruisjes groeien ze vanzelf overheen en als je kindje het verder goed doet zou ik me nergens zorgen om maken.

Deel Deze Pagina