Ik heb een tweeling van ruim 10 weken gecorrigeerd (officieel 4 maanden oud). Ze zijn nu ruim 5 kilo en krijgen 6 flessen van 150. Schema: 7.00 fles 8.30-10.00 slapen 10.00 fles 11.30-14.00 slapen 14.00 fles 15.30-17.00 slapen 17.00 fles 18.00 slapen, dan zijn ze meestal echt moe. Voordat we gaan slapen geven we ze om 21.15 nog een voeding en liggen ze er 22.00 weer in. Dit doen ze meestal half slapend. Nachtfles Nu komt een van de jongens nog snachts. Tijdstip varieerde vd week van 3.00-5.30. De ander kan tot ongeveer 6.30 wel slapen. Nu had ik een nacht de een laten liggen en enkel de ander gevoed. Maar dit is geen doen, want wil ze toch in 1 schema houden en kon ik er een uur later weer uit. Dus toch maar degene die kan slapen wel wakker maken en voeden. Kan dit kwaad? Nu kwam hij vannacht om 5.30 voor een voeding. Heel dicht op de ochtendvoeding. Had al vanaf 5.00 met speentje e.d. geprobeerd, maar lukte echt niet. Toen dacht ik geef ik klein flesje en 7.00 (of tussen 7.00-8.00) normale fles. Maar hij accepteert geen kleine fles, gaat dan brullen. Dus toch maar hele fles. Maar hoe kom je dan weer op schema? Ik wil niet iedere dag een ander schema en vond het lekker zoals het gaat vanaf 7.00 (of tussen 7.00-8.00). Ook voor de kids lijkt me elke dag zelfde ritme wel zo fijn. Nu ga ik denk ik maar 8.30 voeden-11.15-14.00 en ben ik er weer. Hoe doen anderen dit als ze komen met de voeding tussen 5.00-6.30?? Gister ook al geprobeerd hele dag 180 te geven, dacht dan komt hij niet in de nacht. Maar dit was dus niet het geval. Dus ga vandaag weer 150 geven want 6x 180 is echt teveel. Alvast bedankt voor de tips!
Ik deed het andersom; snachts grote fles want dan had ze echt honger. In ochtend telkens op zelfde tijdstip en dan kleine fles. Ging prima. Hield het goed uit tot volgende voeding en dan was ik gewoon weer op schema.
6x150 is al erg veel... Je zou nu 5x150 mogen geven nav hun gewicht. De laatste fles zou ik om 23:00 geven En alle flessen om de 4 uur 07:00/11:00/15:00/19:00/23:00
Ja grote fles snachts is betere optie. Alleen wennen ze dan daar niet aan? Gingen ze hem vanzelf overslaan? Om de 4 uur overdag vind ik niet zo prettig. Ze hebben nu beetje ritme vab 1.5 wakker-1.5 slapen. Na slapen fles. Ik zou niet weten hoe dit om de 4 uur moet. Ook raden ze om de 4 uur af toch als je nog nachtvoedingen hebt? of ik dacht miss alles om de drie uur en dan 20.00-22.00 geven en dan hopelijk de hele nacht.
misschien een domme vraag hoor heb geen ervaring met tweelingen maar waarom niet op verzoek voeden?? snap dat je dan geen vast ritme hebt maar na een tijdje maken ze dat zelf. mijn dochter doet het beter als ik op verzoek voed dan wanneer ik haar ervoor wakker maak
Opzich maak ik ze weinig wakker. Enkel voordat we naar bed gaan rond 21.15. Maar als ik ze dan niet wakker maak is de laatste fles 17.00 geweest en komen ze gegarandeerd ergens als we net slapen en wellicht nog een nacht. En mn ene zoon maak ik dan snachts wakker omdat zn broer dan komt en ze neit ieder een eigen schema kunnen hebben, dan wordt ik gek. Dus tis opzich redelijk op verzoek nu.
Ooh ja en ben ook bang als ik niet wakker maak 21.00. dat ze bijv. 24.00 komen, maar dan dus ald e lange slaap hebben gehad van 18.00-24.00 en darna enkel korte stukjes gaan pakken.
Eerlijk gezegd vind ik het erg op tijd, ritme, en schema enz... Ze zijn nog zo klein! Laat ze het lekker zelf bepalen.. Dan komt het ritme vanzelf. Ik zorg er altijd voor dat mijn zoon, acht weken, rond 22.00 uur de laatste fles krijgt.. Daarna laat ik het zelf bepalen. Kan zijn dat ie dan komt om 1 uur, maar ook wel eens 5 uur.. Daarna laat ik hem zelf in de ochtend zelf weer komen en vanaf daar bepaal ik weer de tijden zodat ik ongeveer weer op 22.00 uur uit kom... Ze slapen nu nog 1,5 uur tussen de voedingen maar dat verandert straks ook weer.. En ook zijn beide kindjes natuurlijk niet gelijk, de een kan meer slaap/voeding nodig hebben dan de ander..
Hier maar paar weekjes om de drie uur gehad daarna overdag om de vier uur er snachts op verzoek. De dag begon wel om 07:00 snachts een kleiner flesje en op den duur wapens de nachtclubs steeds later. Zodra het 06:00 was was dat het begin vd dag. En was de nachtfles weg. Je ziet natuurlijk regelmatig nog de kinderarts of sowieso cb... Vraag es of je evt in de laatste fles rijstebloem mag doen. Misschien werkt dat. Helaas kunnen ze er ook last van krijgen. Of mss is je ene zoontje hongeriger en heb je daar voeding voor hongerige baby's nodig...
@ beertje nicky: Ja het ziekenhuis kwam inderdaad ook al met rijstebloem. Maar ze hebben best veel kramp gehad, dus om nu al te gaan bijvoeden, ze zijn wel 4 maanden, maar gecorrigeerd niet. Dus vind het nog wat te vroeg. Wat jij zegt, als ze 6 uur halen er de ochtendfles van maken. Zo ben ik ook van 7 naar 6 flessen gegaan. Klein flesje accepteren ze alleen echt niet als ik bijv. met 5 dicht op 7 uur zit. Hoe deed je t om de 4 uur met de invulling van je tijd? In principe wil je na wakker worden voeden toch? Bij mij zijn ze max 1.5 wakker en slapen max 2 uur overdag. Dus vul als het waren zo geen 4 uur. Bij mij komen ze echt om drie overdag, behalve na 18.00 dan zijn ze in coma. Ook is 6x150 prima, Zijn nu denk 5.5 kilo, dus kom je op 163. Ze zaten vanaf ziekenhuis altijd rond de 175. @ Arian: IK vind vaste tijd ongeveer smiorgens starten prettig, ook ivm afspraken, plannen, straks weer werken, oppas e.d.. Ook is het denk ik goed voor het ritme van de kinderen. Je wil toch naar vaste slaapjes toe e.d.. Maargoed daar kunnen natuurlijk de meningen over verschillen. En maak enkel 21.15 echt wakker. Verder eigenlijk niet en komen ze zelf. Ja de een als de ander komt, omdat ik ze tegelijk wil voeden, anders is het geen doen. De een drinkt meer dan de ander, prima. Mn late fles kan ik ook later geven een keer proberen (21.15 is wel vroeg maar 22.00 in bed leggen ook fijn). Of 6 flessen overdag al. Maar als ze dan wel komn snachts zit je weer aan 7, is ook niks. Lastig 2 babys, maar ooow zo leuk en als je weet waar ik begon is t al hemels nu. Was om de 2 uur toen ze met 2 kilo thuis kwamen
Geen ergaring met een tweeling maar als ik hier mijn kinderen in mijn ritme (omdat dat zo goed uitkwam voor mij) wilde duwen dan gooiden ze de kont in de krib en deden gewoon wat ze zelf wilden. Flessen verdunnen, wakker maken, eerder een fles of later een fles het maakte allemaal niet uit. En dan hadden ze eindelijk een lekker ritme wat al twee/drie weken hetzelfde was, dan gooiden ze dat weer heel fijn om .... kan je partner niet een baby doen en jij de andere? Afspreken wie wie doet en dan als je wakker wordt dus kijken wie er uit moet. En dan afwisselen na een paar dagen of een week?
Nee mijn man werkt gewoon. En wil ze toch echt in ongeveer 1 schema houden. Anders is het overzicht weg wie wat en wanneer. Dan is er altijd 1 kind wakker e.d.. Ik wil ze niet om mijn dingen heen plannen. Ik wil enkel dat ze gaan doorslapen, wat fysiek nu mogelijk is. Voor hun ook goed en zeker omdat 1tje het kan. En voor ons ook goed, ik moet over 3 weken weer werken. Verder mogen zij t bepalen overdag. En wil ritme en regelmaat voor ze, lijkt me fijn voor ze. Misschien moet ik ze eens laten komen nadat ze om 18.00 slapen? Kijken wanneer ze komen. Zou het niet weten nu. En tuurlijk bepalen kinderen. Maar je kan echt wel wat sturen. Als ze overdag 4 uur slapen achter elkaar, zullen ze snachts wakker worden of als ze niet genoeg eten binnen hebben overdag. Ria blom, stephanie lampe en gina ford e.d. pleiten er juist voor om na twee- drie uur te wekken overdag en meteen voeden erna. Verder snap ik dat steeds je ritmes veranderen. Maar een begin en eindtijd van de dag vind ik fijn. Ertussen maakt me geen fluit uit.
Ik snap dat dat je wilt dat ze doorslapen maar daar kun je denk ik heel weinig aan doen. Onze dochter is pas met 10maanden gaan doorslapen (en die kreeg echt genoeg overdag) en die kon het fysiek ook wel. En zelfs nu zijn de nachten niet altijd aan een stuk door. wij hebben ze altijd zelf laten bepalen wanneer ze komen maar met een max van 4uur overdqg. Ik heb beide kinderen totdat ze goed vast voedsel aten altijd een laatse fles gaan geven tussen 22 en 23uur. Bij mn zoon moeet ik hem afbouwen omdat hij hem te lekker vond en mn dochter die begon met 6maanden moeilijk doen en soms dronk ze hem leeg en soms drie slokken en dan was ze alweer klaar. Ik kan haar moeilijk dwingen. Wat slapn betreft, overdag langer slapen en dan 's nachts niet goed. Tja op een gegeven moment wel maar of dat nu ze zo klein zijn al is? Hier was het soms zo dat als er te weinig geslapn was er ook 's nachts gerommeld werd met slapen ...
Ja dat zie ik hier ook. Slechte slaapdag staat eerder voor slechte slaapnacht. Maar ze slapen hele dag nog na iedere fles gelukkig. Je had dus wel.eindfles? En wat als de vorige fles daar dicht op zat, of was dat nooit zo? Wij hebben dus fles om 21.15 en dan maak ik ze wakker. Zou jij ze dan laten komen na 18.00 e hopelijk tusse 22.00 en 23.00? Maar daar zit wel weer meer dan 4 uur tussen.
Ik heb natuurlijk ook geen ervaring met een tweeling.. (behalve dat ik zelf één van één tweeling ben) Als je nou gewoon eens probeert om ze zelf te laten komen na 18.00 uur? Ik zou het gewoon eens proberen? Misschien rest je zoontje het dan net wel in de nacht..
Lastig, omdat je met deze schema's er 2 hebt, maar je moet even proberen om te denken. Je kinderen slapen al door, van 22.00 tot 5 uur is een dikke 7 uur! Als je kindje van 23 tot 6 zou slapen zou je de nacht al heel anders zien. Je 2e baby, die slaapt wel tot 6.30? Dan zou ik de baby die 's nachts komt een voeding geven, de 2e laten liggen. En dan de ochtend gewoon normaal beginnen om een fijne tijd, afhankelijk van hoela de 1e kwam, die ook om 7.30 voeden of even laten wachten. Babies van 4 maanden horen niet door te slapen, dat verwacht je wel van ze, maar het is enorm normaal als ze gewoon 's nachts nog komen op deze leeftijd (en ook tot zeker 1,5 jaar! )
Hier was het wakker worden, verzorging op de commode (5-10 min), flesje (15-25 min) boeren en knuffelen (20-30 min) zelf "spelen" in de box (15-30 min), samen met je baby spelen, oefenen op de buik (15-30 min), slapen (2-3 uur) Snap idd dat je geen rb wil ivm darmpjes. Lastig met echte leeftijd en gecorrigeerd. Maar is het behoefte aan de fles of zuigbehoefte?
Wij hebben vanaf begin ritme erin gegooid. Eerste paar weken idd om 3 uur voeden, maar als snel naar 4 uur gegaan, gewoon weg omdat Siem dat zelf deed. Altijd ritme gedaan, maar als we vermoedde dat het weer kon veranderen Siem zelf laten komen en zo werd het 4 uur en daarna ging de laatste fles steeds vroeger komen, totdat er maar 2 uur tussen 19/00 en 21/00 zat en we besloten we zullen es zien wat hij doet als we na 19/00 hem zelf laten komen en zo is de laatste 5e fles er na 14 weken af gegaan en zat Siem op 4 flessen
Dit! plus dat baby's van 4 maanden niet door horen te slapen nog. Onze zoon zit nu ook aan een voeding, en dat is echt heel normaal!