kindje 2,5 leren oversteken aan handje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jasia, 15 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    Hallo,

De titel zegt het al, hebben jullie tips voor mij?

Ik heb een dochter van 11 maanden en een dochter van 2,5 jaar. Een kleine baby is op komst ( half december)

Ik ben nu met mijn oudste bezig om haar zelf mee te laten lopen als ik naar buiten ga. De jongste gaat in de kinderwagen en de oudste kan meelopen of op het plankje staan. ( ipv de duo wagen)
    In de supermarkt gaat dit gelukkig erg goed. ze mag zelf een karretje duwen en ook als ze dat niet heeft loopt ze netjes mee. Wel los, want handje wil ze niet. Ik geef haar dan ook taakjes en zeg wat we gaan halen en dan mag zij het pakken. Soms pakt ze ook dingen die niet hoeven, maar geen probleem als ze ze terug moet zetten.
    Hopelijk blijft dit zo, hihi.

Maar nu, buiten wil ze (bijna) nooit aan het handje. Wel eens met een handje aan de kinderwagen. Ze loopt voor me, of achter me of naast me. Met oversteken vind ik dit altijd spannend. Als ik dan haar handje vast wil pakken, maakt ze drama.
    Hoe kan ik dit gaan aanpakken en introduceren? Ik wil dit vanaf nu toch gaan doen, want veiligheid boven alles natuurlijk.
    Dus voor de weg stoppen, oversteken aan het handje en daarna mag ze weer los.

Iemand tips? Even door de zure drama appel heen bijten en hoelang duurt het voor ze het echt door zal hebben?

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb ook zelfstandige dochter die nooit handjes wil ;)
    Wat ik doe is voorbereiden: ik laat haar eerst zebrapad aanwijzen, dab vraag ik haar: okey, gevonden! Wat doen we nu?? Handje geven! "
    Voor haar dus "zebrapad" een oversteek punt waar hand geven een onderdeel van spel is.
    Verder vraag ik vaak genoeg: wil je handje geven? "Nee" "ok prima", vraag ik dat straks weer etc. Gewoon niet pakken maar vragen of ze wil. Gek genoeg werkt dat beter en zo wil ze hand vaker geven dan als ik pak: als ik zelf pak ze gaat drama maken, krijsen, wegrennen, zich op grond stoorten etc.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    We hadden een liedje die we zongen als we moesten oversteken.

Links, rechts, links gekeken,
    handje geven
    Dan pas oversteken!

Dat zongen we altijd als we de straat over moesten, en dan ook samen links, rechts, links kijken. Binnen no time weten de kinderen ook hoe ze moeten kijken, en leren ze snel wat links en rechts is.

4. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik geef mijn dochter altijd de keuze, of mij. Hand vasthouden, of de kinderwagen. En dan kiest ze altijd de kinderwagen! In het begin wel een paar keer drama gehad, maar hier is vasthouden tijdens het oversteken niet optioneel, dat had ze snel genoeg door ;) nu dus altijd de wagen vast en ik zeg ook dat ze weer los mag laten als we aan de overkant zijn.

5. misa

misa Niet meer actief

Zeker even door de zure appel heen bijten. Dan maar drama. Ik zou duidelijk uitleggen wat het plan is en dan ongeacht het drama doorzetten.
    Je kunt ook een haak of lus aan de wandelwagen maken en dat eventueel goedkeuren.

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik ben ermee begonnen toen ons zoontje kon lopen. Scheelt je een hoop drama en ellende. Hij weet niet beter dan een handje met oversteken en een handje als wij op een parkeerplaats lopen. Maar goed dat is nu te laat en kan ik maar 1 advies geven en dat is consequent zijn en duidelijk in hoe jij het wilt. Bij niet luisteren krijgt ons zoontje een time out waar dan ook. Net in de winkel overal aan zitten en niet luisteren. Zet hem gewoon ergens op de grond en blijf zo even staan. Dan praatje en we gaan weer verder. Dan is het eigenlijk ook altijd weer klaar. Zo niet dan zit hij 5 meter verder weer op de grond. In het begin kan het allemaal dus langer duren maar nu komt het vaak 1 keer voor en daarna word er meestal weer goed geluisterd.

7. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Hier was het kiezen, of een hand of ik til je op. Paar keer gemopper van zoon maar nu geeft hij zonder problemen een handje.

8. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Geen lang verhaal van mijn kant. Gewoon hand geven of wagen vasthouden punt uit.
    Ben nooit zo van het overleg plegen op die leeftijd. Gelukkig doen ze er hier niet moeilijk over. Zoon is net 3 geworden en loopt nu gewoon los. Luistert goed als hij moet wachten om over te steken, kijkt en als ik zeg dat hij mag gaan dan loopt hij pas.

9. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Op drukke punten altijd aan de hand en op rustige plekken ging ik dan oefenen met zelf oversteken, (geen hand dus).
    Als dat goed ging, dan steeds verder uitbreiden.
    Onze kinderen hielden niet van vastgezet of vastgepakt worden. Prima, maar dat kan alleen als je laat zien dat je met je oren naar me kunt luisteren. Die boodschap altijd consequent herhaald en dat werkte goed. Niet luisteren was dus ook absoluut hand vast. Dat ging dan steevast gepaard met gejammer en gekrijs. Jammer dan: moet je maar luisteren. Nou, dat kunnen ze dan heel snel, als daar iets tegenover staat wat ze graag willen.

10. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Dat is een leuke! Mijn dochter is wel erg van de liedjes maar ook niet van het handje geven.

Ik heb het met de jongens nooit als een probleem ervaren. Zo lang ze maar meelopen vind ik het prima. Maar wij hebben geen drukke oversteekpunten verder.
    Trouwens, het wordt pas 'spannend' als ze alle drie lopen waarvan de jongste te langzaam, de middelste alle kanten op en de oudste goed luistert maar dat je daar zelf nog niet zo zeker van bent.
    De middelste heeft mij een goede conditie bezorgd ;).

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je kunt de jongste en middelste zelf aan de hand nemen, en dan de oudste ook hand laten vasthouden van 1 van andere twee kinderen.
    Zo deden wij dat als we een drukke straat over moesten.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik geef dl altijd een keuze: een handje geven of in de wagen zitten, vooralsnog werkt dat aardig. Lijkt me wel een uitdaging met drie!
    Tuigjes geven misschien? Kan je altijd nog aan elkaar knopen als al het andere niet werkt :D

13. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik zou me vooral concentreren op haar leren dat ze áltijd stopt bij de stoeprand. En dan een jas met een vaste capuchon kopen. ;)
    Keuze geven tussen hand geven of de wagen vasthouden zou ik zelf niet doen. Als ze de kolder in de kop krijgt en wegsprint, ben je waarschijnlijk niet meer op tijd.

14. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Mbt handje geven, is doorzetten toch belangrijk.

Hier was de vakantie een mooi keerpunt
    Helaas reden Fransen en Engels op de camping niet de aangegeven 10km per uur en sjeesden ze voorbij.
    Hier hij hebben wij zoontje onbewust beetje bang gemaakt.
    Nu als er auto's langsrijden, voelen we een handje in onze handen....

Maar hij is nket compleet bang maar weet wel, handje geven als er auto's komen.

Vanochtend bij zwebrapad kwam er geen auto aan, maar zei het wel tegen zoontje. Nu stoppen we en kijken we of er een auto komt en meteen voelde ik een handje in me hand.

15. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Ik heb zelf geen tips voor je maar ik zou de paar leuke die hierboven staan zeker opvolgen!
    Wordt een beetje kriebelig van dat negatieve gedoe van ouders die geen tijd willen vrij maken voor een beetje spel en t kind "maar gewoon moet luisteren". Maargoed ds gewoon niks voor mij

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als je meerdere kleine kinderen hebt en een drukke straat moet oversteken is er echt geen tijd voor leuke spelletjes met elk van de kinderen. Dat is simpelweg niet veilig.

Ts krijgt bijv allerlei adviezen om haar oudste te laten kiezen tussen hand en de kinderwagen. Dat gaat niet, de baby zit daar al in.

Laat staan als er meer dan 2 kinderen zijn, dan is het van levensbelang om hele strakke regels te hebben met kinderen rondom gevaarlijke plekken. Ze hoeven maar 3 verschillende kanten op te rennen namelijk..

17. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    idd met 3 kinderen in 3 jaar moet je echt wel strak zijn en is er niet altijd tijd voor discussie en spelletjes.

18. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83

Hier in geval van veiligheid geen spelletjes nee! Dan kort de keus of hand of ik til je op. Ze vinden zelf lopen het leukste dus geen problemen meer na 2 keer optillen.

19. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Hmm ja als ik t zo lees dan zit er idd wel wat in.

Deel Deze Pagina