Dochterlief kan zich sinds een week optrekken en dus is de volgende fase begonnen. Namelijk de fase van: alles van de kasten en tafels pakken en op de grond gooien. Nou had ik allemaal gezellige kaarsjes en fotolijstjes staan en nu heb ik het meeste maar weg gehaald ivm kans op scherven. Halen jullie ook vaak dingen weg of vind je dat je kindje moet leren om er vanaf te blijven?
Wij hebben niets weggehaald inderdaad omdat ze moet leren dat ze hier vanaf moet blijven. Het wordt vanzelf niet interessant meer.
Ik heb 2 fotolijsten verplaatst, i.v.m. glas inderdaad. Verder heb ik niks weggehaald. Was niet nodig, een paar keer "nee" en toen ging het vanzelf. Maar ik denk dat elk kind anders is daarin. Ik weet nog dat ik tegen mijn moeder zei dat het leek of mijn dochter d'r focus ergens anders lag
Dingen die gevaar opleveren zijn buiten bereik. Je kunt namelijk wel vinden dat een dreumes dat moet leren, maar een dreumes is daar nog niet toe in staat . Nu hebben wij ook geen gezellige kaarsjes ed. Ook geen bijzettafel. Wel interessante dvd's en een boekenkast die wordt leeggeraust... en onze geluidsbox is min of meer binnen handbereik. Maar wij zijn ook meer van het lazy parenting ipv continu politieagentje te moeten spelen. Dus vooral doen wat bij je past
Jongste doet het nog niet, maar de oudste pfff... Daar kon je 'nee' tegen blijven zeggen. En mijn mening is dan toch; liever weghalen (op een paar dingen na) dan 100x nee moeten zeggen/weghalen/afleiden. 'Nee' had geen effect, weghalen zorgde voor rechts om keert en terug ernaar toe en afleiden lukte nauwelijks. Ook in de box zetten had trouwens weinig effect en ik wou niet dat de box een 'straf-plekje' werd. Maar goed, ik denk dat het deels kind-afhankelijk is en deels ouder-afhankelijk.
Hier is alles erg kindvriendelijk; niks gevaarlijks binnen handbereik. En nog genoeg momenten om 'nee' te zeggen hoor Maar wij hadden sowieso al geen kaarsjes en lijstjes etc.
Hier ook alle gevaarlijke dingen weg, genoeg 'nee' dingen over. Wel lekker opgeruimd zo hahaha. Btw ze verzinnen wel weer nieuwe gevaarlijke dingen, kleine man klimt van de bank zo de vensterbank op om het raam te gaan likken!
Het enige dat ik heb weggezet, zijn onze glazen onderzetters. Gebruik ze sowieso bijna nooit. Kaarsen, fotolijsten, ps3 etc. Moet ze gewoon vanaf blijven. Ze zit nu bijns nergens meer aan. (Afkloppen)
Pfff ik werd gek in die periode. Steeds nee nee en nog meer nee. Heb alleen de gevaarlijke dingen weggehaald maar ik kon elkd tien minuten de dvds terug in de kastjes doen. Is maanden interessant geweest. En onderzetters waren favoriet speelgoed.
Hier ook hoor. Ik haal liever een paar dingen weg dan dat ik 10000 keer op een dag nee moet zeggen of de kamer niet eens uit kan lopen zonder dat alles overhoop ligt. De bijzettafel staat voor de boekenkast, dat is een twee in een, haha. Die staat alleen op zijn normale plaats als er bezoek komt. Verder niks in de vensterbanken, geen planten in huis, geen frutsels (daar houd ik toch niet van), alle stopcontacten beveiligd, etc. Natuurlijk moeten ze uiteindelijk leren er vanaf te blijven en mijn oudste doet dat ook wel, maar de jongste...weet het heel goed, maar luisteren is wat anders en het blijft aantrekkelijk. Dus ik maak het mezelf en haar niet moeilijker dan nodig. Er blijft nog genoeg over om nee te zeggen (op de kast klimmen bijvoorbeeld)
Dat wat gevaar opleverde zette ik weg. Mijn oudste had overigens aan 1 a 2 keer een vorrectie genoeg. De tweede daarentegen... Het werd nog erger toen hij ging klimmen. Ook rond de tien maanden. Hij klom overal op, in, tussen. En ik er maar achteraan. Ik heb toen wel alles wat breekbaar was en ik toch wel graag heel wilde houden, weggezet. Mijn dochter pakt ook niet echt dat wat niet mag. Is een hele makkelijke dame. De tweede nam het woord NEE ook heel snel over trouwens. Kom eens uit de vensterbank! Neeeeheeee! Amper een jaar oud . Dus of dat nou het gewenste effect was...
Beetje van beide. Mijn salon tafel is nu leeg omdat hij de kaarsen gewoon sloopte door het gooien. Maar mijn tv meubel etc staat gewoon nog alles op (vaas bloemen/waxinelicht houders etc. Idem op mijn dressoir. Het enige wat hij nu nog leuk vind om te pakken is de huistelefoon (oma bellen) en alles wat uit de keukenkastjes komt. De rest interesseert hem allang niets meer..
Wij hebben nagenoeg alles laten staan, alleen de dingen die echt gevaarlijk konden zijn (dingen van glas) hebben we wel weggehaald. Het viel bij onze zoon alles mee, hij vond het al snel niet meer interessant. Ik ben benieuwd of onze dochter daar ook zo gemakkelijk in is Het valt me wel op als er vrienden komen die thuis wel alles weggehaald hebben, hun kindjes vinden alles hier op de tafel/kast dan echt reuze interessant.