Hoi hoi Ik lees hier veel dat kindjes vanaf 12 maanden en soms nog eerder al woordjes kunnen. Mijn zoon is 16 maanden soms zegt hij mama of papa maar niet gericht volgens mij en dat is t. Vanaf wanneer moeten ze woordjes kunnen zeggen. Me zoon brabbelt de hele dag in een dreumestaal die ik niet versta hhaha. Groetjes doedie
Mijn zoon is 2 en zei met 12 maanden niets hoor en heeft lang geduurd. Hij is nou 24 maanden zegt veel woordjes vaak ook nog onduidelijk en zegt geen 3 dingen achter elkaar. Komt vanzelf!
Dat komt echt vanzelf. Ik lees juist heel vaak dat praten achterblijft. Mijn oudste zei met 10m al woordjes en met 18m was dr vocabulaire "bizar" groot en praatte ze al zinnen van 4 woorden maar verder was ze motorisch heel laat. Ze kon pas zelf zitten met 12m en tijgeren en kruipen met 13-14m. Lopen 18m. Nu een dametje van 15m die alleen nog maar mama en dada (doei) zegt maar wel met 6m al zat en kroop enz. Zou me echt niet druk maken. Komt vanzelf!
Het verschilt natuurlijk per kindje ieder volgt zijn eigen weg. Mijn zoontje wordt in Juni 2 en zegt iets van 6 woordjes en een hele hoop zinnen in zijn eigen taal Komt vanzelf wel denk ik dan.
Ik hoorde laatst dat praten met 2 jaar pas hoeft te beginnen. Ik wist niet beter dan dat praten met 8 maanden begint, toen begon de oudste met praten en dat hield niet meer op... Op haar 1e verjaardag sprak ze als iets van 30 woordjes ofzo. Lopen deed ze met 13 maanden. Ze loopt trouwens nog steeds enorm voor op taalgebied (is nu bijna 10). Jongste wordt volgende week 1 en zegt nu mama, papa, bel, bal en Bumba, en nog een heleboel meer dat wij niet verstaan Lopen doet hij bijna. Zelf scheen ik ook pas met 2 te zijn gaan praten, en dat is helemaal goed gekomen hoor
Komt wel hoor Dochter 14,5 maand zegt enkel 'da' of 'die' als ze iets aanwijst En 'ooooh' als ze iets interessant vind En mama, maar nog niet bewust naar mij toe denk ik
Het is ook vaak het één of het ander. Zo liep de jongste met 10,5 maanden los, met 11 maanden langere stukken. Nu met 14 maanden rent hij rond, springt rond, klimt overal op en in. Maar praten vertikt hij. Op papa na dan, die is zijn grote held en die zijn auto ook (brroem)Mama komt er sporadisch uit en verder nog 'da' (dag), 'Bah' 'Waa' (wauw) 'kaa' (klaar) en heel erg veel in zijn eigen taal, wat niemand begrijpt (en waar hij dus erg gefrustreerd door wordt, hij heeft de hele dag door driftbuien omdat we hem niet begrijpen, erg sneu, maar sneller leren praten daardoor dat gebeurt dan weer niet ) Ach, het komt vanzelf wel. Oudste praatte heel jong al volzinnen, en die praat nu niet zoveel meer (binnenvetter), terwijl dochter ook niet zo vroeg was met praten en nu met bijna 5 constant praat, ze start zodra ze wakker wordt en stopt als ze in slaap valt
Mijn zoontje zegt mama, papa en kaar (klaar), maar ik zou er niet van wakker liggen als hij dat niet had gedaan. Ieder kindje is met andere dingen bezig in zijn of haar ontwikkeling. Ik was motorisch niet zo snel, maar ik kon al heel snel praten. Er zijn vast veel kindjes die het juist andersom doen. Ik merk overigens nog steeds dat ik beter ben in denken en praten dan in sporten e.d. Het is toch ook niet erg als later blijkt dat je kindje beter kan rekenen dan kan schrijven? Ieder zijn talent.
Mijn zoontje is 18 mnd en net op het cb geweest. Hij zou drie woorden moeten kunnen zeggen dus hij heeft onvoldoende gescoord... Achteraf zegt hij wel meer dan 3 woorden maar omdat ik vertelde dat hij vooral delen van woorden en klanken brabbelt werd het een minnetje. Zolang taalbegrip wel goed is nog niet teveel zorgen maken. Tegen een jaar of twee moet er wel ontwikkeling zijn, anders ga ik wel actie ondernemen (logopedist ofzo). Gelukkig kan mijn zoontje ook heel veel dingen goed, motorisch kan hij dingen die een kind gemiddeld bij 2/3 jaar kan, maakt puzzels en sociaal-emotioneel is het al een echte peuter. Dat praten komt ook wel. Mijn dochter zei met anderhalf ook maar een paar losse woordjes en vaak alleen de eerste lettergreep. Is meer dan goed gekomen. Die zei of duidelijk een woordje, of niks. Zoontje brabbelt de hele dag en het meeste onverstaanbaar, zo verschillend kunnen ze zich ontwikkelen.
Elk kind ontwikkelt zich op Zijn manier! Je leest wel dat het ook erg verschilt Wat zegt cb! Of Kinderdagverblijf ?
Het CB had de grens van 5 woorden bij de 18 maand controle. Daarna werd het in de gaten gehouden (als je dat wilde evt naar logopedist). Bij 2 jaar moesten ze eigenlijk 2 woord zinnen maken. Beide heeft mijn oudste de week ervoor geleerd. Maar dat is hun ondergrens, nog geen paniekgrens De jongste was een stuk sneller, met een jaar wel de eerst woorden, met 18 maand kleine zinnetjes.. De oudste had gewoon geen haast, maar dat is echt wel goed gekomen daarna.
Mijn jongste had bij 18 maanden 1 woordje, zover ik kon ontdekken . Dat was voor CB reden om een VVE indicatie af te geven en 'het in de gaten houden'. Kreeg wel de uitleg dat een bepaalde categorie kindjes simpelweg 'late praters' zijn. Die maken dan tussen 2-2,5 jaar een inhaalslag en is dus niets 'mee aan de hand'. Mijn dochter bleef idd vrij langzaam vooruitgaan, maar ruim na 2e verjaardag toch een paar sprongetjes gemaakt, ze heeft de 2-woordzin fase nauwelijks gehad, ging opeens vrij snel door naar 3-woordzinnen. Nu is ze alleen nog erg slecht verstaanbaar , beoordeeld door logopediste. Het idee dat dit wat achterloopt omdat ze ook later begonnen is en dus minder 'oefening' heeft. Omdat de rest wel goed was (interactie, zinsbouw, begrip, woordenschat etc) konden we nog even afwachten. Mijn zoon had (uiteraard) spraak/taalachterstand. Maar dat was al heel duidelijk dat dit 'zorgwekkend' was, vooral omdat hij ook weinig taal leek te begrijpen en de interactie/communicatie afwijkend was. Maar ook bij hem werd dit vooral na 2 jaar duidelijk zichtbaar.
Mijn dochter praat nu 2 soms 3 woord zinnen. Ze begon met praten va een maand of 12/13. Maar ze wil ook graag praten en herhaald standaard het laatste woord wat wij zeggen. Mijn zoon was ook snel maar sprak de woorden beter uit dan mijn dochter. Mijn zoon is ook nog steeds goed in taal/lezen/spelling op school dus het zit er toch in al...
@ikkie97: een onvoldoende gescoord? Whahaha, nou die kan hij maar mooi in zn zak steken . Mijn dochter begon met 17,5 maand "ineens" te praten. Daarvoor sprak ze alleen maar mama en een boel onverstaanbare dreumespraat. Zelfs een liefdevolle ouder kon er niet meer van maken dan het was. Ik weet niet wat de aanleiding was, maar ineens ging het knopje om en kreeg ze er lol in leek het wel. Nu gaat ze als een speer en in 1,5 maand tijd heeft ze er honderden woorden en korte zinnetjes bij geleerd. Maar in ieder geval is het natuurlijk onzin om te zeggen op welke leeftijd een kind een specifiek aantal woordjes moet zeggen. Er zit zovééél variantie in en de taal ontwikkeling is zo ontzettend niet lineair dat ik werkelijk waar niet snap dat het cb met 18 maanden er uberhaupt een uitspraak over doet. Geniet lekker van de gezellige dreumestaal zou ik zeggen. Voor je het weet versta je hem en moet je er iets mee .