Ik ga dus naar de visboer om "verse" gerookte zalm te halen (wist ik veel). Ik krijg dus net zo'n voorverpakt dun pakketje in mijn hand als in de supermarkt! Ik had ook nog verse zalm en garnalen etc. dus ging compleet langs me heen om er naar te vragen. Weet iemand hoe ik dan aan "verse" gerookte zalm kan komen en of dat eigenlijk wel bestaat dan?
ze zeggen dat dat goed is maar als ik dit lees...ik lust gelukkig geen zalm. :-s Maar zo even bellen naar de visboer?
Ik ben het nog niet tegengekomen.. wel vers gerookte paling, en bij zo'n kweker met visvijver versgerookte zalmforel. Ook errug lekker!
Ik denk dat ik dan inderdaad maar ff naar visboer ga om het te vragen. Ik zit me nu ook ineens af te vragen: ik heb bijvoorbeeld sushi in de vriezer liggen. Als het ontdooit is, mag ik het dan wel eten? Pfff.. kom er ff niet uit met die vissen
Ik was gisteren bij een hele bekende en grote viszaak in Rotterdam. Zij zeiden tegen mij dat de enige vis die ik rauw mag hebben haring is. De rest moet allemaal verhit worden. Ik houd me er maar even aan. Maar ik heb zo'n zin in gerookte zalm al weken!
gelukkig ben ik dus niet de enige met het 'visprobleem'. ik weet dat verpakte vis uit de supermarkt niet mag en dat je alleen verse vis mag hebben. of bv kabeljauw uit de diepvries. maar ik wil best lekkere verse zalm eten maar wie verteld mij nu eerlijk of de plaatselijke visboer echt wel verse zalm verkoopt. als ik het aan die man vraag dan zegt hij uiteraard dat hij vers is ook al is hij dat dan misschien niet. moet er wel bij zeggen dat ik wat betreft vis erg wantrouwig ben, ik heb al twee keer verse vis bij een visboer gekocht die onder de wormen zat, heerlijk! keuringsdienst van waren was er ook erg blij mee! ik houdt het maar bij een gebakken visje! succes iedereen! joyce
dwezelin; de listeriabacterie overleeft de vriezer maar geen hitte. dus ik zou die sushi niet eten.. ik weet dat de ah gerookte zalmsnippers heeft (niet vaccuumverpakt)
Wat een onzin zeg. Bij Schmidt (ik neem aan dat je die bedoelt) weten ze het zeker beter dan mensen die er echt verstand van hebben (verloskundige, artsen). Als de vis echt vers is mag je alle vissoorten gewoon rauw eten. Niet te veel roofvissen zoals tonijn ivm kwikgehaalte.
Eens met kiwi: verse rauwe vis mag je gewoon eten, daar is niks mis mee, integendeel. Ik ben een groot liefhebber van sushi en sashimi, vers klaargemaakt onder m'n neus bij een zaak waarvan ik weet dat de vis dagvers van de visveiling komt. Ingevroren of van de supermarkt of van de visboer hoef ik niet. Problem met gerookte zalm is dat het vrijwel allemaal vacuum verpakt is, maar verkocht wordt onder de noemer "vers gerookte zalm". Vers? Zalm wordt gevangen in Schotland of Noorwegen en daar ter plaatste verwerkt, gerookt en vacu-verpakt. Er zijn wel Nederlands bedrijven die zalm roken, maar ze daarna meteen vacuum verpakken. De gerookte zalm bij je eigen vertrouwde visboer heeft hoogstwaarschijnlijk ook vacuum verpakt gezeten, vraag hem er maar eens naar of rookt hij zelf?
Gelukkig roken ze bij mijn man op de visclub zelf grote verse zalmen en dit is ook nog eens veel lekkerder dan gerookte zalm uit een pakje. Mijn man neemt dan een halve zalm mee en die snijdt ie in vier of vijf moten en dat vriezen we in. Komt geen vacuum aan te pas, dus ik ook weer blij. Bij gebrek aan een visclub in de buurt, zou je ook zelf een klein rookoventje kunnen aanschaffen. Is nog leuk om te doen ook. Haal je lekkere verse zalm bij de visboer en ga je het zelf een keer proberen. Wel koud roken dan, warm gerookte zalm is ook lekker maar dat kun je gewoon kopen bij de visboer en heeft niets met listeria te maken.
Misschien zeiden ze het daarom bij Schmidt... (Dus daar mag je alleen de haring eten... die is WEL vers... ) TS Er is hier een tijd geleden ook een topic over geweest.... met precies hetzelfde verhaal... alleen toen had de visboer de verpakte vis nog op een schaaltje gelegd.... het is dat de medewerker zag dat de vrouw zwanger was... en heeft toen maar gezegd dat het eigenlijk ook voorverpakte vis was.....!
Zo hebben wij het in Scandinavie gegeten! De vissers zaten gewoon in de haven met een rookton en wij kregen zo een stuk; heeeeeerlijk!
toen ik laatst bij de visboer was vroeg ik hem of het vers was ivm mijn zwangerschap. Ja hoor zei die man, ik heb hem net uit het vacuum gehaald! Nou ja zeg, dan mag ik het juist toch niet, zei ik tegen die man. Ik snap er ook niets meer van...
Zeg ik.... De visboeren noemen dat "vers gerookt" ipv "vers gerookt en daarna vacuum verpakt". Kennelijk nog geen zwangere vrouw gehad? Nog even over dagverse rauwe vis: er is geen reden dat je die niet mag hebben! Over haring: als ik 1 rauwe vissoort zou laten staan, is het wel haring met die nog half aangeplakte darmen erin, bleeeeh! 8)
Ik denk ook dat je als zwangere vrouw de vraag erg duidelijk moet stellen. Dus niet vragen of de zalm "vers" is, want natuurlijk is de beste man z'n vis vers Je kunt beter vragen; "Is deze zalm vaccuum verpakt geweest?" Dan krijg je ook een duidelijk ja of nee..Je kunt van een visboer niet verwachten dat hij de regeltjes voor zwangere vrouwen allemaal kent, daar ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor....