Onze dochter is (bijna)10maanden, maar opeens lijkt ze 's middags niet meer moe te zijn. In bed leggen betekent huilen en niet slapen, gewoon omdat ze niet moe genoeg is. Ik vind haar wel heel jong om overdag slapen over te slaan. Ze stort nu 's avonds in tegen een uur of 5 en op vrije dagen is dat geen probleem, maar op werkdagen zijn we pas rond 18.30u thuis, dus ligt ze rond 19.30u in bed. Tot nu toe slaapt ze goed bij de oppas (alhoewel ik het idee heb dat ze daar vaak in haar bedje gaat spelen, want ze zou daar rustig 3uur achter elkaar slapen, iets wat ze hier nog nooit heeft gedaan. Wij hebben een babyfoon met beeld, de oppas alleen met geluid). Hoe oud waren jullie kinderen toen jullie stopten met een middagslaapje? En hoe hebben jullie die overgang gemaakt?
Haha, zul je altijd zien. Plaats je zo'n bericht, wil ze toch slapen. Maar ik ben toch benieuwd wanneer en hoe die overgang ging bij jullie
Oef, 10 maanden is wel heel jong om overdag niet meer te slapen. Ik zou in dit geval proberen door te zetten en hopen dat de fase van protest snel over gaat. Rond dezelfde periode ging mijn zoontje van 2 naar 1 slaapjes, en dat was al pittig. Op de kinderopvang is het standaard dat kindjes nog een middagslaapje doen, in ieder geval in de baby groep tot 2 jaar. Daarna is het ook gebruikelijk dat ze nog slapen, maar komen er meer verschillen per kind. Kinderen tussen de 2 en 4 jaar die overdag niet meer slapen, krijgen wel op hetzelfde tijdstip een rustmoment in een "lounge hoek". Zodat ze toch nog even gaan liggen rusten en tijd hebben om de indrukken van de dag te verwerken. Dat een kindje rustig in bed ligt te spelen of nog wat te snoezen in plaats van slapen, is ook niet erg. Dat hoort bij het rustmoment.
Mijn zoon ging rond die leeftijd van 3 naar 2 slaapjes overdag. Hij is nu bijna 17 maand en slaapt overdag nog steeds 2 keer 1,5 tot 3 uren. Is ze niet oververmoeid als je haar in bed legt, en dus eigenlijk te moe om te slapen?
Soms zijn het fases, mijn zoontje gaat soms meteen slapen en soms huilt hij 5 min. Maar hij slaapt nog twee keer 1,5-2 uur overdag! En hij is 13 mnd... Mijn dochter heeft tot bijna 1,5 jaar twee keer per dag geslapen. Het lijkt me dat een baby van 10 mnd nog niet toe is aan helemaal niet meer slapen overdag, het heeft vast een andere reden!
Is ze 's middags misschien té moe, dat je haar te laat in bed legt? Dochter 9 mnd is nu aan 't overgaan van 3 naar 2 slaapjes, maar die 2 slaapjes heeft ze echt nog nodig. Dat ze om 17u moe is, is hier herkenbaar.. Maar ze wilt dan niet meer dutten, en dan is het hier ook aftellen en haar continu bezighouden totdat ze 'eindelijk' kan gaan slapen
Net 1,5uur geslapen. Maar ik weet zeker dat ze straks niet meer wil slapen. Wel gaan we nog even wandelen zodat ze straks nog een rustmoment heeft. Mijn vriend heeft genoeg aan 4 a 5 uur slaap per nacht (ik heb 8uur nodig) dus ze zal het wel van hem hebben.
Mijn 2 zoontjes zijn beiden met 2,5 gestopt met middagdutjes. En dat was dan niet van de ene op de andere dag hoor, maar de ene keer sliepen ze wel en de andere keer lagen ze wakker. Mijn dochtertje is 16 maanden en die slaat ook wel eens over, dan lukt het niet. Maar wel of geen middagdutje om 1800 gaat ze naar bed, dan is het op. Ze is dan zo moe. Ze slaapt dan tot de andere ochtend 700. Maar 10 maanden is wel vlot. Lastig, gewoon blijven proberen, de ene keer zal ze slapen en de andere keer niet.