Omdat mijn man sliep ben ik gisteren zelf zware tuinpotten gaan tillen. Met als resultaat flinke pijn in me rug. Ik had zo'n spijt. Nou hoorde ik dat je helemaal niet meer zwaar mag tillen als je zwanger bent. Waarom is dat? Ik vraag me dan af hoe moet je dat doen als je alleenstaand bent...
Omdat je spieren tijdens een zwangerschap slapper worden en je dus, zoals je zelf al gemerkt hebt, last kunt krijgen van je rug bijvoorbeeld. dus geen zware potten meer tillen
zo erg zal het allemaal wel niet zijn.. rugklachten.. dat mss wel. maar niet mogen tillen? ik werk in een rustoord en moet niet anders doen als tillen.. wij moeten werken tot 6 maanden dus kwaad zal het niet kunnen... xxx
je moet zowiezo opletten hoe je tilt. Ik moet op t werk ook veel tillen maar met tiltechnieken kun je nog best wel tillen. Wel op je eigen grenzen letten uiteraard
ff voor de dames in de zorg, dit zijn de richtlijnen met betrekking tot tillen Tillen Wat mag wel en wat niet? Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken. Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo. Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild. Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
en waarom zou ik (net als al mijn andere collega's) dan tot 6 maanden moeten werken waar we mensen moeten tillen van 60kg & meer... ? bukken & hurken voorkomen. hoe moet ik die voetsteunen op de rolstoelen zetten? en nog al die andere dingen... dan doen wij HEEELLL veel dingen die niet mogen..
Er zijn altijd mensen die zich strikt aan alles houden. Als je t echt nodig vind en nodig hebt dan zijn die richtlijnen geweldig. Je kunt er immers op terug vallen, de werkgever kan je dan niet verplichten. Ik heb zo mijn cao niet bij de hand dus kan t niet teruglezen. Heb van bovenstaande eigenlijk nog nooit gehoord maar mooi dat t er is als je t nodig hebt. Als je je goed voelt en het lichamelijk aan kan zou ik zeggen doe gewoon en let op je eigen grenzen. Op mijn werk hebben we zowiezo tilliften enz dus dat bukken enz is meer bij mensen op de grond zitten. Lukt dat niet meer ja dan kan t ff niet meer. Ik weet wel dat er in mn cao staat dat je na 7 maanden niet meer verpicht bent slaapdiensten te draaien. Maar ook daarvoor geldt dat je dat zelf ff moet inschatten. Als je nog perfect slaapt en nergens last van hebt dan kan dat nog. Collega's zat die dat wel doen. Let gewoon op jezelf dan komt t wel goed!
zo is dat, dit zijn richtlijnen, ofwel rechten, wat je ermee doet bepaal je zelf als je echt niet kunt maar je baas dwingt je, dan kun je hem hiermee om de oren slaan
precies! niets moet alles mag, het gaat om je eigen lichaam dus weet je vaak zelf wel of het kan of niet, alleen als de pijn komt is het vaak wel te laat dus hou daar rekening mee.
hmm hele zwangerschap niet bukken.... kan me daar nou geen reden bij voorstellen wel dat je het na verloop van tijd vanzelf minder gaat doen omdat je buik in de weg zit... maareh... tja.. dan zou je niet eens meer je schoenen fatsoenlijk aan kunnen doen zegmaar
ik merk dat het nu wel zwaarder wordt in de zorg. Het gebruik van tilliften etc. wordt ook volop gebruikt, maar soms denk je: ach, kan wel even zo, is veel sneller, en de bewoners wegen niet zo veel ( vooral als je met 2 personen bent). Ook staat als het goed is in het CAO dat je na 3 maand zwangerschap geen late en/-of nachtdiensten hoeft te draaien. Hoewel ik dit juist heerlijk vind. Draai liever nachtdiensten! Gek eigenlijk. Ik probeer wel te overleggen met collega's als bewoners me te zwaar worden, of ze willen ruilen, maar sommige collega's vinden dit onzin, en dan moet je je maar zien te redden. Gevolg dat ik soms met harde buiken op de bank zit/lig.
ik begrijp je volkomen... zo zijn er wel overal collega's... nu wij hebben ook tilliften maar als je die gebruikt.. 'k vind da'k daar ooit harder aan moet sleuren en trekken als dat als ik een bewoner zo neem (met 2 dan) en als je dan al de lichtste persoon neemt zit je nog aan zo'n 25kg per persoon wat je draagt.. als je iemand omet rechtzetten in bed.. hoeveel kilo help je dan omhoog? wij draaien geen nachtdiensten, denk dat ik er anders ook wel voor koos.. lijkt me het minste zwaar qua tillen... de avonddiensten zijn wel enorm zwaar, zeker als je fulltime werkt. 's middags iedereen uit bed halen, 's avonds iedereen terug in bed halen.. en inderdaad bukken.. hoe ga je je sokken & schoenen dan aandoen? het zal wel gewoon zijn in hoeverre JIJ zelf het tillen aankan... ikzelf ben aant denken tegen het einde van men werk toe een babybelt te halen.. heeft iemand hier ervaring mee? xxx
hihi als je tillift zo stroef gaat dan moet je gewoon ff de firma bellen die dat ding gemaakt heeft. Meestal kunnen ze er nieuwe wieltjes onder zetten. Van een tillift is het net de bedoeling dat je niet hoeft te sleuren, die moet soepel rijden! De wat oudere modellen kunnen ook voorzien worden van nieuwe wieltjes. Das niet alleen voor de zwangeren fijner maar ook voor de rest. Zelfde geldt voor t juk. Als dat stroef gaat (als niet elektrisch) kunnen ze daar ook iets aan doen!
haha bij ons opt werk gemakkelijker gezegd als gedaan... ben al weken bijna elke dag briefjes aant maken voor de technische dienst om de bedden te maken dat die niet goed op pompen.. Op dat gebied is het bij ons EEN RAMP.. maar kom dat onderwerp is hier niet aan de orde (klagen over je werk).. lol iedereen zal voor zichzelf wel voelen in hoeverre dat je kan gaan met tillen.. en tis ook zo dat we genoeg tiltechnieken krijgen om je rug het minste te belasten.. maar belasten doe je hem altijd.. eender hoe je het draait of keert... xxx