Eczeem vlekjes bij zwangerschap??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door melissie6, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik vroeg me af of er meerdere dames last hebben van dit kwaaltje, of dat het misschien niets met zwangerschap te maken heeft??

Ik heb sinds een paar weken vlekje (ongeveer zo groot als een 50cent muntstuk) op mijn rug. Het ligt er een beetje op (net zoals een moedervlek wel eens), is rood/roze en een beetje ruw. Niet zo glad als de rest van mijn huid. Het doet verder geen pijn, jeukt niet, ik heb er geen last van.

Vanochtend zag ik dat ik zo'n zeflde plekje hoog op mijn buik heb, alleen veel kleiner. En zag er ook nog eentje op mijn borst zitten, ook heel klein.

Zou dit met de hormonen te maken kunnen hebben? Ik hou nooit zo van vlekjes en plekjes die zomaar op komen zetten. :(

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Is het geen schimmeltje?

3. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik heb echt geen idee. De twee nieuwe plekjes zijn nog heel erg klein, volgens mijn man was het plekje op m'n rug wel iets groter geworden.

Het lijkt een beetje op eczeem, maar het jeukt verder niet.
    Gewoon maar eventjes in de gaten houden denk ik.

4. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Ik heb het ook gehad, maar ben er nu weer vanaf!

Van mezelf weet ik dat ik gevoelig ben voor suiker & koemelk-producten, en wanneer ik zwanger ben is dat nog eens extra t.o.v. normaal. Ik ben gaan minderen met deze producten en heb 2x per dag Bepanthen zalf op de plekjes gesmeerd totdat ik er vanaf was. Ze zijn gelukkig niet meer teruggekomen!

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ja! Ik heb dit en het heet nummulair eczeem. Het kenmerkt zich dus door de vorm van het eczeem: muntstukken. Ik heb er 1 op mijn hand en verder nog een grote op mijn arm en bij mijn knieën :(

Het is gekomen toen ik een paar weken zwanger was en volgens de ha komt het inderdaad door de hormonen. Goed vet houden helpt tegen het uitdrogen en jeuken en verder merk ik dat het minder wordt zodra het mooier weer wordt!

6. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik smeer ook met bepanthen trouwens.

7. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    ik weet wat het is...Heb dazt sinds vorige week op mijn knie en heb alle soorten eczeem opgezocht op internet omdat mijn huisdokter niet wist wat het was!

Het is pityriasis rosea! Ale ja bij mij dan toch...
    De vlekjes bij mij hebben een felroze rond en de binnenkant is meer gewoon huidskleur...Echt raar!

Soms jeukt het en soms dagen aan een stuk niet

8. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ja heb het ook. Bij mijn vorige zwangerschap geen last va gehad maar deze keer kwam het ineens opzetten en het jeukt ook heel erg vooral als je wat gaat zweten enzo.
    Ben toen bij de huisarts geweest en die vertelde dat het een zwangerschaps eczeem is. Heb toen Vaseline Lanette en een mentholzalf gekregen ervoor. Een tijdje is het even wat minder geweest maar nu sta ik weer vol.

Volgens mijn huisarts moet het na de bevalling over gaan binnen 6 weken. Na de bevalling kon ze eventueel een hormoonzalf voorschrijven.

9. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Bedankt voor de reacties dames!
    Stelt me toch weer wat gerust.

Dus nog een raar kwaaltje wat ik op m'n lijstje kan zetten van "Zwangerschapskwaaltjes waar ik nog nooit van gehoord had"
    Haha.

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Kan ook ringworm (schimmel) zijn.

11. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Zou er in elk geval wel even naar laten kijken door de ha.

12. Marilou

Marilou Actief lid

16 apr 2010
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    Melissie, ik heb hetzelfde als jij! Het begon met een redelijk klein vlekje (5 cent grootte) aan de binnenkant van m'n rechterpols, was er ook zomaar ineens. En sindsdien heb ik er 1 mini vlekje aan de binnenkant van m'n linkerpols bij en 3 mini vlekjes op m'n buik.. Ik heb er ook absoluut geen last van, geen pijn, geen jeuk, het zit er gewoon... Duurt nu ongeveer zo'n 3 weken denk ik.. Ik kijk het nog eventjes aan en anders ga ik misschien toch even naar de dermatoloog. Ben gewoon heel benieuwd wat het is. Maar ben niet van plan om er iets op te gaan smeren zolang ik geen last heb eigenlijk, dus dan vraag ik me weer af of het wel zin heeft om langs te gaan ;)

13. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik heb er verder ook helemaal geen last van, geen jeuk of pijn.
    Sinds m'n laatste bericht is het eerst erger geworden en had ik ook meerdere (kleine) vlekjes op mijn buik, borsten en rug.
    Maar nu zijn ze bijna allemaal weer weg.

Ik heb later vandaag een afspraak bij de vk, en dan zal ik het wel even navragen voor de zekerheid. Ik denk zelf dat het door mijn wasmiddel komt. M'n schoonmoeder had een ander merk gekocht toen zij hier bij ons was en sinsdien heb ik het. Heb die fles dus weggeven aan een vriendin en gewoon weer ons eigen merk gekocht, en sinsdien trekt het weg.
    Normaal ben ik daar helemaal niet gevoelig voor, maar kan misschien toch door de hormonen komen dat je lichaam anders reageert??

14. Marilou

Marilou Actief lid

16 apr 2010
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nog niet naar de dermatoloog geweest, bel maandag voor een afspraak, maar na veel zoeken ben ik er denk ik achter wat het is! Pityriasis rosea - Wikipedia

Dit jeukt dus niet in 3/4 van de gevallen en kan absoluut geen kwaad. Verder begint het met een iets grotere vlek en komen er daarna kleinere vlekjes bij! Ik heb ze nog steeds alleen maar op m'n onderarmen en buik, zijn er wel weer meer geworden, maar ga m'n moeder eens laten kijken of er niks op m'n rug zit! Aangezien ik niets voel (geen jeuk/pijn...) en ik m'n rug niet zo goed kan zien ;)

Maar goed, ik ga het dus nog wel even laten nakijken voor de zekerheid. Misschien ook wel gewoon even langs de huisarts.

Hoe gaat het met jouw vlekjes?

Whaha oeps, was het topic weer even aan het doorlezen en zag dat TiTaRa exact hetzelfde had gepost! Nja, dan zijn we het in ieder geval eens ;)

15. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Toen ik twee weken geleden bij de vk was, waren de meeste vlekjes al weggetrokken. Alleen de grote op m'n rug zat er nog en een paar op m'n buik. Hij keek ernaar en zei meteen dat het een allergische reactie was en dat ik me niet druk hoefde te maken.

Als het zou jeuken zou ik daar een pilletje voor kunnen nemen. Ben even de naam van het medicijn vergeten. Maar het heeft nooit gejeukt bij mij, dus dat was niet nodig.

Sinds we weer wassen met het wasmiddel wat we altijd gebruiken is alles weggetrokken en is er niks nieuws meer bijgekomen.

Succes bij de dermatoloog! Hopelijk is het bij jou ook gewoon iets onschuldigs.

Deel Deze Pagina