Eczeem

Discussion in 'Verzorging' started by Modra, Dec 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    Hoi!

Een aantal dagen terug ontdekte ik dat de huid bij mijn zoontjes ellebogen in de buurt een aantal ruwe, rode plekken heeft... Ik denk aan eczeem. Op de rest van zijn lijfje heeft hij ook wat droge plekjes, soms ook wat rood... Ik heb nu de laatste dagen meerdere keren ingesmeerd met kokosolie. Het is niet open en ziet er niet ''agressief'' uit.

Is dit de juiste aanpak? Hebben jullie nog tips? Als het in het nieuwe jaar erger is of hetzelfde is eventueel even naar de huisarts.

We wassen met neutral. Hij gaat om de 2/3 dagen in bad of onder de douche. We gebruikten Zwitsal producten, maar heb hem de laatste dagen even alleen met water gewassen en kokosolie gesmeerd dus.

2. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Droge eczeemplekjes heeft dl ook bij tijden. Met name als weerstand daalt of als er tandjes aankomen. Er is niet zoveel aan te doen hier.

Ze gaat 2x per week in bad (met calendula van weleda of zwitsal gevoelig huidje) en daarna smeren we helemaal in met neutral olie. Verder douchen (dat heeft hier geen effect op eczeem). Droge plekjes smeren we 1 a 2x /dag in met bepanthen. (Ze zwemt nu 1x/week in chloorwater, dat leverde wel meer plekjes op, maar konden we oplossen door vooraf in te smeren met speciale huidbeschermende zwemolie.)

3. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Ons zoontje heeft ook eczeem. We hielden het in eerste instantie vet met vaseline en toen ging hij twee keer per week in bas. 1 keer alleen met water en 1 keer met zeep. Toen het erger werd zijn we bij de dokter geweest. Nu hebben we wat vettere vaseline, moeten we hem 2x per dag insmeren en mag hij nog maar 1 keer per week in bad zonder zeep. We wassen dan alleen zijn haren met zeep en de rest van zijn lichaam niet.

Als het blijft aanhouden dan zou ik naar de dokter gaan en dan krijg je waarschijnlijk een tube van die vette vaseline.

Tip; let op krabben. Door te krabben aan de eczeem besmet een kindje zichzelf weer op andere plekken

4. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Mijn zoontje heeft ernstige eczeem, dus ik kan je wel iets vertellen over ons smeerschema dat op advies van het ziekenhuis (eczeempoli van de kinderafdeling) is opgesteld. Al zou ik eigenlijk moeten zeggen "had" ernstige eczeem, want sinds we goed smeren heeft hij nauwelijks meer last :)

De basis bij eczeem is de huid vet houden. Structureel, ook als er geen klachten zijn. Wij doen dit met cetomacrogolzalf. Dit is een vette basiszalf die de huid niet afsluit. We krijgen het op recept, maar je kan het ook zonder recept bij de apotheek halen. De basis is 2x per dag smeren, structureel. Ook als er geen eczeem is. Qua hoeveelheid: 1 vingertop zalf voor de hoeveelheid van 1 handpalm huid. Dat betekent dat je vrij dik moet smeren.

Als dit onvoldoende is, en eczeem echt opvlamt, is het belangrijk om een smeerschema met de juiste hormoonhoudende zalf te krijgen. Daarvoor zal je naar een arts moeten. Vaak weet een huisarts onvoldoende van een eczeemhuid, en zal je bij hardnekkige eczeem naar het ziekenhuis moeten (ik heb zeer goede ervaring met een eczeemverpleegkundige).

Maar mogelijk dat bij jouw kindje de basis van 2x per dag standaard vette zalf al genoeg is.

Gewone vaseline is minder prettig voor de huid, omdat dit de huid kan afsluiten. Cetomacrogol zalf doet dat niet.

Daarnaast: minimaal in bad en het liefst zonder verzorgingsproducten. Mijn zoontje gaat maar 1x per week in bad, zonder iets van badproducten. Zwitsal is hier sowieso geen optie, daar krijgt hij direct last van.
    De cetomacrogolzalf kan je zelfs in bad gebruiken, in plaats van zeep of shampoo. Natmaken in de handen, en het wordt een witte wasachtige substantie. Daar wassen wij ons zoontje mee.

Na ieder bad/douche/zwemmen is het belangrijk om je kindje meteen weer in te smeren met de vette basiszalf, om zo de huid in zo'n goed mogelijke conditie te houden.

Succes!

5. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    Bedankt voor de reacties en tips!!
    Ik ga dan eerst twee keer per dag insmeren met kokosolie, is vet, natuurlijk en sluit niet af... Kijken hoe 't dan gaat. Hoop dat dit voor hem afdoende is.
    Als 't daar niet beter van wordt of als het erger wordt, zal ik cetomacrogolzalf halen en die proberen! :)
    Hij krabt (nog) niet. Ik zal de Zwitsal ook maar laten staan eerst en ook na het badderen meteen insmeren met de kokosolie.

Share This Page