Hallo, Mijn dochtertje ging tot voor kort altijd goed slapen in de avond (soms een uitzondering, maar meestal goed). Sinds de klok is verzet, heeft ze ook last gekregen van haar ritme (ze is erg gevoelig voor veranderingen). Het in slaap vallen ging daarna minder goed. Nu moet iemand bij haar blijven totdat ze in slaap valt. Als we weg gaan, dan gaat ze enorm krijsen, roept mama of papa, is helemaal in paniek en stuitert door haar bedje. We zijn niet van het laten huilen, dus tot nu gaan we naast haar liggen en valt ze uiteindelijk in slaap. Ze gooit eerst al haar knuffeltjes (4) uit bed, en gaat dan slapen. Meestal na een uur of anderhalf uur. Ze is ook hypersensitief en heeft een erg pittig karakter. Het is zo zoeken naar wat nu grensverkenning is, wat overprikkeling is, wat onzekerheid is en wat angst is. Heeft iemand dit ook ervaren?
Hier komt het geregeld met fases en periodes terug dit soort 'gedrag' en behoeften. Wij geven daar wel aan toe, uiteindelijk wordt het wel weer beter, maar nu slaapt bijv onze bijna 3 jarige vanaf een uur of 4 aldoor bij ons in bed: heeft ze behoefte aan, ze slaapt dan heerlijk rustig (anders rommelt ze wat af mer vermoeidheid en nog meer gerommel tot gevolg), wij hebben er geen last van, dus is voor ons ok zo.
Hier ook en nu moet ik zeggen dat deze fase wel lang duurt.. als ze niet gaat slapen gooit ze ook d'r knuffels en spenen uit bed en zet ze het op een krijsen. Het enige wat hier helpt is uit de situatie halen en 10 min later nog eens proberen (vaak gaat dit wel goed). Nu is ze sinds enkele weken 's nachts ook behoorlijk aan het spoken.. super vermoeiend maar wij zijn verwend geweest. Tot op heden hebben we maar toegegeven in zulke fases.. gaat gelukkig vanzelf weer over.
Gooit ze haar knuffels uit bed en gaat ze er dan om huilen? Ik deed bij mijn dochter een klamboe over het bed, toen kon ze ze er niet meer uitgooien en ging na enig gepruttel slapen. Je zou ze toch... Ze lijkt me nog een beetje jong voor grenzen opzoeken, dat is meer vanaf 2-2,5. Maar misschien is ze er vroeg bij. Ietsje eerder naar bed doen kan ook wel eens helpen, het kan dat ze te moe is om tot rust te komen.
Huh.. Grenzen uittesten vanaf 2.5 pas?! Ik heb hier een klein aapje van 11 maanden die doet (je ondertussen lachend aankijkend) de dingen die niet mogen. En dat is bij mn dochter die nu ruim 2.5 is, nooit meer over gegaan😂