Hoi Dames, Onze zoon zit chronisch vast aan de neuspray ten gevolge van een harnekkig rs-virus toen hij 1 maand oud was. Dit op advies van de huisarts. Nu hebben wij al enige tijd otrivin baby en kind met extra care (vitamine B5). Het is een neusspray met gezuiverd water van hoogkwalitet zeezout. Zonder bewaarmiddelen en drijfgas. Mijn vraag is of iemand weet of deze dus langere tijd mag gebruiken. Damien heeft soms een aantal dagen of weken dat ik het bijna niet nodig heb maar ook soms moet ik het wel 2 weken achter elkaar gebruiken. Kent iemand dit produkt en mag ik deze voor langere tijd gebruiken? Zo niet wat kan dan de schade zijn of worden? Maak me namelijk wat zorgen. Alvast bedankt. Groetjes Karin
Hoi hoi, Wat vervelend voor zo'n klein mannetje. Ik weet dat de volwassen spray maar 2 wkn achter elkaar gebruikt mag worden, maar over de baby en kind versie is niks te vinden. Het lijkt me, als het schadelijk zou zijn, dat het vermeld had moeten worden.
Wij zaten precies hetzelfde. Ik heb het toen aan de HA gevraagd. Die zei dat degene die wij gebruikten op dat moment geen kwaad kon. Helaas weet ik door al die verschillende spraytjes niet meer zeker welke dat was. Het ligt er aan welke neusspray je gebruikt. De Otrivin baby van de apotheek is weer anders samengesteld dan de otrivin baby van de drogist, bijvoorbeeld. Ik zou het dus even aan je HA vragen. Want wij hadden er op een gegeven moment ook eentje waar hij op den duur een bloedneusje van kreeg.
Even kijken op de samenstelling: als er "xylometazoline" inzit, mag je het niet langer dan een week a 10 dagen gebruiken (dit zit meestal in de volwassenspray's). Zit er alleen zout water in en wat verzachtende ingredienten, dan is het geen probleem om het langer te gebruiken. Het komt omdat het neusslijmvlies na verloop van tijd gewend raakt aan de xylometazoline: als je het gebruikt, is de neus goed doorgankelijk, maar zodra je het stopt krijg je een zwellingsreaktie van het neusslijmvlies. Dus even op het flesje kijken!
Idd die met alleen zout mag je langer gebruiken (is wat huisarts mij vertelde omdat Jaime zo verkouden was).
En nu even advies van de apothekersassistente : Otrivin baby met zoutoplossing mag je onbeperkt gebruiken. Otrivin of xylometazoline neusspray 0,025% mag je bij babies en kinderen onder de 2 jaar gebruiken,maar maximaal 5 dagen ( en zeker geen 10!), dit heeft te maken met wat wij noemen het REBOUND-effect. D.w.z. als je langer dan aangegeven tijdstip ( 5 dagen) gebruikt, dan raakt het neusslijmvlies van je kindje juist opgezwollen als je het niet gebruikt, gevolg, je moet constant die neusspray gebruiken en je kindje komt er niet meer vanaf. Er zijn niet voor niets zoveel mensen " verslaafd" aan de neusspray. Na die 5 dagen kan je gerust de zoutoplossingsneusspray gebruiken, en dan eventueel weer 5 dagen de xylometazolinespray. Mocht je vragen hebben, dan kan je mij altijd even pb-en.
Ik heb bij mijn zoontje ook maanden lang otrivin baby gebruikt totdat de HA me zoutoplossing aanraadde. De HA gaf aan dat er in Otrivin altijd stoffen zitten om de houdbaarheid te verlengen die weer irriteren in de kleine neusjes. Met gewone pure zoutoplossing heb je dat niet. Als mijn zoon nu weer last van snotters heb gebruik ik het nog steeds. 1 ml in elk neusgat en zo verdwijnen de snotters in de maag en het neusje is weer (even) snottervrij.