eczeem

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door raspberry, 10 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

He meiden,

vrijdag met Thirza bij de huisarts geweest en die blijkt last te hebben van eczeem. Ik kreeg een recept voor hormoonzalf mee, (dat ik vervolgens weer verloren ben - zucht), maar moet zeggen dat ik daar niet zo happig op ben: het verlicht de klachten wat, maar de eczeem gaat er niet van over...
    Ben dus even benieuwd of er meer moeders van babies met eczeem zijn en of je een behandeling hebt gevonden die de eczeem wel over heeft doen gaan?
    Lees op internet dat in 50-60% van de gevallen een voedselallergie mee speelt?

Terugkijkend heeft Thirza hier al een tijdje last van: ze heeft het steeds gehad op plekken waar ze ook kwijlde, (eerst in de nekplooitjes, later toen ze meer op haar buik en nu ook zittend de dag doorbrengt, dus juist op plekken die daar meer mee corresponderen), maar uitslag op haar gezicht, waar ze voortdurend tegen ons aanwreef, moet ook al eczeem geweest zijn. Heb het alleen nooit herkend en het wrijven van haar gezicht ook nooit in verband gebracht met jeuk....
    Maar goed, ben dus even benieuwd, want het zou een verklaring zijn voor het feit dat Thirza nog steeds niet doorslaapt, (en zich meestal ergens tussen de 2-4 keer meldt, soms minder, soms ook nog vaker). Een oplossing is dus ook ERG welkom, want de vermoeidheid begint mij wel op te breken :(

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik snap dat je niet zo happig bent op de hormoon zalf maar hier is de ervaring (ook al is Kylian een stuk ouder) dat het de jeuk wel verminderd, vaak al binnen een dag.

Minder vaak in bad helpt ook, en het badwater niet te warm, gebruik maken van zeepvrije wasspulletjes en gewoon wat badolie in het water.

Hier adviseerde de huisarts ook om het goed vet te houden (voor als je met de hormoonzalf stopt want die mag je max 2 weken achter elkaar gebruiken) met vasiline, maar mij leert de ervaring nu dat dit niet werkt bij Kylian dus ik heb nu proefzakjes van de apotheek gekregen met een vette creme van hun eigen merk.
    Van de VSM moet er ook een zalf zijn die helpt bij eczeem zag ik laatst op de reclame.

Voor de rest is het echt letten op je kindje, wat maakt het erger (bij Kylian is dit erger als hij in bad heeft gezeten) en op welke zalf reageert ze het beste.

Groetjes Anita

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Je hebt ook homeopatische zalfjes bv van VSM. Ik gebruik het zelf ook en het helpt goed! je hebt ze ook speciaal voor kinderen: Cardiflor emulsie bv. Google maar eens.
    Hormoonzalf werkt ook goed en snel, maar op de langere termijn wordt je huid er wel dun van....
    Tegen de jeuk kun je ook alle geparfumeerde cremetjes laten vallen (bv van zwitsal) en lauw douchen ipv warm helpt ook goed. Balneum heeft een speciale baby olie voor in bad tegen de extreem droge huid en helpt ook tegen de jeuk!

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hier hielp sudocrem erg goed, omdat zijn plekken juist heel vet waren. Vet houden verergerde het juist, en de sudocrem droogde het uit waardoor het veel minder werd.

Het is hier trouwens alweer over! Hij heeft het zo'n 5 maanden heel erg gehad en opeens trok het weg en nu zie je helemaal niets meer :) Ik heb geen idee hoe en waarom.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Trouwens, die vette plekken zaten in zijn gezicht. Op zijn lichaam had ie juist droge plekken en daar hielp vaseline of cardiflor voor geen meter tegen, maar die balneum badolie extra vettend echt fantastisch goed. Daar zijn die droge plekken helemaal mee weggegaan. We moeten het wel nog steeds gebruiken, want als we het een week niet doen, dan zijn ze er ook weer.

6. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    mijn zoontje heeft ook last gehad van eczeem in zijn gezichtje. Bij hem zag je het wel heel duidelijk. Ik heb ook hormoonzalf voorgeschreven gekregen, maar nooit gebruikt. Hou er niet van. Ik heb cardiflor van vsm gebruikt. Hielp wel iets, maar niet genoeg. Hij is er inmiddels vanaf dankzij de homeopaat! Die heeft hem druppels voorgeschreven en toen was hij er binnen een week vanaf. Ideaal! Kan het je echt aanraden.

7. zonnestraal83

zonnestraal83 Bekend lid

19 jul 2009
    587
    1
    16
    Luka heeft ook bij vlagen veel last van eczeem. Ik smeer haar elke dag in met hydrofiele creme. Dit is op recept verkrijgbaar, maar heel onschulidg, het houdt de huid gewoon lekker vet en je mag zo vaak smeren als je wilt. Het helpt echt heel goed en ik heb gelukkig ook geen hormoonhoudende zalf hoeven gebruiken.

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Je kan proberen te smeren met vaseline lanette creme, of lanette creme(vind ik zelf prettiger eigenlijk).
    Quinn had flink eczeem en nu blijkt dat mijn dochter dauwworm heeft.
    Ik ben helemaal niet voor hormoonzalf maar soms is het gewoon even beter.
    Quinn krabde zoveel dat het ontstoken raakte. Dan moet je dus wel.
    Ik had voor hem ook een krabpakje waar ik hem 's nachts in te slapen legde.
    Ikzelf zou helemaal geen zeep meer gebruiken en maximaal 1 a 2 keer per week kort in bad of onder de douche.
    Geen wasverzachter en een wasmiddel zoals persil sensitive of neutral gebruiken.
    Ik kreeg van de week de tip van iemand dat als je kindje zo'n jeuk heeft hem/haar in te smeren met het smeerseltje voor waterpokken van vsm.

Sterkte meid. Jeuk is niet leuk.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza gaat al weinig in bad (2 keer per week eigenlijk maar: rest van de week was ik haa met lauw water en een washandje), en zeep gebruik ik ook nauwelijks. Alleen... ze heeft al een flinke bos haar en dat moet toch echt eens per week wel even met shampoo, zeker nu ze er dagelijks fruit en groente in smeert :S
    Iemand daar nog een zeepvrije oplossing voor?
    Ga hier eerst de balneum maar eens proberen, heb er tijdens mijn zwangerschap bodylotion van gehad, omdat mijn huid zo droog werd, (goh, ik zou bijna een verband gaan zien).
    We gaan hier trouwens donderdag naar een homeopathisch arts. Ben er zelf wel wat sceptisch over, maar na bijna 9 mnd gebroken nachten, begin ik aardig pragmatisch te worden: het kan me eigenlijk geen barst meer schelen WAT werkt, ALS het maar werkt! We gingen daar dus eigenlijk heen vanwege de slapeloze nachten, maar de verklaring daarvoor kan weleens liggen in de eczeem dus, (alhoewel ik niet de indruk heb dat ze nou echt heel veel jeuk heeft: overdag speelt ze gewoon lekker enzo. Maarja, kan 's nachts toch anders liggen natuurlijk).
    Maar goed, wie weet gaat het hier ook tegen de eczeem helpen :)
    Voor donderdag dus nog even niet zelf aan de homeopatische smeerseltjes, toch wel handig als die arts een goed beeld heeft van hoe het eruit ziet...

10. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

oja wat hier uiteindelijk na 3 dagen smeren met hormoonzal hielp was:
    La Roche Posay Lipikar Baume
    Te koop bij een apotheek zonder recept!
    Werkte SUPER!

homeopaat hier ook. Kan best een ei allergie zijn want dat is meestal bij eczeem. Is hier dus ook. :( Best jammer met die borstvoeding he. ;)

11. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Je kan de shampoo van zarqa proberen voor haar haar.
    sowieso zijn de producten van zarqa erg goed (vooral de badolie!)
    Zarqa - Welkom bij ZARQA

Het is verkrijgbaar bij etos en reformwinkels.

12. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Hier ook een baby met eczeem.
    Het begon in haar gezichtje, daarna haar hele hoofdje. Dat is gelukkig weg (komt soms in kleine beetjes terug), maar nu heeft ze het in haar nekplooi en op haar bortskastje.
    Ik heb idd ook hormoonzalf gekregen en een vette zalf. de hormoonzalf gebruik ik alleen als het echt heel erg is en dan maar een paar dagen tot het minder/weg is (meestal 2 dagen). Voor de rest is goed vet houden heel belangrijk. Zodra het droog wordt en ze gaan krabben wordt het alleen maar erger.
    Ons meisje slaapt btw ook nog niet door, maar ik had de link nog niet gelegd met het eczeem.
    Ik hoor graag van je of de homeopatisch arts heeft geholpen, want die gebroken nachten beginnen mij ook behoorlijk op te breken.

13. lovelycr

lovelycr Lid

23 jul 2009
    29
    0
    0
    postbode
    hallo mijn dochtertje heeft helaas ook exceem vanaf dat ze 4 maanden oud is..
    ik heb 2 soorten hormoon zalf gekregen en ze hielpen perfect.
    ik ben overigs nu wel bij een dermatoloog met haar en moet elke 6 weken op controle.
    het gaat nu perfect en met tijden...als het weer bijv warm is komt het terug.
    ik smeer dan weer 3 dagen en alles is weer rustig..
    ik heb nu een zalg gekregen ..op vaseline basis en die moet ik standaard elke dag smeren..zit geen hormonen is.
    snachts leg ik ze lekker koel, zonder dekentje in bedje en ik merk dat ze dan beter slaap.
    zo gauw ze het wat warm krijgt begint ze te jeuken..

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar horen gebroken nachten niet een beetje bij borstvoeding? De meeste borstvoedingsmama's die ik ken hebben kinderen die de nacht nog niet doorslapen...

Hier had ik trouwens ook niet het idee dat ie er last van had. En gelukkig groeien ze er vrijwel altijd overheen.

15. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    Wij zijn met onze zoon uiteindelijk ook bij de ook bij de homeopaat terecht gekomen, nadat we alles hadden geprobeerd. Hadden we dat maar eerder gedaan! Hij is nu bijna van zijn eczeem af en slaapt sinds hij die homeopatische druppels krijgt IEDERE nacht door! Ik weet niet wat me overkomt, ik moest normaal zo'n 6 tot 8 x per nacht eruit.. Ook overdag slaapt hij beter en langer. Ik zou het echt proberen als ik jou was. Ik was eerst sceptisch, maar HET WERKT!

heel veel succes

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben benieuwd naar je ervaring Rozemarijke :) Zou fijn zijn als je nachten weer beter worden!

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ja Ombramed van de aldi, het is niet duur en je kunt er alles mee wassen dus ook de haren.
    Vreemd genoeg wilde Kylian nooit zijn haren wassen, het was altijd 1 grote strijd totdat we met de ombramed zijn haren wassen.
    Sindsdien geen problemen meer gehad.

Groetje sAnita

18. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

uh...denk dat ik slagroom heb. Ze slaapt van 19:30- 7:00 uur.:)
    Kan dus wel denk ik.
    Rozemarijke had ook een doorslaper eerst.
    Wie weet of het eczeem ermee te maken heeft.
    Ik hoop dat ze wat aan de tips heeft.
    Succes!

19. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Mijn broertje heeft ook altijd eczeem gehad en bij hem ging dat idd gepaard met voedselallergie. Vooral noten (hazelnoot, walnoot) waren een boosdoener. Mijn moeder ging met hem ook naar een homeopaat en hij mocht niet elke dag in bad.
    Succes ermee!

@ Merijn, denk niet dat gebroken nachten altijd bij BV horen (gelukkig), al hoor je het bij BV wel vaker dan bij KV.

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nee niet altijd, maar ik hoor het dusdanig vaak dat ik het niet als iets geks zie en ik daarom eerder daar de oorzaak zou zoeken ipv eczeem. Je ziet vaak dat kinderen langer nachtvoedingen krijgen als ze bv krijgen. Maar goed, misschien ligt het wel aan het eczeem, kan natuurlijk :)

Deel Deze Pagina