Schoolreisje, wie draagt de spullen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door EdN, 13 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.612
    113
    Even peilen hoor, gewoon om te kijken wat de meningen zijn en of ik nou zo raar ben: gisteren mocht ik als begeleider mee met het schoolreisje van mijn zoontje uit groep 1. Hartstikke leuk. Maar bij het verzamelen in de klas voor vertrek werd ik aangesproken door de moeder van een kindje uit mijn groepje. Ze duwde me 3 pakjes drinken en een flesje fruitshoot in m'n handen en vroeg of ik die in mijn tas mee wilde meenemen. Ik heb toen heel voorzichtig gezegd dat eigenlijk wel de bedoeling is dat de kinderen zelf hun spullen dragen, aangezien ik moeilijk voor alle kindjes alles mee kan nemen (ik had m'n eigen kind immers ook geïnstrueerd dat hij zelf z'n spulletjes moest dragen, net als de rest). Maar deze moeder werd gelijk heel fel en boos. Ze stond versteld dat de kinderen hun eigen rugzak moesten dragen en dat ik die niet gewoon allemaal meenam, ze vond het zielig voor haar zoontje en veel te zwaar voor hem. Ik heb gezegd dat ze hem ook wel heel veel meegaf, 1 pakje en een hervulbaar flesje volstaat toch ook, maar zij vond dat minder echt niet ging. Ik was een beetje verbouwereerd, dus probeerde nog te zeggen dat uk 4 kindjes in mijn groepje had en dat ik toch niet voor alle 4 alle spullen kon dragen, maar dat vond ze er niets mee te maken hebben, ik kon die paar dingen voor haar zoontje toch wel dragen. "Dan moet ik toch ook de spullen van de andere kindjes dragen, ik kan toch niet alleen de tas van jouw kind nemen?", probeerde ik nog, maar toen was ze weggestormd naar de juf om haar beklag te doen! De juf gaf mij gelukkig gelijk en verzekerde haar ervan dat het echt wel goed zou komen en dat hij dat echt wel kan, en bonjourde haar toen voorzichtig de klas uit. Maar niet voordat ze langs haar zoontje liep en heel dramatisch tegen hem zei 'ja sorry schat, ze wil het niet...'!

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk help ik een kindje dat moe wordt met het dragen van z'n tasje, maar ik ga niet mee als pakezel, kleuters kunnen mijns inziens echt wel een rugzakje dragen. En idd, het tasje van dit kindje was best zwaar, want er zat zo belachelijk veel in, maar let daar dan op, als ouder! Mijn zoontjenhad bijvoorbeeld een pakje en een flesje water in zijn tas, die hebben we de hele dag opnieuw gevuld, niets aan de hand.

Maar wat vinden jullie? Verwachten jullie van de begeleiders dat die zonder meer de spullen van je kind dragen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nee natuurlijk verwacht ik dat niet, mijn kinderen dragen hun eigen spullen.

maar ik verbaas mij steeds minder over andere ouders...weet inmiddels dat er wat juweeltjes tussen zitten. Toen mijn dochter in groep 1 zat gingen ze een stukje naar de muziekschool lopen, 1 ouder vroeg aan de juf wie al die buggy's ging duwen:$ de juf begreep het in eerste instantie niet. Het betreffende kind liep geen meter, werd overal door mammie in de buggy geduwd en ze ging er maar vanuit dat dit bij alle kinderen zo ging.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Om die reden onder andere mogen ze geen tassen mee op schoolreis. School zorgt voor eten en drinken etc. Prima geregeld, kids raken tassen kwijt en ik zou als begeleider inderdaad niet met allemaal tassen gaan zeulen.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik ben bij kleuters gewend dat de juffen voor drinken en een versnapering zorgen.
    Daarnaast gebeurt het vaak dat er een centrale plek wordt gezocht voor de tassen en evt jassen. Daar blijft dan 1 begeleider bij en de rest gaat lekker spelen.

5. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.612
    113
    Haha, dat van die buggy's is ook wel heel speciaal :D

Overigens hebben wij ter plaatse besloten een paar bolderkarren te huren en daar alle tassen ingegooid, dus het probleem was überhaupt al niet meer aan de orde.

6. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Gewoon zelf! Gelukkig is het hier in groep 1 en 2 juist niks meenemen en zorgt de school voor eten en drinken erg fijn!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het ligt eraan waar je naartoe gaat of dit kan. Hier zijn ze vorig jaar naar de Efteling geweest dus dan loop je best veel. Ik had met 1 andere moeder een groepje van 5, wij hadden een buggy mee voor alle tassen en jassen :). Maar anders gewoon zelf dragen. Ik ben juist blij dat we zelf eten en drinken mee mochten geven, dan kan ik zelf kiezen wat ze eet en drinkt ;). Voor mijn jongste alleen water (vindt ze lekker) en mijn oudste 1 pakje en een flesje water.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier nemen de kinderen zelf eten en drinken mee en dat dragen ze ook zelf. Staat volgens mij zelfs ieder jaar in de aankondiging van de schoolreis, dat de ouders er voor moeten zorgen dat het in een tas zit dat het kind zelf kan dragen. Ik had vorig jaar (groep 3) wel zo'n boodschappenkarretje bij me, omdat het extreem warm zou worden en ik ze niet met 30+ met rugzakken wilde laten sjouwen. In die kar had ik zelf ook veel extra drinken gestopt. Maar dat was dus mijn eigen initiatief, bij het merendeel van de groepjes droegen de kinderen gewoon zelf hun spullen. En het jaar ervoor (kleuters) bij mij ook.

9. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Bij m u j op school (ik ben kleuterjuf) dragen de kinderen alles zelf. Maar zoveel is het niet. 1 pakje/beker drinken ze als ze aankomen op locatie. Dan hebben ze hun lunch nog ( wat brood en 1 x drinken). Aan het eind krijgen ze een ijsje en sommige kinderen hebben dan nog wat drinken. Ze lopen duset wat brood en 1 a 2 drankjes. Dat valt wel mee qua gewicht.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier gaat het ochtend tussendoortje ook mee. En de meesten krijgen ook nog snoep of chips of wat dan ook mee... En allemaal minstens 2x drinken, maar vaak wel 3/4 keer (schoolreis is bij ons altijd in juni/juli) en/of bij kinderen met een nadenkende ouder een flesje water wat gevuld kan worden. ;)

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.701
    113
    Eh, nee. Dat lijkt me niet jouw taak als begeleider. Uiteraard kan een kleuter zijn eigen tasje dragen!
    En nog afgezien van het gewicht, drie pakjes en een fruitshoot voor 1 dag? Goedemorgen!

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier is het bij de kleuters standaard dat één van de juffen op een centraal punt gaat zitten met noodtelefoon, EHBO doos (en een boek ;) ). Daar worden ook alle tassen en evt. jassen neergelegd. Wel zo fijn voor de kinderen om zonder tassen rond te kunnen rennen. Ze nemen hun eigen eten mee ivm voorkeuren en allergieen, van school krijgen ze alleen 's middags een ijsje.

Maar in jouw geval heb je natuurlijk gelijk. Zoveel drinken is toch ook zwaar overdreven.

13. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.612
    113
    Ja, ik vond het ook echt veel. Mijn zoontje drinkt ook vrij veel, maar daarom zorg ik dus ook altijd voor een hervulbare fles.

Een centrale plek voor de jassen en tassen is op zich ook een goed idee, maar daar leende deze locatie zich weer niet echt voor (Plaswijck
    Park), net even te ruim opgezet.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

plaswijckpark is wel echt heel leuk met die ukken.

Maar grappig wel dat die dame denkt dat jij dat mag dragen.
    En dan zeker wel een kleuterrugzakje er omheen? :)

Hier gaat op schoolreis doorgaans 2 pakjes en een lege bidon/fles/beker met dop mee.
    Scheelt slepen en je kunt overal vullen als de pakjes op zijn.

Het was niet eens in me opgekomen om de begeleiding a die tasjes te laten dragen :D

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wat raar dat die moeder er zo over dacht.

Hier gaan ze later gewoon hun eigen spulletjes dragen.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij ons is het ook gewoon zelf spullen dragen.

17. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier hoeven ze niets mee te nemen, tenzij je kind iets niet lust. Zo hoeven de juffen niet te denken om al die tasjes... Maar ik was ook geen tasjes gaan tillen, al voor ze weg zijn!

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier werd er bij de kleuters gezorgd voor lunch... Maar fruit en drinken moest je zelf meegeven.

19. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Niet druk om maken joh. Niemand had verder verwacht dat jij alle spullen ging tillen en ook de juf gaf je gelijk.

20. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij ons dragen ze hun eigen rugzakje met 2 pakjes drinken, lunchpakket, 1 stuk fruit, een koekje en een paar snoepjes. Gaat prima.

Deel Deze Pagina